|
|
|
|---|---|
|
Klippte in detta från en gammal tråd i forumet. Jag har exakt samma problem. Det spekuleras ju i en del saker men man fick aldrig reda på om det löste sig eller inte. Någon som har någon idé vad det kan vara för fel? majje 2 st 2005-06-13 11:34 Rapportera inlägget Äger följande BMW: -------------------------------------------------------------------------------- 325i, 2001 Hej Jag har ett problem som jag inte sett en förklaring till i forumet. Sammanfattning: * Bilen är svårstartad vid varmstart, svag och självdör vid låga varv efter varmstart. * Inga problem vid kallstart. Längre beskrivning: Reproduceringssteg (bilen är från början kall, t.ex. stått över natten): 1. Kallstarar bilen utan problem. 2. Kör bilen varm (80-90 grader celcius) 3. Stannar, slår av motorn. 4. Låter bilen stå i en timme. 5. Varmstartar. Vad händer? * Jag måste använda startmotorn längre än vanligt. * När den startar går den upp i varv, men dör när den ska ner till tomgång (hittar inte tomgången). * Jag får använda mer gas än vanligt när jag åker i väg, annars dör den. * Inom en 10-15 minuters period efter start så kan motorn dö (vid låga varv), om jag t.ex. kopplar ur för att växla. * Bilen darrar och hackar vid tomgång och vid låga varv. * (Bubblare) Ibland kan jag faktiskt komma iväg på första försöket i tron om att allt är bra, men den lägger av efter 100meter. Variationer i luftfuktighet (inkl regn), temperatur eller sol spelar ingen roll. Jag har kontrollerat om det är fukt vid styrdatorn. Jag har blandat i karboratorsprit i bensinen för att eliminera eventuellt vatten i bensinen. Jag har använt STP. Jag har kontrollerat luftfiltret. Bilen har varit såhär i cirka tre veckor. | |
| Ingen som har en aning om vad det kan vara?? | |
|
lambdasonden kanske ???skulle chansa på den...hur går bilen om du kopplar bort LMM...om de blir sämre så funkar din LMM men om de e samma sak så ere nog din LMM /Nico |
|
|
hade samma problem på min 330, men när den väl stannade gick den inte i gång igen, bara bogsera till verkstad. När felet "inträffade" tändes EML och avgasvärdeslampan. Verkstaden bytte flera olika givare, bytte mjukvara och till sist bränslepumpen, och sen dess har den funkat. Så kolla bränslepumpen! när den krånglar så testa att "knacka" på den med tex en skruvmejsel (om du kommer åt), funkar det då är det pumpen. (sök på inlägget "motorfel 330i" så finner du mitt problem) |
|
|
Glömde: nån måste förstås försöka att starta den när du knackar... m.v.h Bjerser |
|
|
Men om det är bränslepumpen borde väll bilen gå dåligt även vid kallstart. Samt att det är bara ibland felet inträffar vid varmstart. LMM.. hur kopplar jag bort den? (Lufmassemätare?) |
|
|
aa luftmassemätarn kopplar du bort genom att koppla ur kabeln som går dit...sånt man snurrar på...=) /Nico |
|
|
Bumpar lite! Har exakt samma problem! Problemet började efter ett regnoväder med massor med vatten på vägen. Har också orolig tomgång. Nån som har någon bra aning var man ska börja leta? tack på förhand Mange |
|
|
Gammal tråd men jag knuffar upp den igen. Har EXAKT samma symptom och efter många timmars sökande kan jag inte finna någon som verkligen fått en lösning på problemet. (Jag kan förståss missat något :-)) (Har även haft bilen på verkstad och de hittar inget...har bytt bla kamgivare och luftmassemätare...sura slantar) Så alla ni som fått tillbaka bilarna till sitt rätta jag, vad var tricket? |
|
|
Testat rensa tomgångsventilen/motorn, hade samma symptom på min bil dock oavsett kall eller varmstart. Nu går den som på räls och limmar 750 varv på tomgång |
|
|
Tack för snabbt svar!! Det lustiga är ju att den går klockrent om jag startar den kall, dvs inga problem vid rödljus, bra med ork osv. Men om jag stannar för att tanka eller köpa en korv så går blir den lite mer svårstartad, stannar när jag ger gas eller saktar ner för rondell :-( den blir också märkbart klenare. Om jag startat den kall kan jag köra hur länge som helst utan bekymmer, bara jaag inte stänger av motorn... |
|
|
Låter mystiskt, som sådana här problem brukar vara. Jag hade åkt och kollat felkoder, set till att återskapa problemet med inkopplad dator hos någon BMW-mek auktoriserad eller inte. Lämnar du in den på finns risken att de inte återskapar problemet på rätt sätt. Testat kylspreja databoxen och starta? Läckor och annat skulle det kunna va men de stämmer ju inte mot det här att du kan köra hur bra som helst efter en kallstart. |
|
|
Låter som att den inte tänder på alla cylindrar efter varmstart, kan ju vara tändspolar/stift och annat. Kolla detta. |
|
|
Hej! Hade ett liknande problem på en 525i -89 och det var inga problem att kall starta dock var det mycket svårare varmstarta. Anledningen var att en av spridarna läckte vilket gjorde att motorn blev ordentligt "sur" vilket resulterade att startmotorn fick gå extremt länge för att få igång den dvs. pinsamt länge! Dock stannade den inte efter 100 meter ifall den var igång som en del beskriver. |
|
|
Diamond, hur kom ni fram till att en av spridarna läckte? Läckte den vid någon packning eller från själva munstycket? |
|
|
I Lozecs fall skulle jag gissa på vevaxellägesgivare. Den ger inte alltid felkoder. Det verkar som om en uppstart med varm motor ger tokiga värden på något vis. Har funnits något liknande fall förut, men jag kommer inte ihåg hur det var. Prova även att ta ur kontakten ur LMM och se om det blir skillnad när felet uppstår. |
|
|
Hade på den tiden förmånen att "umgås" med en BMW mekaniker som hjälpte oss att serva bilarna privat. Detta medförde att han behövde låna bilarna ett par dagar eftersom han inte visste vilken dag han hade möjlighet att göra jobbet och han hade ok från vår sida att köra med bilarna under dessa dagar. Hur han kom fram till att det var en spridare vet jag inte, men det var något som han hade upptäckt medans han lånade bilen och förmodligen råkat ut för samma sak som jag. Har ingen kontakt med denna person längre så kan tyvärr inte fråga hur han fick fram diagnosen. Litade på honom eftersom han hade jobbat på BMW i Solna i 10 år och kunde känna en kraftig bensin lukt när jag försökte att få igång bilen igen efter att den var startad. |
|
| Hade exakt samma symptom på min bil (328 e36). Det som var problemet på min var att jag inte hade nån kylarvätska kvar. de var så att bilen klarade sig å hålla 90 grader men att nivån låg på typ 1 cm när motorn va ljummen så att bilen sa till på nått sätt att de inte fanns någon kylarvätska kvar vid varmstart. nu vet jag inte om det är/va problemet med din bil men kolla kylarn. för jag fick exakt samma problem med min bil som du fick! och jag är skit dålig på bilar men det kanske kan hjälpa någon nån gång som är lika dålig som jag på det :P Mvh | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.