AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.244

Motorvolym och bränsleförbrukning

ar
218
arken
525iA -93 (..BK86385)
530dAT -08 (..B987772)
Jag har länge funderat på varför större motor ofta är synonymt med högre bränsleförbruking. En motor borde ju endast ha försumbart sämre verkningsgrad än en liten till följd av bl.a. större friktionsytor. Vid stadskörning förstår jag att en tyngre bil kräver mer energi för att accelereras, men vid ren landsvägskörning borde väl förbrukningen vara i stort sett likadan. Kan det vara så att den högsta verkningsgraden nås vid effekttoppen och den större motorn därför ligger längre från sin ultimata verkningsgrad vid jämn landsvägskörning?

Knepigt det här! :)
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
har kört 750:n på 10,6L/100km skulle vara intressant o se vad en 2,2ton bil med en 1,8l fyra skulle dar på samma sträcka o samma hastighet.

mvh Erik

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

(ärligt stulen av Jesperado)
Utan att vara särskilt tyngre än min föregående bil med rak 6:a vars extrautrustning gott och väl uppvägde den tryngre nuvarande motorn är denna dock avsevärt törstigare än min förra (nej jag är inte överraskad). Framförallt i stadstrafik. Jag antar att den nuvarande relativt sett skulle förbruka mindre när man ligger och tuffar i 200+, jag har dock inte haft tillfälle att jämföra iom att jag inte kört till Tyskland med denna bil.
Nu väntar vi med spänning på att folke eller hasso förklarar detta för oss. :)

Mvh
Mikael
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
a vilken av mina bilar är det som drar minst bensin egentligen :)
En lördagstur med 540 a 16 mil Kumla-Granvik t.o.r 2 mil motorväg, 90- och kurvig körglad 70 väg med minst 10-15 km/bonuspåslag gav denna förbrukning vid hemkomsten. 8,7/100.
4.4 liter 1860 kilo skattvikt 286 hkr.

Seat 1.4L 60kr 1000 kilo snittar 6.5/100 på jobbpendling 4,7 mil om dan ungefär samma körning som med 540 i lördags.

3.0 liter större motor 226 hkr mer + 860 kg i vikt.
Det skiljer 0,22 liter per mil. gissa vilken av dom jag tycker går billigt :) med tanke på förutsättningarna.
Dvs Seaten drar för mycket soppa mot vad den presterar.

///MVH Hasso
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Om man tänker sig min 518i Touring och mina föräldrars 523i, vilken tror ni är den bil med lägst uppmätta förbrukning över en heltank? Givetvis 523an.

Totalsnittet ligger ganska jämnt runt 0.9 l/mil för båda bilar. Dock har 523an 0.7 liter större motorvolym och pumpar ur sig 55 hästar och 90 Nm mer än vad min 518 gör.

__
Bilblogg:
Länk
Jag vet att jag skrivit detta i tidigare trådar men de gånger jag har kört Lund-Stockholm TOR med min fd 318i 4-D E36 så sörplade den i sig 0.85-0.86L/mil. Körcyklerna var i sort sett identiska, dvs 120-140km/h och samtliga körningar gjordes vid liknande väderlek.

När jag upprepade färden med min fd 328i 4-D E36, dock i december månad och lägre temperatur, tog den endast 0.82L/mil. Körcykeln var densamma, möjligen gick det något fortare med 328:an på vissa etapper.

Trots att motorn har 1L större cylindervolym samt ett överskott på 80hk så drog alltså 328i mindre än 318i vid dessa tester. En viktig faktor är också utväxlingen, 328 varvade ca 2900rpm vid 130km/h, 318 varvade 3700rpm. Båda bilarna hade rullat ungefär lika långt och var båda fullservade och välskötta.

Naturligtvis var 318i alltid snålare vid min vanliga körcykel med ca 30% stadskörning och resten motorväg. Lyckades aldrig få den att dra mer än 0.96L/mil mellan tankningarna, oftast låg snittet på ca 0.75L/mil.
328i drog aldrig under 0.91 mellan tankningarna och som mest 1.05L/mil vid normalkörning.
Jodå våra BMW-bilar är relativt sett bensinsnåla. Men frågan kvarstår. Är det så att en V8 alltid måste dra mer bensin än en rak 6:a allt annat lika (tex. vikt hk)? Om så är fallet varför? Finns det en liten bensinslukande goblin som genom tillverkarnas försorg alltid placeras i en V8 och dricker så mycket det går eller finns det mer vetenskapliga förklaringar?
För övrigt är väl en Touring tyngre än en sedan? Å andra sidan tycks BMW bry sig om bränsleoptimering mer på de mer motorstarka motorerna. Den stora skillnaden mellan de olika E46-modellerna bestod såvitt jag minns av motorstyrka snarare än förbrukning.

Mvh
Mikael
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Nej en V8 är inte alltid törstigare än en rak 6:a. Jämför V8 motorn i 540 (M60B40) mot den raka sexan i M5 E34 (S38B38). Då är det inte längre V8an som är den törstige.

__
Bilblogg:
Länk
Det börjar kännas som en uppsats med bristfälliga avgränsningar. :)
Det är nästan tvunget att följa modellgenerationer iom att motorerna oavbrutet optimeras. Att jämföra olika generationer blir alltid orättvist mot den äldre som åtminstone under den tid jag är bekant med erbjuder motorsvagare och törstigare motorer.
Så för att avgränsa och omformulera frågeställningen: Det är min erfarenhet att en motor med konstruktionen V8 i absoluta tal förbrukar mer bränsle än likvärdiga jämngamla bilar med lägre motorvolym respektive färre cylindrar exempelvis en rak 6 cylidrig motor relativt motorer med olika motorstyrka men med samma cylinderarkitektur.
I mitt exempel en 525iAT från 02 med samma vikt som min nuvarande 540iAT 98.

