AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.285

E39 Vs vibrationer

Nyss hemkommen efter ännu en provkörning med en e39... Denna gången en sedan... Och hitills har jag inte kört en enda bil som går utan vibrationer.

Vi pratar om touring och sedan... Har ni andra liknande erfarenheter? Är de så svåra att få ordning på eller är det ägarna som struntar i att göra något åt saken? Alla e39or kan väl inte ha vibrationer? Eller är det en helrenovering av framvagn som krävs?
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Min vibrerar inte men jag har också haft problem. På min kärra berodde det på däcken. Bytade dom och sedan var det slut på dåliga "vibbar". Tyvärr verkar det som e39 är extremt känslig för vilka däck man kör på.

Kan ju även bero på andra saker men eftersom min har gått nästan 20 000 mil och inte har några vibrationer numera så borde det i alla fall inte bero på slitage i bak/framvagn. Då skulle det ju inte sluta när jag bytade däck.
m_johan84, har du bytt till Michelin däck ännu? Och har du kört en vibb fri E38? Sen kan man fråga sig om E39 ens var vibb fri när den var ny?
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
samuel2: koll på läget verkar det som. Michelin gjorde susen. Har jobbat som däckgubbe ett antal år och är det något som Michelin är bra på så är det att göra runda däck som är lätta att balansera = inga vibrationer.

Åker på goodyear nu... Funkar lite bättre... Vi har ju vibrationer om än små i e60n... Så nästa gång blir det en 3serie istället.
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
m_johan84: Kompisen kör också på GY på sin e39 och han har också små vibrationer. Skulle tro att om du hade bytt till Michelin så hade du blivit av med problemet. Tyvärr är det nog så illa, men Michelin verkar vara en av mycket få däckstillverkare som (nästan) aldrig skapar problem med vibrationer. Nä, jag säljer inte Michelin och dom är inte bäst i test men hade jag varit du så hade jag i alla fall provat två nya framdäck och sett om det hjälper.

Hoppas det löser sej.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har aldrig haft poroblem med vibrationer. Michelindäcken har suttit på sedan bilen var ny. Nokian Hakka2 på vintern. Det finns så många billiga E39:or nu och följdaktigen krängs det på mycket billigt skit på fälgarna också.
Har sagt det innan och nu igen.
BMW 5 serie har svaga och väldigt känsliga framvagnar.
Jag anser att de är felkonstruerade. 3- serien verkar inte alls ha dessa vibrationsproblem

m_johan84, vad har du för däck på E60 och är vibbarna i ratt eller säte? Är nya 3 serien verkligen så mycket bättre än nya 5 serien när det gäller vibbar? Konstruktionen måste väl vara liknande?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har 3-serien slutat käka spindelleder då? I bland saknar man tillvaron med den gamla tackjärnsgalten Mercedes (snacka om att svära i kyrkan): Byte styrled vid 26000mil och första spindelleden vid 37000mil. Men det lunkade förvisso på i lungnare takt då :)

AE
Alltså... 3 serien slutade käka lederna efter 01 vad jag har förstått.

Samuel2: På e60n kör vi dunlop sp något... 17" iaf... Där finns det små vibbar i ratten... Dock inget att oroas över men störande när man börjar tänka på det... Sedan var jag har förstått så har e39an dubbelt av allt... Medans 3serien har en enklare framvagn. Någon annan kanske kan utveckla det där.

Jag är nog överkänslig för vibrationer el har nog blivit iom e39an... Dock är min e39 okej nu när silentblocken är bytta på den... Innan skakade de så att man var tvungen att hålla sig fast:)

Men men... 3 serie nästa gång som sagt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.