|
|
|
|---|---|
|
Hej alla Skåne drabbades igår av översvämningar på sina håll och vi fick plötsligt en sjötomt. Den intilliggande ån svämmade över och garaget fylldes på kort tid av vatten. Det var vatten en bit över avgasröret på e36:an och det var mycket vatten på golvet i kupén. Bilen gick faktiskt att starta och en stund var bimmern en amfibie. Jag hann backa en bit upp, men sedan rann vatten framåt motorn till och bilen dog. Vi drog upp den och flyttade den. Nu är tändningen ok och elen verkar funka, startmotorn "klickar" dock bara. Vad är bäst att göra med en vattenskadad bil? Det är 5-10 cm vatten på golvet som inte rinner ut särskilt snabbt. Vad kan man gör? hur lång tid tar det att torka ut en bil? jag har bara halvförsäkring, tar villa-hemförsäkringen detta? "Bimmer Mit Wasser" | |
|
Beklagar oturen. Jag antar att det är frågan om sötvatten, annars har du fått stora problem. Jag är inte helt säker på detta men jag tror det finns industridammsugare som kan hyras och som suger upp det mesta, men fukten har du ju kvar i golvbeläggningen. När jag fick in rätt så mycket vatten pga en otäthet i dörren på en tidigare BMW ställde jag in en kupéfläkt för att torka ur bilen så snabbt det gick. Den fick gå något dygn eller två tills bilen var helt torr. Hoppas det löser sig för dig. Mvh Mikael |
|
|
Trist med vatten! Jag körde också rakt ner i en jättestor vattenpöl under en viadukt i Malmö i natt. Det blev bärgning.... Nu hoppas man på att motorn inte tagit in vatten, för i så fall säger BMW att det är byte av motor eller renovering som gäller! |
|
|
Hur mycket kan man luta bilen, eller är det bara industridamsugare som gäller? "Bimmer Mit Wasser" |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Borra hål i golvet.(på rätt ställe så inget kablage eller rör skadas) eller leta efter eventuell pluggar som kan finnas ibland Vanliga dagstidningar är utmärkta att suga åt sig fukt, samt värmefläkt med urlyfta/eller upplufta mattor så det kommer åt att avdunsta. Köp sedan karroseripluggar i lämplig storlek efter att ha rostskyddat hålen. Varför ger man sig i /ut att åka i vattenmassor för ?? på de flesta bilar sitter luftintagen lågt. Jag har aldrig förstått varför det står dränka bilar under viadukter för?? ///MVH Hasso Länk |
| Exakt som Hasso beskriver gjorde jag med en gammal Merca som råkade bli dränkt. Att mattor och isolering ska ut är givet, och enklast var att hitta borrställen inifrån bilen. Hade sedan en kraftig fläkt ståendes något dygn, glöm inte att veva ned en ruta lite. Det funkade perfa. | |
|
Det var verkligen tråkigt att höra! Hur gick det med er E39? klarade den sig bättre? Det är väldigt riskabelt köra med en bil i vatten. Får du in vatten i insuget så kan det gå riktigt illa. Jag hoppas att den klickande startmotorn inte beror på en hydraul stroke. __ Bilblogg: Länk |
|
|
tack för tips. e34:n klarade sig bra, den stod utanför, en halvmeter upp. garaget fylldes snabbt och hade jag inte fått ut bilen hade den blivit fylld upp till ratten. det är svårt att komma till och bogsera den i garaget. bimmer mit wasser |
|
|
Hej! Pysslar en hel del med elektronik! Oroa er inte så mycket över att motorn kan dö.. KOPPLA UR BATTERIET OMGÅENDE!!! Det kan finnas t.ex ABS-givare med saltvatten runtomkring. Ligger det spänning på så kommer saltvattnet att fräta värre än den starkaste av syror. Kopplar man bort batteriet så kan allt klara sig bättre. Bara ett tipps. Gör samma med fjärrkontroller som fått för mycket att dricka... Ingen spänning - Inga problem! Låt det sedan torka upp bara så klarar sig nog det mesta. |
|
| Tips: En avfuktare är MYCKET mer effektiv än en värmefläkt för att torka upp en bilkupé! | |
|
