AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.216

Att köpa B10 4,6 vs. 540

ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Tjena Alpinister (?)

Letar just nu efter en 540 Touring och är som alla i det träsket lite trött på vraken. Men det slog mig liksom att det numer verkar som man kan få en B10 E39 4,6 för i stort samma pengar som en 540. Prutmån vet jag inte än men ingen modell är ju brännhet direkt så det lär vara minst lika mycket på en Alpina som de andra. Vad tror/vet ni om de här t.ex. ?

Länk

eller

Länk

Men till frågorna, jag skulle behöva ngn som talar lite vett i skallen på mig ... fel forum ... jag vet....

Är det idiotiskt att gå på en B10 som rullat lika många mil som snittet av de 540 jag tittat på för potentiellt några tusen mer ? Av vad jag kan läsa mig till härinne verkar det som att Alpinorna har snäppet bättre kvalisort än standard 540 och med tanke på att jag absolut inte flåkör tänker jag mig att den borde kanske t.o.m. hålla ihop lite bättre ... ?
Inser att vissa reservdelar är dyrare men det är väl framförallt motor och hjulupphäng som skiljer från 540 och om man inte ständigt utnyttjar den till den spetskörning den är byggd för utan för någorlunda "normal" körning i Sverige så borde grejerna hålla minst lika bra. Tänker jag fel ?
Hittade också lite tester där de påstås ligga på 13,8 blandat mot 1,26 för 540 och det tyder väl på att det är nästan identiska siffror med tanke på att Alpinan rullar på 18 tum vilket borde göra 1-2 dl mer. Finns ju mindre fälgar att byta till om det kniper med månadslönen....
Nu är jag inte såå känslig eftersom jag kör landsväg i typ lagligt tempo 90 %, i stad 5 % och "på riktigt" i 5 % och de sista 5 %:en gör inte så mycket på årsförbrukningen. Om Alpinan har samma utväxling som 540 så borde det skilja mindre på ren landsväg.. Sen låter det trevligt med en bil som är lite unik men samtidigt kan funka året om för hela familjen.

I korthet, vad tror ni, är jag fel ute ? Ska jag dra öronen åt mig för Alpinor i de här pris/miltalen och årgången -99 ? Innebär vanosen problem eller är den ett plus ?

Tacksam för input av alla slag innan jag provkör. Jag fruktar annars att vettet försvinner ut genom öronen vid första fullgasaxet... och det är inget bra sinnestillstånd att köpa bil i ...

mvh,komfortnissen
Mo
133
Mortaz
M5 -00
M Roadster -98
Nu kan jag inte ett dyft om Alpina dock har jag ägt 540 E39 men det finns inte mycket annat att säga om dom bilarna än går bra hög utr standard i dom flesta hållbara ivarjefall den jag hade körde/pendlade 9000mil på 3år hade inte ett fel förutom nån taskig givare.
Men Alpina är alltid Alpina är i mina ögon som att gämnföra standard Bmw mot M.
Mitt val faller helt klart på Alpina , snyggare och förmodeligen otrolig kvalitè!
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Fyller på i tråden själv då jag precis fått offert på försäkring och det märkliga är att en B10 v8 är 300 spänn BILLIGARE är en 540 !? Samma årsmodell och halvförsäkring 3900 för B10 och 4200 för 540. Märkligt ...

mvh,komfortnissen
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Är detta verkligen en bilmodell man vill ha halvförsäkring på?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Underligt det där med försäkringar...För egen del när jag kollade senast så var B10 40-50% dyrare än motsvarande 540. Den var t o m dyrare än både M3 E46 och M5 E39. Var ju något år sedan så det kan ju se annorlunda ut idag.

Klart att du ska leta efter en Alpina ;) Hittar du någon intressant så be Jarls göra en genomgång av bilen om möjligheten finns.

Av de du länkar till så känns ju den andra spontant trevligarre. Finns ju även ett gäng till salu på mobile.de och dom verkar ligga kvar länge innan dom blir sålda vilket brukar innebära lite prutläge. Gäller förövrigt de som annonseras i Sverige också...

___
//Ulf
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Njae, halv eller hel, det beror väl på omständigheterna, tog det som exempel på att det var billigare. Av någon anledning var helförsäkringen omvänd, alltså 500 dyrare. 6900 mot 7400. Det är väl de de dyrare delarna vid skador som slår i statistiken. Men jag tyckte inte det var så himla farligt dyrt, bara något dyrare än fruns pendlarbil, en 525 -92.

Argumenten mot minskade i varje fall med försäkringen.

Den första jag länkade till står hos Jarls. Har inga egna erfarenheter av dem men har hört att de ska vara seriösa. Samtidigt är de förstås ett företag som måste leva på sina bilar och det innebär förmodligen att det är relativt sett mindre bil för samma peng, jmfrt med att handla privat.

Jag är inte främmande för att importera alls, men man får ju räkna med ca 20 ´ extra på priset med rundresa till objekten och då ska det skilja ordentligt för att kännas värt rent ekonomiskt.
En möjlig svaghet verkar vara motorn ber. på skötsel och det är svårt att avgöra på plats i Tyskland. Här hemma kan man ju dra in den till ett M-test för en grundlig analys av motorslitage.
Nåja, jag ska kolla på den förstnämnda i dagarna så får jag se hur det känns i magen efteråt.
Tack för synpunkterna så här långt ! Men det hade varit trevligt om någon Alpinaägare kände för att kommentera också ... ?

mvh,komfortnissen
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Nu är jag ju ägare till "snikmotorn" men ändå en Alpina B10 E39... De mesta delar är ju sist och sluligen gemensamma för 540 resp B10 4.6. Motorn är väl det som skiljer mest, samt vissa delar i hjulupphängningen. Alpina håller mycket hög kvalitet på sina grejor, medan övriga delar såklart håller standard BMW-kvalitet.

För min del skulle valet vara självklart: B10 alla dagar i veckan!! Att sätta sig i en Alpina ger alltid ett leende på läpparna. En Alpina är betydligt mera exclusiv än en 540/530, vliket ger den där goa känslan när man glider omkring! Man får en hel del uppskattning av folk som förstår sig på vad det är för bil.

Alpinan är helt klart bilen för entusiasten. Känner du att du inte är intresserad av de attributen (samt extra kostnader) som medföljer Alpinan så skulle jag välja 540 istället.

Micke
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
B10 V8 ryktas ha eventuella problem med topplockspackningen Länk Länk , så kolla även in B10 3,2 eller 3,3...

Mvh
Visa användare
116
Freddeboy
325iM Touring -02
För att svara lite på frågan angående försäkringspremierna. Statistiken är öerhört viktig för premiens storlek. Då menar jag inte bara att man tar ett snitt på en modell över hela landet, nä. Man tar ett snitt på modellen inom ett speciellt område/stad/ort eller dyligt. Det innebär att en E36 325 kan vara sjukt dyr i en viss del av landet och ibland billigare än en 320 som finns på annan ort.

Jag frågade säljaren på BMW Orig.försäkring sist jag pratade med dem om hur det här egentligen fungerar. Han sa att fördelningsnyckeln de använder skulle ta 3 år att räkna ut med en miniräknare. Ja ni förstår.

Jag bor i Södertälje, man behöver knappast vara ett geni för att begripa att BMW är dyrt att försäkra här oavsett vilken modell eller motor du har.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.