Ett tillägg är uppgifterna saxade från en modellguide som endast är några klickningar längre bort där E46 320iAT från 2000 med 150 hk förbrukar 1,02 mot 328iAT med 193 hk och 1,03. Där förbrukar den svagare motorn tom mindre än den motor som erbjuder nästan 30% högre effekt. Skillnaden mellan en 530iAT och 540iAT är däremot relativt stor 1,9 dl, medan effektskillnaden uppgår till 24%.

Pust. Vore intressant att få förklaringen till denna skillnad som jag ju själv observerat på mina bilar. Vad kan jag annat säga än att jag är vetgirig.

Mvh
Mikael
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hej hej,

Jo, det är så att verkningsgraden är större när en motor belastas mycket. En mindre motor måste belastas mer än en stor motor i en bil med samma vikt, därför kommer den att ha en bättre verkningsgrad och därmed få ut mer effekt per liter bensin. Eftersom samma effekt krävs från båda motorerna för att hålla en viss hastighet så kommer den mindre motorn att dra mindre bränsle än den stora. Däremot klarar den stora motorn med att ge högre effekt, som bekant. ;)

Så är den korta förklaringen. :) Hann inte med den långa förklaringen, för nu måste jag fixa mat.

/Wiberg
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Edit: Verkningsgraden är nog _högre_ snarare än "större". Alltså, när en motor belastas mycket så ger den fler hk per liter bensin än om den belastas lite.
Transocean
Utan pengar och kort, med bara tomflaskor i skuffen lyckades jag ta 530:n (V8) från uddevalla till gbg med endast 5.6 liter i tanken. Hur vet jag det? Fick soppastop i uddevalla och upptäckter att man inga pengar har....bara flaskor.
kilroy
Wiberg har säkert en poäng här.

Generellt sett blir det lite "klyddigt" när man börjar jämföra olika modellserier med varandra eftersom en nyare karossmodel oftast har en nyare (läs bränslesnålare) motorserie.

Skillnaderna blir också mer påtagliga om man håller isär landsvägskörning och enbart stadskörning. Att köra en V8 snålt i stadstrafik är i princip omöjligt enligt min uppfattning.

En annan faktor är ju att större motorer oftast sitter i tyngre bilar där alltså bilens vikt får stor betydelse, inte minst i stadstrafik.

Det är nog inte helt lätt att göra jämförelser...

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Wibergs förklaring låter onekligen intressant. Jag antar dock att belastning inte är lika med varvtal utan snarare hur hårt en motor måste arbeta vid ett givet varvtal. Annars borde ju förbrukningen bli fantastiskt låg i en Mazda vid färd i 140, vilket jag kan intyga att den inte är. I den hastigheten kvittar det nästan om man kör V8 eller V4. (Ok jag är ingen tekniker, spekulerar endast)
Jo att det inte går att köra snålt i stadstrafik har jag noterat. Det är där den stora skillnaden finns, som troligen beror på de många hastighetsförändringarna pga trafik, trafikljus korsningar etc. På landsväg krymper skillnaden snabbt mot mindre motorer.

Mvh
Mikael
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
En sak som alla verkar ha missat är lådan. I min gamla Omega MV6 med manuell låda som brorsan nu köpt så gick det mycket bra att komma under 1/mil. Vid "normal" landsvägskörning låg siffrorna på ca 0.82- 0.85. Nu har brorsan skaffat en till MV6a med automat. Den går inte att köra under 1/mil hur man än kör. Vid mycket försiktig landsvägskörning så kommer man strax under momentärt men annars skiljer det 0.2-0.4 liter på milen. Samma bil, samma motor, tom samma årsmodell och milantal..

En E34 530 (v8) med automat tar troligen mer än en 540 med manuell vid normal blandad körning..

Vantage
Med tanke på trådskaparens fråga så torde en topfuel maskin vara det sämsta altenativet...
8000 hkr 8300cc och 50 lit soppa på 4,5 sek / 402,33 m.
Ger förbrukningen...1242,8 lit / Mil.
Effekt/lit-bränsle....6,43 hkr/lit

Vantage
ar
218
arken
525iA -93 (..BK86385)
530dAT -08 (..B987772)
mick 750 > En bil med automatlåda behöver inte dra mer bränsle än en med manuell. Allt beror på vilken utväxling lådan har samt nyttjandet av lock-up. T.ex. min 525iA -93 drar mindre än en 525i vid landvägskörning och ungefär lika mycket vid blandad körning.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hej igen,

Nä, mycket riktigt har belastning ingenting med varvtal att göra. Belastningen ökar med ökad öppning av gasspjället. Jag tror att belastningen även är proportionell mot vridmomentet som produceras. Men även vid höga varvtal kan belastningen på motorn vara låg, till exempel om man står stilla och gasar utan att driva bilen framåt.

/Wiberg
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
arken: Givetvis har det stor betydelse. Inte minst lock-up funktionen. Samt även hur länge automaten motorbromsar när man saktar ner. Mycket beroende på bilar och lådor men helt generallt så brukar bilar med automat ta mera än motsvarande med manuell.
I Omega fallet så kan jag intyga att automaten drar betydligt mera än den med manuell. Kanske Opel (GM) inte har lika lyckade lådor som BMW..?

li
4
lill_baton
Bmw 540ia -94
att en bmw 540 a drar 8,7/100 låter konstigt för mig... de minsta jag kommit upp med min är 13/100... kanske är nåt stor fel på den eller den som kör :D

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.