Koppla bort batteriet direkt Våtdamsugare + lite valfritt tvätt/diskmedel och borste Plocka ur allt som går att plocka ur tvätta tex mattor med högtryck. baksätesdynan går ofta att lyfta ur. Rejäl värmare under bilen framifrån (akta lacken) värmare i bilen Lite öppnade rutor När bilen fått torkat klart, torka av inredningen helt med något medel avsett för detta, glöm inte rutorna. Har en bekant utomlands som bor på ett ställe som svämmas över årligen av Donau. -Phil |
|
|
Tack igen för bra tips! tändning fungerar, alla mätare lyser, men startmotorn slår bara till en gång, den drar inte runt - kan det vara vatten i cylindrarna? Vad gör man i så fall? räcker det att ta ut tändstift och dra runt motorn för hand? Bimmer mit wasser |
|
| Prova att dra runt motorn med ett spärrskaft på vevaxeln och går den ej att dra runt så har du nog vatten i cylindrarna , dra också upp olje stickan och kolla att nivå verkar normal , går den att dra runt på vevaxeln så koppla på en startkablar och försök igen. Angående att torka ur kupen så är det avfuktare som gäller , hyr en med avrinningsslang som du hänger ut igenom lämplig plugg i golvet eller så borrar du ett hål och sedan skall du se till att kupen blir så isolerad som möjligt ifrån utomhusluften. | |
|
Angående motorn: råkade ut för att min båt sjönk för ett antal år sedan, då var det jätteviktigt att motorn skulle skruvas av under vatten, läggas i en vattenfylld balja och omedelbart lämnas in på verkstad, för så fort luften kom åt började "reaktionerna". (detta va också en 4cyl.) En båtmotor är ju ändå anpassad för vatten... Skulle nog kosta på mig att låta en verkstad sköta motorn så att den inte förstörs, eller är jag helt fel ute? //bjerser |
|
|
Jaha, då var saken klar. Började torka ur bilen, sög med industridamsugare och lyfte på inredningen så att den kunde lufta i solen. Men när den stod och rotkade började jag med motorn. All el fungerade faktiskt, så det var bara själva motorn som var ett frågetecken. Befarade vatten i cylindrarna. Lossa tändstiften och drog runt med startmotorn (. Det spruttade ut lite vatten ur två cylindrar. I med tändstiften efter några varv, och provade att starta. När bilen väl tände efter några varv, small det till och något lät inte bra. Hittade sedan oljig metall under bilen och det har gått hål i blocket, ser ut som kåpan under blocket faktiskt. Hittade en bit som är misstänkt lik en vevstake också. Var det vatten kvar någonstans, eller vad hände? Har nu en bostongrön så kallad reservdelsbil och får leta bil igen. Så kan det va. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vatten kan inte komprimeras vilket gör att det blir tvärstopp och vevstakar går av, och kommer ibland ut genom blocket. Lika illa om blockpackningen läcker in glykol i en cylinder. Blockerad/frysen vevhusventilation som gör att olja sugs in i cylindrarna gör samma sak. ///MVH Hasso Länk |
|
Mycket tråkigt. Låt det bli en lärdom till andra som råkar ut för kylvatten eller för den delen regnvatten i cylindrarna. Se till att suga ur allt vatten och kontrollera att det verkligen är tomt i cylindrarna. Råkade ut för trasig toppackning på en Saab Turbo för många år sedan. Började gå på tre cylindrar (ja en Saab har oftast bara fyra!) och rökte så jag förstod vad klockan var slagen. Åkte hem, och dum nog stängde jag av den medans jag öppnade garageporten. En cylinder vattenfylldes och sedan var det stopp. Som tur var startade den inte så jag slapp "sprängning". Detta fenomen förekommer ibland på Top-fuel bilar om tändningen slutar att fungera på första hälften av strippen och en eller flera cylindrar fylls med en massa bränsle som inte förbränns. Men då sprids ofta dom oljiga metallbitarna över ett större område :) AE |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.