|
|
|
|---|---|
|
Tomgången hoppar till o nästan dör sen gasar den upp igen. Även om man kör o den händer hackar den till. Kan även dö helt när den står på tomgång ett tag Vad kan felet vara? Tomgångsmotor rengjord Lmm utbytt Inget av det har hjälpt. Bilen det gäller är en bmw 528 -99 Någon som haft samma problem? Tacksam för svar!! | |
| Min bil liknar din lite, min var fruktansvärt slö också, felet på bilen va vevaxelgivaren. | |
| Händer ibland när man krypkör att varvtalet börjar svänga (hysteres). Om man då kopplar ur helt kan svängandet stabilisera sig efter 5-10s. I extremfall svänger vartalet så mycket att motorn dör. Startar man sedan är allt normalt och inga svängningar. Har själv börjat misstänka någon av givarna (kam,vev). | |
|
Tack "itto". Jag ska kolla upp det. Vad kostade det? |
|
|
Undrar om det skiljer något på våra motorer mer än dubbelvanos på min o enkelvanos på din? "itto" |
|
|
Jag trodde det var kamaxelgivaren först, den kostade 965:-, men felet va kvar, åkte in så dom fick köra den i datorn, vevaxelgivaren va kass, jag bytte den, sedan funkade bilen igen, gött. Vevaxelgivaren kostade 1025:- Diagnosen tog dom bara 200kr för. Det bästa är nog att köra in den för diagnos direkt, det blir billigare i längden, än och hålla på att byta delar tills man träffar rätt. Givarna va ganska smidiga att byta, lite trångt bara. Hoppas det löser sig med din bil. |
|
|
Jo, det är ju det att dem kört den i diagnosen flera gånger men inte hittat felet. Fick upp tomgångsmotor o luftmassemätare bara. Men inget hjälpt. Ska in o höra med dem igen. Återkommer när jag vet. |
|
|
Hmm, inte roliga fel det här, bränslepump, bränslefilter kanske inte funkar som det ska, men det har du kanske tittat på redan, givarfel borde de ha fått upp på diagnosen, Jag hade fel på min pump trodde jag, fast då stannade den helt, den ena kablen till pumpen i tanken hade helt enkelt gått av, och den andra kablen var på gång också att gå av. De var vikta 90grader och bara klämda, alltså inte lödda. Rent fabrikationsfel tycker jag. Jag har haft lite småstrul med bilen, synd man ska behöva vara orolig när man ska någonstans för att den ska stanna. |
|
|
Jo, det är ju joobbigt. Har för mig att de fick upp kamaxelgivare oxå. Men den byttes då med. Det är så tråkigt att man aldrig få den riktig. Byttes något avgasgivare med som var defekt. Ska se om de får fram något mer. |
|
| Har haft samma fel som du beskriver.inga felkoder i diagnosen men felet var luftmängdsmätaren.på bmw sa dom att det var ett vanligt fel om du har tillgång att låna en kan du prova annars kostade en ny 2816+moms hoppas det kan vara till någon hjälp | |
|
Tack! Va inne idag igen o kollade. Då sa de luftmassemätare. Ska försöka låna någon..Har någon numret på den? Är det samma mätare på någon annan än 528an? |
|
| Diagnos-testet har jag sparat mycket pengar på... Funderar på att köpa egen kabel och mjukvara snart. | |
|
Så här heter den 06/99 men kolla för säkerhets skull på exakt månad på realoem Länk Hälsn. AE |
|
|
Tillverkad 99/05 Är det samma på fler eller är det bara 528 som har denna? |
|
|
Det står "from 09/1998" så då är mumret rätt. Vet inte om det går att kolla matchning, men om du har tid kan du ju kolla på andra modeller på realoem. 328, 523, 320, 520 kanske. AE |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Tjuvluft och återigen tjuvluft. Kolla det först. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Speciellt slang vid punkten 5 i ovan länk. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
| Vilken slang menar du då? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.