AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.568

Tickande motor, farligt? (316i -90)

e-
104
e-tretti
318i E21 -82
Är det nå farligt om motorn tickar när man kör?
Antagligen ventilerna, men jag hörde med en verkstad och dom sa att man inte kunde göra en ventiljustering på 316i -90 för att den har hydraliska ventiler typ. Finns det nåt annat sätt så man kan få bort tickandet?
e-
104
e-tretti
318i E21 -82
Någon som vet? (A)
co
269
corex
523iA -96
320i Turbo -90
Tickar den väldigt mycke? Som sagt har den hydrauliska ventiler via oljetrycket. Så prova att byt olja och se om det hjälper lite, tickande motorer kan beror på att oljebytena inte skötts som det skall. Ha i åtanke att alla bmwmotor tickar lite generellt
Motorn ska ticka lite grann, men inte för mkt, sen är det vanligt att gamla motorer börjar ticka lite grann.
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Byt kammen,så slutar tickandet (oftast)

BMW fûr allè
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
hydrauliska ventiler? vad är det?

som bimmeråjj skriver byt kamaxeln då det är fel kam konstruktionen på dessa motor, dom slite mer än vad dom egentligen ska!
Mi
345
Michél
E87 118d -08
Lyssna vid ventilkåpan om tickandet är jämnt fördelat mellan cylindrarna eller om det låter enbart från en.

Min E30 318 har gått 16600 mil i skrivande stund och har ett tickande från cylinder 2,dock helt tyst på cylinder 4 och 3 samt ett SVAGT tickande på cylinder 1.

Det gör att jag mer tror på ventiltryckarna.

Dock skadar det nog inte att byta kam när man ändå håller på...
e-
104
e-tretti
318i E21 -82
Hur svårt är det att byta kam?
för jag tycker tickandet har ökat en aning, men kanske är jag som inbillar mig.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Problemet löses knappast genom att byta kam, (såvida den inte är mycket sliten). Lyft på ventilkåpan och kontrollera kammen innan någon spekulation får avgöra vad som ska ske.

Som någon sa är motorn "felkonstruerad" eller oklokt konstruerad så kamaxeln utsätts för ett i sammanhanget onödigt högt tryck. Men det är absolut inte bara kamaxeln som är/blir dålig på de motorerna, de hydrauliska lyftarna/ ventilspelsutjämnarna har en förmåga att bli dåliga
(och detta beror inte på att kamaxeln utsätts för högt tryck) utan pga kanske dålig service (så oljeröret/kanalerna sätts igen av gammal olja) eller den normala faktorn tiden/körsträckan tar ut sin rätt och det som händer är att dessa "tryckare" inte klarar av att bygga upp erfoderligt oljetryck och de lyfter då inte tillräckligt så kammen slår i och därmed tickandet. Inte ovanligt på M60 motorn heller för den delen, även om M40 maskinen leder ligan så att säga. Min 318E30-88 har gått 22000mil och den tickar de första minuterna vid start då bilen stått ett dygn.

Men andra ord, är inte kammen speciellt sliten och bilen tickar ljudligt är det dags att byta lyftarna eventuellt kamaxeln också då de spelar ihop så att säga. Rent generellt brukar man säga att motorn ska inte ticka speciellt mycket då den är varmkörd och inte mer än 10minuter efter start. Klara den inte det bör den renoveras.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.