AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.351

Regnskadad 325 Coupé? ALLA Mätare + vindrutetorkare döda...

pi
24
pixcalman
327i Cab -90
Regnoväder i skåne 5/7 jo tack. Mina mätare har aldrig glappat eller liknande och har fungerat perfekt, det har vindrutetorkarna med. Tills jag skulle åka hem i regnovädret. Jag hade åkt 2,5 mil i eländet när jag stannade och tankade sen dog plötsligt alla mätare, inget annat. Tankmätaren, hastighetsmätare, varvräknaren och tempmätaren. Inget glappt eller så bara stendöd. Vad gäller torkarna så försvann mitt "normalläge", kvar har jag nu TVÅ lägen för intevall och en snabb.

Med tanke på att dessa saker hände samtidigt kan man väl utesluta SI batterierna?
Vilken av databoxarna styr mätarna?
Kan det vara en gemensam jordpunkt?

Kollat säkringar osv. bllen är för övrigt krut-torr inuti, inget vatten där.
Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
Hmm .. ett inte ovanligt fel på äldre e36 är att det rinner in vatten på motronicboxen... den sitter på bilens högra sida under "torkardiket".

Sitter ett lock framifrån med några skruvar.. bara ta loss och kolla så det är torrt där... kan vara en orsak.

Annars så är det ju vanligt att plastflärpen som håller säkringslådan är trasigt... och då kan det i värsta fall komma in vatten där....

Mvh Janne
Visa användare
13
Bmw_Sam
Bmw 540iA 93
körde cabben genom tvätten på jobbet för att spola av lite damm körde som lugnt hemöver och den började hacka mistände som fan rök och levde jävulen med belysning och mätare..gick knappt att köra hem den va tvungen att hålla absolut stilla med gasen annars på väg till att dö.. men i en uppförsbacke orkade den inte med mer och fick bogsera hem den sökte runt lite och fick se att många problem som uppstår såhär har med att göra att dräneringarna under rutan är igentäppta med löv och annat skräp som gör att de svämmar över och rinner ner över skyddet till databoxen.. givet vis ¨så va det detta som hände mej fick plocka isär skyddet och rycka ur boxen skruvade så jag fick fram kretskortet som va fuktigt. La sedan kortet på högkant på ett element i en dag och stoppade tillbaka den starta med en gång =) bara bensin förbruknings nålen som inte ville hänga med och funktionen för att köra ner cabben.. satt en box till för cabbens rörelser bakom den första som jag missade.. men när jag skulle köra iväg och skruva loss den så provade jag fälla ner cabben och så funkade den och nålen med hade väl självtorkat.. kanske nån som får nytta med detta som hände mej. / Sam
pi
24
pixcalman
327i Cab -90
Tack för tipsen Janne o Sam! Jag tog bort skyddet som sitter för boxen som man kommer åt från motorrummet men där va kruttorrt.. Sitter det fler databoxar som styr centrala enheter som ex. mätare på en e36? Eller styr motronicboxen allt? Jag trodde det bara var motorstyrning. Jag såg en sak till häromdagen, färddatorn får inte heller några signaler längre... Jag ska testa öppna motronicboxen och titta där.

Vill någon reda ut det här med databoxar för mig? vore ju bra o veta säkert vilken box som tar emot och skickar vidare signalerna från alla givare till mätarhus och färddator.

Tacksam för svar!
Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
ska försöka fördjupa mig i elschemat inatt och se om jag kan hitta nån gemensam punkt som kan orsaka dina problem...

Janne
pi
24
pixcalman
327i Cab -90
Det vore guld värt det Janne.. Själv ska jag plocka ut motronicboxen idag och ev. testa med en annan.
pi
24
pixcalman
327i Cab -90
Testade med en annan box igår men det hjälpte inte, fick däremot tag i en haynesbok och såg på elscheman att "Wiper/Wash module" och alla mätare har en gemensam jordpunkt!!! Den heter E12 och ska enligt Haynes sitta "Behind RH footwell trim" Har letat som fan men hittar inte den jordpunkten... Nån som vet?
Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
Nu sitter jag och går igenom lite i elschemat här.... tror inte på den jordpunkten... felet med dina torkare är med största sannolikhet att dom inte får nån hastighetssignal.
Det beror ju på att ditt instrument är dött.... så det är nog varför det inte funkar som man ska koncentrera sig på.... fortsättning följer....

Mvh Janne
Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
har nu hittat att det är (minst) 4 säkringar till instrumentet.... säkringar nummer 23 , 27 , 31 och 46.... kolla dom en gång till och mät gärna så du har spänning över dom.......

Janne
Em
78
Emil-gubben
M3 3.2 E36 EVO
323iA steptronic -01
325i -93 Coupé
Har samma problem med likadan bil, stått mycket om det i forumet men inga direkta lösningar...

letade efter glapp bakom panelen, men hittade ingenting, det är troligtvis inte det eftersom vinrutetorkarna strular med!

ska kolla på databoxarna och jordpunkten i helgen, säg till om ni hittar något.

//Emil
tornet
Har samma problem, men mina mätare blinkar till och startar ibland under färd, då tänds alla lampor upp i instrumenthuset - precis som när man vrider på tändningen utan att starta bilen - för att sedan dö igen.

Enormt tacksam för denna tråd, ska själv felsöka i helgen! Återkommer om jag hittar nåt mer!

mvh tornet
pi
24
pixcalman
327i Cab -90
För mig hjälpte det med att byta mätarhuset! Lycka till.
pn
12
pnorberg
325i coupé -94
Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd men har liknande problem och tänkte kolla om någon löste det utan att byta mätarna.
För mig händer detta:

Mätarna dör ibland och kommer tillbaka, i samma veva så försvinner 2:a steget till vindrutetorkarna, de går och använda men bara det snabbaste och intervall.
Kikade genom elschemat idag och upptäckte just att vindrutetorkarna och mätarna har samma jordpunkt, E12. Denna ska sitta bakom 'RH footwell trim', är detta vid styrboxen? Har som svårt och uppfatta riktigt vart den ligger.

Har inte varit och kika där än utan tänkte ta en titt imorgon men frågar ifall någon kan direkt säga vart det är utan att jag ska behöva riva ut hela inredningen. :)
För något skumt är det med jorden då det är enda punkten som kopplar ihop dessa två med varandra.
pi
24
pixcalman
327i Cab -90
Jag var också inne på att det skulle vara en gemensam jordpunkt men fick veta att mellanläget på vindrutetorkningen är hastighetsberoende och kopplat till hastighetsmätaren. På min bil försvann problemen vid byte av hela mätarhuset.

Det är nog lösningen för dig med verkar det som! Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.