AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.141

E30 M40 som stängs av under körning och går ojämnt?

Mi
345
Michél
E87 118d -08
Igår kväll kom ytterligare ett problem fram på min bil.

Efter en stunds hårdkörning på småvägar stannade jag för en fika. Då jag satte mig i bilen och skulle starta upp den (stereon hade varit på i 4 minuter) så hände ingenting,tändningen gick igång perfekt men startmotorn vägrade vridas runt.

Knuffade igång bilen istället och då gick den igång direkt.

Motorgången var däremot ruskigt ojämn,vandrande varvtal samt att bilen stängdes av under körning (tändningen är igång hela tiden då lampor osv lyser,men motorn dör) vilket jag själv tycker är väldigt mystiskt.

Tidigare under gårdagen byttes även bränslefiltret,men det ska väl inte kunna påverka?

Jag tänkte att det kunde ha med larmet att göra då säkringshållaren för larmet (en separat monterat nära batteriet) var bränd i foten.

Köpte ny säkringshållare samt kabelsko till pluspolen,monterade allt och bilen gick igång direkt med startmotorn och hade en fin motorgång vid tomgång.

När jag sedan kört cirka 200 meter började motorn bete sig underligt igen!

Vid jämn gas så "dör" motorn tillfälligt,för att sedan gå igång med ett ryck och tryckas iväg. Avgassmäller lite då och då när motorn går av/på.

Dog när jag låg på 5:e växeln i 100 km/h och drygt 2800 rpm. Tryckte full gas,släppte gasen osv. utan skillnad.

Växlade ner till 4:an - motorn fortfarande död.

Kom ner till 40 km/h,kastade i 2:an och då hostade motorn igång igen.

Tidigare har jag haft problemet att motorn inte går att varva över 4500 rpm,vid försök att göra det började den bluddra extremt och hela motorn skakade.

Fick då tipset att byta LMM vilket jag gjorde men problemet löstes inte helt. Motorn gick nu att varva till 5000 rpm under körning på högre växlar,mer på lägre vid fullgasacceleration men problemet med att den ville bluddra fanns kvar.

Till råge på allt så sitter ett larm monterat i bilen,tror namnet på det var Alpha.

Jag personligen tror att startspärren från larmet slår i/ur hela tiden men frågan är hur man ska veta det?

Nu behöver jag alla tips och all eran hjälp som jag kan få,då bilen MÅSTE vara klar till min semester nästa fredag.

Har ni frågor,ställ dem!

Med vänlig hälsning

Michél,en riktigt E30-entusiast
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Hur är ditt batteri och din generator? Mät spänningen över batteripolerna med avstängd motor, och med motorn igång!
Mi
345
Michél
E87 118d -08
Spänningen över polerna med motorn avstängd var 12,3 volt.

Spänningen över polerna med motorn igång (och alla förbrukare avstängda) var 11,9 volt.

När bilen inte gick att starta använde jag mig utav startkablar. Trots upprepade försök vred inte startmotorn på sig,efter att jag rört runt bland larmsladdarna (samt sladdar till generator/startmotor) så startar bilen direkt.

Att alla fel kommit samtidigt känns osannolikt,bilen har dålig laddning och det bör vara en delorsak.

Min teori om att det är larmets startspärr som slår i,kan den uteslutas?

Tändfel,såsom rotor/fördelarlock,skulle de gett de här symtomen?

Värt att tillägga är att en sensor till tändsystemet ej är monterad. Ser ut som en pulsgivare (4:e tändkabeln ska passera genom den),sedan försvinner det in bakom fördelaren. Möjlig orsak?

Allt jag vet är att dessa fel kom fram efter rätt hård körning.

Jag är orolig att Motronicen har skadats,men det kanske är överdrivet?
Mi
345
Michél
E87 118d -08
Hittade det här i begagnatguiden för E30:

"Reläet till bensinpumpen kan ge upphov till driftstörningar som kan verka ologiska, motorn kan utan anledning stanna plötsligt eller vägra starta."

