AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.042

Hmm...jag gubbkör min 328 - när skall den blåsas ut?

hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Nu svär jag väl i kyrkan här men....jag gubbkör. Japp, så är det. Har märkt att jag glider runt som västa raggaren i min 328 och njuter av sexans sång, karaktär och flexibilitet snarare än att ligga på de högre varven och låta maskinen sätta fart på skrotet.

Det är väl förstås inget fel i det då grejerna håller längre, men det kan väl också på sikt innebära att motorn släpper efter - ungefär som när man inte varit på gymmet efter ett par år - ölmage! Så frågan...eller mest en fundering och en öppen fråga till er alla: Hur kör ni era "Bimmers" och hur ofta bör man blåsa ut ordentligt?

Häpp!
Visa användare
44
Mattepat
BMW 328i Coupe -97
Hej,
Ja vilket I-landsproblem ;)
Min 328 coupe har jag nyss köpt (läs 2v) så jag sträcker ju ut den en o annan gång. Sammtidigt vet man sen innan att gasa kostar....
Men dra på en o annan gång när du ska ut på motorvägen så du kör den lite allround. Kan varken skada eller slita.

Och sist men inte minst, det är ju både en glidare och en räser. Fin karaktär på båda hållen enl mig!
Här är ännu en "gubbe" som fastnade för min dåvarande E36 328 just pga dess feta bottenvrid :-) Underbart att kunna smyga runt gathörnen i 3:an-4:an utan protester, samt slippa växla ned vid omkörningar.

Jag brukade bara sporadiskt blåsa ur mina BMWs. Kanske blev någon gång i månaden med 328.
som jämförelse gjorde jag det aldrig med min E36 318. Å andra sidan varvade denna motor nästan 4000rpm vid 140km/h på 5:ans växel så motorn blev väl motionerad rejält på motorvägsetapperna :-)
Hade aldrig bekymmer med bilprovningen när det gällde taskiga avgasvärden med någon av bilarna så detta gympingprogram räckte tydligen för mina vagnar.

Som liten parantes så hade M54 motorn i E46 320 2.2 ett sagolikt ljud när varvräknarnålen snuddade vid rödmarkeringen vid drygt 6000rpm. Denna varvade jag nog ur oftare än 328 just pga ljudet som faktiskt var ännu trevligare än 328 :-9
Den torde därför vara utan ölkagge ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.