AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
662

Skall man uppgradera en SW 4-1/40?

Gu
124
Guebo
330d Touring -04
Jag är nybliven BMW-ägare och kan ingenting om Navi. Har läst en del på detta forum om uppdateringar som ibland lyckas, ibland misslyckas.

Bilen är köpt i Tyskland och har en DVD "Road map europe high". Allt fungerar som det skall, enda kruxet är här hemma i Sverige när man skall från A-B så föreslår Navin för det mesta de större vägarna och känner ofta inte igen de mindre.

Antar att det bör finnas någon DVD för skandinavien? I så fall gäller den då bara de skandinaviska länderna? Måste man då byta om man skall ut och köra i Europa?

Vad vinner jag på att uppdatera min mjukvara? Var kan jag få tag på uppdateringar och en eventuell Skandinavien-skiva?
na
630
navi
BMW325xi -06
Jag har Road map europe high DVD 2007.2 och har liknande problem på vissa sträckor i Dalarna. Jag har provat med CD Skandinaven 2007.2 och det blev ingen skillnad. Det finns ingen DVD för Skandinavien vad jag vet.
Ingen mening med att uppgradera alltså, om du inte har en för gammal DVD där nya vägar och rondeller saknas. Det hade jag med en 2003.1 så för mig vart det bättre att byta.
na
630
navi
BMW325xi -06
När det gäller uppdatering av mjukvara kan du kolla på:
Länk
och se under de senaste länkarna om du tycker det är värt att uppdatera.

Själv uppdaterade jag till den senaste och fick Perspective Mode vilket jag tycker är trevligt. Vet ej om du har det i din version.
Gu
124
Guebo
330d Touring -04
Tack för svar!

Min skiva är från 2004-1. Jag har ingen perspective mode vilket i och för sig vore trevligt. Något annat som man får med på köpet vid en uppdatering av mjukvaran?

Lite trist att Skandinavienskivan inte har alla vägar. Min är hyffsat uppdaterad med rondeller och så. Dock så säger den "You are not on a digitised road" när jag kör på de mindre landsvägarna på Österlen.
na
630
navi
BMW325xi -06
Jag har försökt köra i Stockholm med 2003-1 och det blev lite knepigt.
Dom har byggt Södra länken med tunnlar där och navigatorn fick fnatt.
Med den nya 2007.2 gick det problemfritt.
Så länge du inte ska dit så går det nog bra.

När jag bytte release så fick jag nya symboler för egen position, målflagga, snabbare uppdatering, (jämnare förflyttning på kartan) samt bättre ljusstyrka/kontrast. Kanske något mer också....

Sedan finns det POI Point of Interests med, men det fungerar visst bara tillsammans med en DVD efter 2006.1
na
630
navi
BMW325xi -06
Jag har samma problem med småvägarna här i Dalarna som du.
Not on a digitized road.

Guebo, jag har skickat PowerPost till dig.
Visa användare
141
c14ym0re
X5 40d M-sport 2011.
Att den föreslår de lite större vägarna kan ha mycket med å göra hur du valt att den skall navigera!
Du har säkerligen ställt in den på "Fastest Route"
Du kan prova ändra detta till "Shortest Route" istället, så kommer den nog till 90% börja navigera in dig på de lite mindre vägarna istället...

Sen så måste ni skilja på Navi-OS upgradering och kart-upgradering.
Att uppgradera kartorna är bara att byta dvd i läsaren, voila, så va de klart...
Att uppgradera Navi-OS är nog det som de flesta tvekar över... Varför vet ja inte, mina uppgraderingar har aldrig haft minsta problem.

Från version 40, till senaste 91 tycker jag nog du kan ge dig på.
Själv tyckte jag att navi'n blev lite rappare efter uppgraderingen, plus att du även får med Perspective view. (Snyggt men hyffsat oanvändbart i stadsnavigering).

Att uppgradera Navi-OS är inte mycket svårare faktiskt.
Bara du skapar CD'n rätt från början, så kommer allt gå som en dans (Jag tar dock inte på mig något ansvar:-) )

Jag skulle då inte tveka att uppgradera igen när nästa release kommer, om det kommer någon mer.

Läs instruktionerna ovan om hur du uppgraderar, å så andas du lite lugnt å fint, så kommer det att gå bra.

Lycka till..

// C
na
630
navi
BMW325xi -06
c14ymOre
Att ställa om till Shortest rout hjälper inte ett dugg i de fall jag referar till.
Om man får upp You are not on a digitized road så hjälper det inte.

Jag har också ställt om för att testa olika vägar som är närmare men navigatorn har ändå inte klarat av det, när det gäller mindre vägar, som faktiskt är digitaliserade. Den väljer visserligen olika vägar på Fastest jämfört med Shortest route men inte den närmaste, och för mig dessutom snabbaste vägen.

Du har rätt i att det är enkelt att byta Kart DVD, jag hade heller inga problem med att uppdatera mjukvaran till senaste version.

Däremot så behöver man byta både DVD samt uppdatera mjukvaran för att få med POI.
na
630
navi
BMW325xi -06
Guebo,
jag håller med c14ym0re i att det nog skulle märkas att uppdatera mjukvaran.
När det gäller kartorna så beror det nog mer på vad du själv behöver.
Du får inte bättre noggrannhet, dvs de ej digitaliserade vägarna kommer inte heller att finnas med på den nyare kartan, åtminstone enligt min erfarenhet här uppe i Dalarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.