|
|
|
|---|---|
|
Ska till och renovera en 92:ans M50B25 motor (ej vanos) jag köpt från en skrot, uppgivet miltal nästan 30000mil. Uppgivet komptest alla cylindrar mellan 13-13.3. Inga vändkanter/repor i loppen (har dock inte haft ur kolvarna o tittat ännu). Tanken är att använda den i en kommande e30 turbolekbil med ca 400hk. Vill göra motorn så pålitlig som möjligt men utan att lägga ut mer pengar än nödvändigt. Hur ska jag prioritera, vad är absolut viktigast att byta/kolla upp? | |
|
Vattenpump, de 2 stora gummislangarna mellan kylaren och motorn och för säkerhets skull motorpackningarna. Brukar inte vara några större problem med dessa motorer. De brukar knalla och gå relativt ostört. Min bil passerade 29000 mil i veckan och nyss nämnda vattenpumpen är det enda jag har bytt sedan jag köpte bilen för 6000 mil sedan. Jag vet dock att jag har olja i ett av tänstiftshålen så ventilkåpspackningarna ska bytas så småning om. Annars är de vanligaste haverierna sprucken eller skev topp till följd av att bilen gått varm när vattencirkulationen hämmats på grund av trasig pump eller att någon av de 2 stora gummislangarna till kylaren torkat sönder. |
|
| Ok, fler bud? Typ lager, packboxar, kamkedja+drev mm? | |
|
En vän köpte en 323 -79 för X antal är sedan o har hjälpt renovera den helt. Alla packningar, packboxar, slangar, slitdelar byte vi ut! Det var värt det trots notan! Så ja, jag skulle bytta allt sånt... BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Kamkedja och eventuellt tillhörande drev om de ser slitna ut, ny kedjesträckare och topplockspackning, o-ringa gärna samtidigt! Länk Länk Mvh |
|
|
Tycker inte en maskin är renoverad förens alla slitdelar är bytta samt alla slitytor är bearbetade....allt annat är endast reparation ! Tyckte Janne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.