Låter det som ett möjligt fel?
Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
Kolla kabelstammen från tändningslåst... min e30 320 betedde sig på liknande sätt... trodde oxå det var larmet som krånglade men jag kopplade ur det helt men problemen fortsatte..

Tyvärr så hann jag aldrig hitta felet exakt då min bil brann upp.. det värsta är att branden startade i elsystemet under panelen på förarsidan och klart man misstänker att samma fel orsakat även detta.

Har läst nånstans på detta forum att det inte är helt ovanligt att just den kabelstammen ger upp... kanske värt att byta den!

Länk
Nummer 3 på länken ovan.

Mvh Janne
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det kan mycket väl vara någon av de tre reläerna som sitter bakom torpedplåten inne i motorutrymmet framför föraren. Huvudreläet kan bli glappt och då beter sig bilen precis som du beskriver, stängs av och startar igen. det är det mittersta av de tre reläerna som du hittar bakom plastkåpan.
Mi
345
Michél
E87 118d -08
Hur ska jag göra för att vara säker på att det är ett relä som exempel?

Är det bara att köpa nytt relä och pröva?

Jag tackar er alla för de svaren jag har fått,tusen tack!
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Om bilen har 12,3 volt avstängd och 11,9 med motorn igång så har den inte "dålig laddning", den laddar inte alls. Du borde se 14-14,5 volt med motorn igång!

Jag är villig att slå vad en slant om att detta är hela problemet. Det kan mycket väl vara larmet som strular och ställer till det för dig, eller något relä, men i så fall gör det så därför att driftsspänningen är alldeles för låg. Fixa eller byt generator som åtgärd 1!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Billigaste sättet är att knacka med en skruvmejsel el liknande lite på
reläen bakom plastkåpan och då speciellt det mittersta, huvudreläet.
På så vis kan man se om det är glapp i dem, de behöver inte vara bokstavligt talat trasiga.
Mi
345
Michél
E87 118d -08
Jag kollade bilens laddning ytterligare en gång,nu med förbrukare igång.

13 volt gav den med stereo/fläkt/lampor samt motorn ingång.

12,4 volt obelastad och med motorn avstängd.

Ska testa reläerna under morgondagen,samt leta generator!
Mi
345
Michél
E87 118d -08
Då fortsätter jag min historia!

Startmotorn slår ifrån och vägrar starta bilen,knackar man på startmotorn så fungerar den igen och man kan starta bilen. Ska bilen startas igen får man upprepa allt.

Startmotorn fastnar,okej.

Bilen går ojämnt de första sekunderna för att sedan dö. Tomgången sjunker på tok för lågt,bilen bluddrar och sedan måste den startas upp.

Har knackat på reläet,märkte ingen skillnad.
Mi
345
Michél
E87 118d -08
Har fortsatt felsökningen.

Idag startade jag upp bilen,som valde att stängas av efter 20 sekunder drygt på tomgång samt vandrande tomgång. Inträffade 2 gånger.

Tredje gången bilen startades stod den igång i drygt 10 minuter,därefter började varvtalet vandra mellan 600 rpm - 1900 rpm,precis som att man skulle gasa/släppa i en följd. Detta fortsatte under 2 minuter (film finns,läggs upp imorgon.

Möjlig insugsläcka?
Mi
345
Michél
E87 118d -08
Testade att byta LMM idag,gav ingen förändring på mitt problem.

Körde startgas runt isnuget samt alla slangar,motorns gång var densamma.

Då kan vi utesluta tjuvluft samt dålig LMM!

Däremot läcker batteriet syra,något som har börjat nyligen. Sedan är det en spricka i påfyllningsröret (eller ja,slangen) till tanken vilket gör att det fuktar vid tanken samt luktar bensin i kupén.

Batteriet byts imorgon iallafall,får se om det löser mina problem.
Mi
345
Michél
E87 118d -08
Idag byttes batteriet och problemet löstes!

Motorn gick som den skulle,dock är kolen dåliga på generatorn så det byts under morgondagen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.