AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
15.795

Rubbing på metallic?

hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Hej alla glada!
Tänkte fräscha upp min 328 (cosmossvartmetallic) som är lite grådassigt trist och full med tvättrepor. Har skaffat Sonax flytande rubbing, bilpolish och slutligen hårdvax - dvs tre burkar. Tänkte först testa för hand, men har hört att rubbing inte är att rekommendera på metallic lacker, särskilt inte svart. Stämmer det? Eller gäller det bara om man kör maskin? Är det riskfritt att köra för hand (om man bortser från eventuella muskelvärker förstås) enligt följande

1. Rubbing
2. Polish
3. Hårdvax

Mvh
Henrik
Jag kör helst inte rubbing på en metallic, har hört många bilverkstäder säga att man KAN (vid ingen vana) förstöra lacken. Men är du van så lycka till.
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Nja, van vet jag inte...vaxar iofs rätt ofta men har ingen grundläggande kunskap när det gäller lackrengöring. Kanske säkrare att köra på Cleaner och sedan vaxning...

Anyhoo...får testa och se. Tack för svar
Hur ska rubbingen veta att det är metallik under klarlacken?

///Micke
Min cabrio Länk
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Saken är väl att metalic har ett skikt med klarlack, vilket inte en solid lack har. Om du polerar en metalic för hårt så kan man gå genom klarlacken och det blir inte så fint, då grunden är ganska tun = färgen frösvinner. Men klarlacken ska vara ganska rå ordentlig, så du ska kunna köra med rubbing (men med försiktighet, specielt över kanter odyligt, då det "sliter" snabbt då). Men med rubbing så får du bort mycket av repronra, till och med dem lite djupare, så prova dig fram, men kör försiktigt!
Lycka till!
Saken är den att alla moderna(från mitten av 80 talet typ) bilar har klarlack oavsett om det är metallic eller inte.

Om man ska vara extra försiktig på någon lack är det en solid utan klarlack.

Dvs du kan köra på utan problem med rubbing, så länge du vet bad du sysslar med litegrann iaf..

Prova dig fram, dvs inte ta en grov rubbing, roterande maskin, på höga varv det första du gör..

MVH/
Kör rubbing sedan polish och sist vax.
Men köp först en oscillerande polermaskin dvs. en med två polerhuvuden.
Dessa kostar mellan tre och femhundra spänn och är absolut värda pengarna.
Köp sedan till några 100- 115mm trissor som är medelhårda och använd dessa till rubbing och polish, de som följer med duger till vaxet.
Vill du ha tips från kunnigare personer gå in på lj-trading.se

Lycka till
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Tack för alla svar. Jag har skaffat Sonax Rubbing - antar att den inte är så grov?

Jag har en maskin liggandes, fast det är en enklare variant med ett stort huvud bara...är det skräp eller?
Visa användare
39
johan_i_skogen
X5 3,0DA sport -04
Mazda BT-50 -09
hmm jag har pajjat min lack med rubbing, skulle ta bprt några mindre repor.. la på lite o gnuggade, tänkte att det e inte värt o ta för mycket, men det blev grådassigt o ser bra ut direkt efter en vaxning men kommet tillbaka direkt, o ja ha nån svartmetallic, så va väldigt försiktig,, det kan förstöra mera än det gör nytta,,
lycka till mvh johan
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej hbengtsson.

Svart solid lack......brrrr...Svart lack med klarlack...Brr Brr...

Om du själv skall ge dig på att rubba din bil, så använd biltemas (tex) maskin med dubbla huvuden.
Den är nämligen för svag för att du skall kunna ställa till med "obotliga" skador på din svarta lack :) dvs den är inte kraftig nog att driva upp den värme som "behövs". samtidigt får du ändå en förbättring som du säkert upplever som toppen jämfört med tidigare.
Gula trissor till rubbingen....+ ett varv med polish + (ny)gul trissa avsluta med polish ett varv till men denna gång vita trissor.
I dag så avstår många recondfirmor helt från att polera mörka lacker, inte för att man är rädd att misslyckas, utan att det tar för lång tid att plocka bort rosor/moln/hologram efter rubbingen (om man tvingats använda sådan).
Jag gjorde en v70 2005 förra veckan och det tog mig nära 2dagar innan den var helt rosfri, och då har jag gjort några sedan tidigare ;)

Glöm den "stora" maskinen till rubbing, den duger bara till att lägga vaxet med.

Mvh
Skalman
gretzky
Hade istället för att köra rubbing, köpt autosmarts nya polertrissor som va jä..igt effektiv på repor.

dieseldoris
Håller med.
Optipad antar jag du syftar på, trycker man hårt så är det helt sjukt hur bra dem är.

Jobbar i princip bara med dem nu när det gäller repborttagning.
Körde bort 2k repor efter vi våtslipat en toyota supra mkiv.

Dock kan det bli lite efterjobb på vissa lacker, som vanligt speciellt svarta.

MVH/
Visa användare
177
jonteandersson
BMW X5 3,0l -03
Kan kanske kännas som ett irrelevant inlägg. Men jag måste få det ur mig.

Om man inte har ett stort intresse av att göra detta själv, förstår inte jag varför man går och lägger massa pengar på (skit)produkter som resulterar i vad en riktig rekond kostar, utförd av yrkesfolk och med top of the line-utrustning/produkter. Visst, 200 kr här, 700 kr där, 300 kr där osv. ser kanske bättre ut för ens ekonomi än att ett par tusenlappar för rekond. Men många bäckar små.. det är sällan/aldrig dyrare än att lämna in bilen. Det man kan lära sig dock, som jag vet att många inte kan, är att tvätta sin bil på ett korrekt sätt. Folk tror man undviker tvättrepor bara för att man använder sin hand istället för en maskin.

Som sagt, förstår om man har ett stort intresse för detta men slutmålet av det hela brukar ändå vara... en blank och fin lack.
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
jag läser ofta om att man ska maskinpolera bilen med en eller två trissor, men med dagens moderna lacker som har klarlack det gäller både metallic som solida kulörer kan man ju inte polera både nu och då generellt sett hur många maskinpoleringar i snitt kan man göra innan man går igenom till bottenfärgen? någon som kan göra en gissning 5gånger? 10? eller 25? jag är jätterädd för denna företeelse så jag håller min lack i skick med polish och vax för handkraft är jag för försiktig?
mvh Uffe/bildock
Det beror ju helt på hur mkt yta du kör ner.
Men ex på en ny bmw med stenhård lack behöver du nog inte oroa dig på ett tag, men är man duktig kan man köra igenom på första försöket:)
Du se ju på lacken hur mycket mer du har kvar, så länge bilen inte är ommålad har du ju klarlak längst ner i "dalarna" på appelsinskalsytan/kruset dvs du kan köra lacken i princip helt blank, men då har du inte många my kvar att leka med.

Men som sagt har du några omgångar tills dess.

MVH/
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
tack för det svaret, många inlägg handlar just om maskinpolering och man får intrycket att det poleras mycket, men som sagt jag tackar för svaret och nu vet jag lite mer, men däremot upplever jag att klarlacken är väldigt mjuk den tål inte alls så mycket och bilen är inte omlackad och är då lacken mjukare än du tror att den är ja då är den annu ömtåligare mot maskinpolering så det är nog bäst att vara försiktig
mvh Uffe/bildock
En z3a med org lacj har ingen speciellt mjuk lack, snarare tvärtom, om det är den du menar.

Köp dig en dubbeltrissig maskin på biltema, det gör det både effektivare och bättre än handjagande.

MVH/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.