AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.197

Konstigt missljud..

La
39
LadyS
Z3 Roadster,2.8 -98
För det första har jag varit hos 2 verkstäder som säger likadant...vad avslöjar ja inte än...för ja tror inte riktigt på det...slänger frågan hit o se om det är någon som haft samma problem..o vet vad det är. =)

Har ett vinande missljud som förmodligen har nått med drivningen att göra, försvinner vid ca. 2000-2200 varv. spelar ingen roll om kopplingen är inblandad eller inte. har även rullat bilen utan motorn igång o då är den tyst så har inte med hjulen att göra..

tänk er att smyga över ett farthinder o du trampar på gasen, för att rulla igång bilen igen, så kommer det för en kort stund ett vinande ( gnisslande ) ljud..spelar ingen roll om bilen är varm eller ej.

Kollat dom remmarna ja kommer åt o kolla, o dom ser fina ut...

Verkstäderna säger i alla fall att det inte är ett farligt missljud, men jag tycker det är extremt osexigt. Har dock inte lust med att lämna in den denna sommaren.

Någon som har nån idé om vad detta kan vara ?
La
39
LadyS
Z3 Roadster,2.8 -98
Hade fel angående varvtalet, lyssnade extra noga nu när ja var ute o körde...o försvinner vid ca. 1200 varv..
Det låter mest som att det är något som du retar dig på dvs. ett i-landsproblem. Det är bara att leva med det :)
La
39
LadyS
Z3 Roadster,2.8 -98
hahahahah exakt vad dom gubbarna har sagt på 2 verkstäder...

men jag vill inte att det ska låta så... det gjrode inte det när ja köpte den..

=/
Ibland när jag kör sakta med min Z4 kan jag höra en visslande ljud. Man hör oftast när man startar och börja köra sakta. Jag tror att det är bak bromskivorna som har rostat lite. Det är bara att bromsa ordentligt. Testa det.
La
39
LadyS
Z3 Roadster,2.8 -98
AH det ska ja ta o testa imon...
Visst är det irriterande med oidentifierade ljud? Jag lyssnar jämt efter konstiga ljud... på gott och ont. Hustrun tycker jag är galen men jag är perfektionist. Det skall helt enkelt inte komma några missljud från bilen! :-)
La
39
LadyS
Z3 Roadster,2.8 -98
Bones: nej jag håller med, ja är oxå perfektionist....det ska inte komma missljus från en sån här bil..

kommer det nått ljud från vinterbilen så ahja...hehe..inte kika noga där..

men idag om bara regnet ger med sig, så ska ja ut o bromsa bilen o se om det kan vara grejen...
Visa användare
86
MKZ3
Z4 3,5IS 2014
118d -14
X1 25e 2023
Kan ha med servostyrningen att göra.
Kolla om det låter mer eller mindre vid rattutslag.
Hydraulpumpen kan låta lite olika vid olika varvtal
Behöver inte vara något farligt men håll utkik efter oljeläckage.
Kolla oljenivån, kanske låg?(servostyrningen)

MK
La
39
LadyS
Z3 Roadster,2.8 -98
Nej med servostyrningen har det inte med att göra... redan kollat.

gu
219
gunsnroses
Z3 3.0 Coupe -02
LadyS, sett din bil på garaget och jag tycker att du ska vara tyst. Den är redan assnygg och går som ett as!

/En avis 1,9a
La
39
LadyS
Z3 Roadster,2.8 -98
gunsnroses:

hehe där ha du rätt... , =) mjodå...men hur sexigt är det med en bil som låter när man ska glida snyggt över farthindren ??
Ba
75
Ballder
Z3 2,0 -00
Kan det vara besinpumpen - slå i en flaska med smörjmedel för bensinpump och insprutning ( funkade på min V40 när pumpn tjöt )
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Kolla AC, om du har sådan, stäng av den o se om det försvinner.
La
39
LadyS
Z3 Roadster,2.8 -98
Ac är kollad, är inte den...

Fortfarande missljud..
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
hmm du har inga problem med tempen på motorn, jag vet att vissa 2.8or hade strul med att vattenpumpen skar. billigt att åtgärda innan den rasar o motorn kokar... :-/
Men det är ju förståss bara en gissning.
Jag tänkte just på att du fick gnisselljud, min Audi 80 gnisslade som fasen i vattenpumpen inan den skar så hårt att axeln till pumpen gick av.
Den skar så hårt att jag fick ju stanna direkt. så jag räddade ju motorn men om det är en smygare så.. huga.

Miltal på kärran?

Mvh
PG
La
39
LadyS
Z3 Roadster,2.8 -98
pgr69:

miltal 9800....vattenpumpen hm...konstigt att ingen av verkstädern nämnde den...*funderar*
Visa användare
34
Jankey
Z3 coupé 2.8 -00
Jag har ett visslande ljud från min motor oberoende av varvtal, växel osv. Det är bara beroende av ett visst gaspådrag. Då kommer ett irriterande visslande ljud från motorn, vid typ 2/3 gaspådrag.

Skulle kunna vara någon turbulens vid insuget?!? Gissar bara. Någon som känner igen det då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.