AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
756

Problem med strejkande cdväxlare, vad kan vara fel?

ro
59
rochley
530 DA Touring -99
325 -88
jag har letat lite men inte ännu hittat nån som har samma bekymmer som mig....... allt fungerar fint med kassett och eject, den letar och hittar skivorna men när jag väljer en skiva spelar den en liten stund 10-30 sek och får hosta (låter det som) sen kan jag inte välja skiva och ibland går den automatiskt till radioläge och hittar inte längre alls nån cd.
ro
59
rochley
530 DA Touring -99
325 -88
eller finns det andra märken av växlare som är plug n play?
an
57
andreas1979
528iA Touring -99
HA! Jag har fan EXAKT samma problem som dig!!! Har precis blivit så, växlaren fungerade perfekt tidigare och kan fortfarande starta skivor. Dock så som du säger spelar den ca 30 sek-1 min och sen får den hosta och slutar fungera! Är lika frågande som dig? Det lär väl förmodligen vara växlaren som håller på att ge upp?! Kan inte se någon annan anledning... Kanske ska man skruva ut den och meka isär den?
ro
59
rochley
530 DA Touring -99
325 -88
nu har jag varit i lappland å fiskat en vecka (å druckit öl). före resan blev jag nästan i panik för att lyssna på radio hela resan så jag gav boxen till elektrikern i byn och bad honom putsa upp den i ett sista försök. Elektrikern sa att mycket smuts va de inte men han smorde den iallafall. RESULTAT: Har nu fungerat finfint 10 dagar utan ett enda jävelskap!! Kostnad: 20€, då kollade han även ett slutsteg som brunnit men det slängde ja!
I princip brukar två fel förekomma på CD-spelare och växlare: Mekaniskt fel pga kärvande mekanism eller främmande delar i apparaten, eller laserpickup som inte spårar tillräckligt bra längre. Vanligast av dessa är laserpickupen och felen märks i första hand en bit in på skivan, dvs i praktiken en bit ut från centrum eftersom den börjar längst in vid start osv.
Inte sällan kan den starta på spår 1 och spela en stund men tappar sedan konceptet och börjar hacka. Studerar man i detalj på pickupen och lyssnar på servot till denna så märker man hur den jobbar hårt för att sedan ge upp.
Att se den låter sig inte göras utan i serviceläge men om man skruvar ner allt ljud och lyssnar på spelaren så hör man ett kvittande ljud från servon till pickupen.

FP
Ma
147
MatthiazW
530i Touring -02
Hade ungefär samma fel på min, jag tog ut den och skruvad isär CD växlaren. Visade sig att alla 4 gummidämparna som växlaren är upphängd i hade gått sönder och dämpvätska hade runnit ut och kletat ner allt. Och själva växlaren låg lös och skramlade runt i lådan. Efter rengöring och ny dämpning (av kartongbitar istället) så funkar den fint igen!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.