AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.413

Köpa e38 med tveksam historia

Håller på att titta på BMW e38 runt årsmodell ´99 och ´00.

Har än så länge bara tittat på annonser här och på blocket.
En del har gått ganska få mil och man kan väl misstänka att det i samband med
ett relativt lågt pris kan vara misstänsamt.
Annars borde bilen vara lite dyrare.

Hur kollar man det?
Hur värderar man det?
Vilka är farorna egentligen?
Kan man "serva ifatt" detta, att man lämnar in bilen på en större service?

Svårt att se miltalen på en stor och välbygd bil men eftersom man inte kan se dom
hur mycket påverkar dom då?

Hur värderar man milen
Säg att man kör 1500mil/år och att bilen är 10 år. Då har den gått 15 000mil om man
då tittar på en annan som har gått 20 000mil. Samma utrustning och skick i övrigt.
Hur mycket har då de där extra milen kostat? 4kr per mil, eller..?

En massa osammanhängande frågor men hoppas på bra svar som kan hjälpa till
att reda ut mina funderingar kring detta.
na
630
navi
BMW325xi -06
När det gäller 15000 eller 20000 mil så är det intressant vad som är bytt på den senare. En som gått 20000 mil men har bytt en del slitdelar kan ju vara ett bättre köp. Så försök få reda på vad som är bytt och när.
Bromsskivor t.ex.
På min förra 750 fick jag byta en hel del prylar runt 20.000 mil.
T.ex. Dämpare fram, vindrutetorkarmotor, ABS-sensorer, Kondensor till kliman. (Inte allt på en gång däremot)
oo
36
oopsen
320D GT xdrive-14 M-sport
Efter 15000 mil så är det snarare skicket som avgör, och hur den historiska servicen är gjord. Är den välservad så har man antagligen skött bilen i övrigt bra. Har den tveksam servicehistorik så kanske man hoppat vissa servicar och det slite ju på bilen. Har själv bytt lite mellan 15-18 tusen mil, men bilen känns kanonfräsch ändå. Skall tyuvärr ändock sälja loket då jag måste ha en tjänstemiljöbil i familjen, och tyvärr finns inte 7-serien i miljöbilsformat än.. Det viktigaste är att det mekaniska och elen funkar, strular el och motor kan det bli hur dyrt som helst har jag hört. Vanliga slitdelar är inte så dyrt.
Tack för svaren

Tänkte på tex den här bilen som jag inte har tittat på hos bilhandlaren.
Ser väldigt fin och fräsch ut.

I annonsen står det att det är en 00á men det är inte helt sant. Det är i och för sig vanligt att man skriver så. Bilen är en 99á men modell år 00 om man tittar på www.vv.se . I trafik första gången 1999-11-09.

Vidare står det i annonsen 10 500mil men på paprena från vv står det, "senaste godkända besiktning 2007-02-28 bilprovningen i solna"
och det är ju bra att den blev godkänd MEN
"Följande brister finns konstaterade för åtgärd, vägmätarställning kan inte avläsas. Noterad mätarställning saknas". Det känns väl inte hel bra...

Nu är fordonets status, "Fordonet är avställt" men det är kanske något man gör när man säljer via handlare. Det är fortfarande en privatperson som äger bilen, inte firman den står på.

Länk till bilen: Länk
oo
36
oopsen
320D GT xdrive-14 M-sport
spontant skulle jag hoppa den bilen, det finns så många att välja på så att betala det priset för en bil som har lite lustig historia är inte något att rekommendera. Troligen är det det vanliga "pixelfelet" som gör att mätarställningen inte lästas av.
na
630
navi
BMW325xi -06
Det där med årsmodeller finns inte längre på BMW.
Det enda som gäller är modellår.
Produktionen om under semesterni Augusti, så September börjar nästa modellårsproduktion, som alltså håller på fram t.om. sommaren därefter. En bil tillverkad i September 2001 är alltså modellår 2002.
Däremot är ju tillverkningsdatum intressant i alla fall precis som antal mil.

P.S. Jag skulle nog också skippa en bil med så konstiga, osäkra uppgifter.
na
630
navi
BMW325xi -06
Det där blev en konstig mening.
Skulle vara:
Produktionen ställs om under semestern i Augusti, .....
je
112
jesplind
740 iA -99
Herre gud! Är den bilen fortfarande till salu? Jag tittade på den förra året på nätet. Då är det nåt lurt med den om den inte har gått än.
Då i Oktober-November 2006 så låg den lite för högt i pris enligt mitt tycke.
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att mätarställning saknas är inte alls ovanligt, snarare tvärtom. Jag vet inte egentligen varför men så är det på massor av bilar jag tittat på (även mina egna) och dessa har definitivt inte varit skruvade.

Att bilen är avställd när den står hos handlaren är självklart. Ingen mening att betala skatt och försäkring på en bil som bara står i hallen.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.