|
|
|
|---|---|
|
Efter en sväng på puben så ringdes chaufför upp och ombads skjutsa till badplats igårnatt. Inga större problem att hitta en chaufför när man har trevlig bil har jag märkt. Nåväl, halvvägs hem säger han "nu lyser ju motorlampan på bilen din", "trams" säger jag. Men, han hade rätt. Efter lunch idag åkte jag upp till BMW och lät dem kolla med deras dataterminal vad det berodde på. Han kollade och sa "snål bränsleblandning" och att det betyder "tjuvluft" någonsatns. Han kollade lite snabbt att det ej var insugsbälg samt någon till slang som enligt honom var vanlig att den går sönder. Han nästa gissning var vevhusventilationen. Hur som helst hade dom ej tid att fixa bilen den närmaste tiden så jag åkte till stans icke-auktoriserade bmwmek, men han skulle inte kunna göra något innan semestern. På BMW sa han att det var "lugnt" att köra. Jag känner mig inte helt lugn. Lampan tändes för övrigt efter ca 5km efter nollning igen. Nån gång på tomgång har motorn fått "frispel" och börjar gå konstigt/vibrera, men avhjälps genom ett tryck på gasen eller starta om. Likväl som att tomgången dippar lite ibland (tror detta även leder till mina motorstopp när jag backar och inte ids gasa något/väldigt lite). Försökte söka lite på tjuvluft och annat, hittade som inget vettigt, mest bara tändspolar och kamaxelgivare som brukar gå sönder på min bil... men inte denna gång vad det verkar. Så, är det någon som har koll på vad jag ska byta, eller om jag kan felsöka själv för att sedan lämna in till lämplig mek för byte....? | |
|
Jag skulle inte köra mer än nödvändigt med bilen. Dålig LMM eller lambdasond skulle jag tippa på. Eventuellt kan det hjälpa att rengöra LMM, läs här: Länk Tjuvluften du kolla genom att spruta startgas på slangar och insug. Kolla också så att oljepåfyllningslocket och stickan sitter i, gör de inte det kan motorlampan tändas. Har du märkt om bilen drar mycket bensin eller några andra symptom; t ex hackar på höga varv? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
De inte så att du har trasigt luftfilter o den drar in för mkt luft den vägen? Det är bara en tanke. |
|
|
Tack för svaren. Oljelocket sitter, ska kolla oljestickan. Enda långkörningen var när jag skjutsade en kompis att hämta hem en M3:a, bensinförbrukningen på vägen hem var av förklarliga skäl hög ;) Något så simpelt som luftfiltret skulle ju vara trevligt, men det borde väl samtidigt vara bytt vid service för 500-600 mil sedan... Nu har jag iaf lite att gå på. Fler idéer är välkomna. Löser det sig inte får jag väl boka en tid hos BMW så snart som möjligt. (Ingen som vet någon öppen verkstad med koll på BMW i Skellefteå med omnejd?) |
|
|
ErikW´s förslag med startgas är en klassiker som är enkel att utföra. När man hittar rätt ökar varvtalet då motorn får lite eter med i luften. AE |
|
|
Oljesticka på plats - check. Oljelock på plats - check Kollade inte luftfiltret, men ser inte hur det ska kunna påverka, det sitter ju före LMM. Provade spruta startgas lite "här o där", utan resultat, men man kommer ju inte åt så bra utan att börja plocka bort kåpor å andra sidan. Jag får en känsla av att LMM eller Lambdasonden har sagt upp sig helt enkelt? |
|
|
Någon som har koll på LMM samt Lambdasond-priser? Samt, med utgång från att någon av dessa skulle vara felet, hur säkerstället jag det? Själva bytet klarar ju förmodligen en trunkmonkey. www.trunkmonkeyad.com |
|
| När min lös var det bensinpumpen som givit upp. Bilen gick sämre och sämre sen dog den helt. Gick på 5 cylindrar etc och var orkeslös. Förbrukningsmätaren låg typ på 1.5 liter milen i 120km/h. Den gick som en Volvo med andra ord :P | |
| Väldigt vanligt fel är luftmängdmätaren... har jag fått byta på två av mina tidigare bilar... och hade ungefär samma symptom... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Koppla loss luftmängdmätern, får du se hur bilen beters sig, går den bättre så är den oftast dålig. DME tar signal från trottelspjällspotentiometern istället och går på basvärden. ///MVH Hasso Länk |
|
BMW har inga tider förrän i Aug. Så idag har jag köp CRC Elektronikspray. Började med att köra som vanligt, den är otroligt orolig på tomgång och ibland nästan dör bilen. Kopplade ur LMM och då tycktes den gå jämnt på tomgången i alla fall, vågade mig inte riktigt på att köra på detta vis, tog det mer som en bekräftelse på LMM:en. Åkte till en kompis, plockade loss LMM och besprutade med Sprayen, väntade tills allt dunstat och ploppade tillbaka den. Den gick fortförande lite oroligt. Körde till en annan kompis, utrustad med Carsoft och läste av felkoderna - 202, 203, 227, 228. Vad dessa sa var väl egentligen det som redan sagts i tråden som jag förstod det. Lamba value exceeded o.s.v. Vi släckte felkoderna och åkte ut en sväng, nu tycktes den lagat sig med hjälp av elektronikspray och släckning av lampa, körde kanske 10-15km efter denna "vinst". 1km före parkeringen så tänds motorlampan igen och bilen börjar gå som en påse nötter igen - på tomgången främst. Någon som efter detta har några mer råd eller sanningar? |
|
|
Jättebra att du har tillgång till Carsoft, då kan du diagnostisera själv. Läs detta om VAG-bilar: Länk (MAF=LMM) Jag gjorde själv så när jag fick felkoder på min A**I A6 4,2 och den inte gick riktigt som den skulle. Jag gjorde några fulllgasaccceleratioenr och loggade maxvärdet på luftflödet. Jag kom då bara upp i drygt 100 g/s, medan det med 300hk skulle ligga runt 240 g/s. Med ny LMM går den som et skott, dessutom minskade bränsleförbrukningen 20%! I Carsoft använder du livedata och loggar när du kör, du bör få runt 150g/s. Kolla också vad övriga värden visar, lambdavärdet ska vara stabilt runt 1. Annarsär det inte ovanligt att kamaxel- eller vevaxelgivaren går sönder, ibland ger de ”konstiga” felkoder eller inga alls. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Har idag haft bilen på verkstaden, dock ej BMW. En del småfel är åtgärdade, inga problem där. Men motorlampan blev han inte heller riktigt klok på. Han hade fått samma felkoder, antar jag, som jag fick med Carsoft. Han hade även hookat in bilen på avgas-mätning (som på besiktningen antar jag) och lambdavärdet var uppåt väggarna. Han fick någon kod dock som han inte hittade i sina tabeller, så han skulle kontakta leverantören av sin diagnosutrustning imorgon och se om det hjälper. Han undrade om jag kände någon med samma motor för att testa om det är LMM, men mina vänner har ju dessvärre S-motor i sina BMW:ar alternativt annat märke. Som jag förstod det på mekanikern så skulle knappast BMW kunna säkerställa på något bättre vis att det skulle vara LMM. Förutsatt han itne får fram någon info om den felkoden han inte hittade i sina tabeller, vad gör jag, chansa på en ny LMM? |
|
|
Vad säger carsoft att lambdavärdet ligger på i "live data" och vad låg det på vid verkliga mätningen? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.