AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.049

IPOD strul

ja
83
jala
335i (E93) -07
Hej!

Jag beställde en fabriksmonterad IPOD-anslutning (fabriksmonterad) till min E93. När jag fick hem bilen och anslöt min IPOD (80 GB) märkte jag till min fasa den urdåliga hanteringen av låtar och särskilt att det inte finns sökfunktion på ord eller att kunna indixera på bokstavsordning. Man kan endast bläddra efter låtarna/atisterna/albumen i bokstavsordning, med början från A. Om man inte kommer ihåg i vilket album en önskad låt finns i, och som i mitt fall ett par tuen låtar, kan Ni säkert tänka Er hur lång tid det tar att komma till låten om den råkar ha titel som börjar med en bokstav långt bak i alfabetet. Ratten till Idriven lär få bytas 2 gång per år till följd av slitaget.

Nu finns det en räddning genom att katalogisera låtarna i spelistor och eftersom spelistor finns som funktioni Idriven. Men tror Ni att detta fungerade, icke sa Nicke. Jag får till svar från Idriven att det inte finns några spellistor, vilket det finns bevisligen om man kollar i Ipoden.

Nu till min fråga: Är det någon av Er som har en fabriksmonterad IPOD-anslutning där spellistorna fungerar? Vad har Ni för IPOD?

Om det bara är min som inte fungerar, finns det någon IPOD-kunnig person som kan ge råd om hur jag kan fixa till det? Jag har resetat min IPOD och lagt in låtarna på nytt.
To
11
Tomas-S
BMW 330i E92
Jag vill minnas att minna spellistor kom upp som dom skulle?
Jag har också en iPod 80gb.

Håller med om att det inte är speciellt användarvänligt. Tipset är att
jobba med album och försöka hålla nere antalet album så mycket som möjligt. Jag döpte alla album till artist-album och på sådant sätt kan jag blanda artister och blandalbum. Lägger man ner någon timme på att sortera upp allt och försöker sortera ut saker man inte lyssnar på, så fungerar det.

Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
Har anlutningen i en E61a, borde vara ungefär samma.
Spelistorna i min fungerar bra, det enda som irriterar mig är att man får börja om från från första spellistan (den som börjar på A) efter att man varit in och tittat i någon spellista.
Har du senaste Firmwaren i I-Poden?
Äsch BMW borde ju självklart ändra mjukvaran i deras stereo! Jag har alltid irriterat mig på att konsumetprylarna man köper idag inte kan sortera efter annat än alfanumerisk följdordning!

Ärligt talat, allt som klarar av att lagra och spela upp mp3 och erbjuder en indexering av det borde ochså klara av att indexera efter releasegrupp, om det var zeroday, proper och så vidare.

Sedan tycker jag det är otroligt sorgligt av biltillverkarna att tillandahålla så kallade iPod portar, patetiskt rentav. Apples rövkyssar avdelning måste ju verkligen kysst många bilfrälstas arsel som jobbar på olika biltillverkare. lösningen de borde erbjuda istället skulle varit en USB hona och en USB mine hane. Då hade ALLA med mp3 eller andra typer av minnen som stödjer USDMSCD (USB Mass Storage Class Device) standarden kunnat pluggats rakt in för att laddas eller spela upp innehållet.

Sorry var bara tvungen att hijacka tråden och skirva något om det. Varje gång jag hör ipod och bilstero tilsammans vblir jag jättearg. Tråkigt att det dessutom fungerade dåligt.. Men det är ju i princip bara att vänta sig av någonting som marknadsförs med "i" framför ett meningslöst ord. En iPod klarar ju inte äns av att spela upp OGG eller FLAC och så stödjer den DRM.

Men för att bidraga med något förutom min egna åsikt om apples iPod, har du försökt göra spellistor? i .m3u och/eller .pls format? Vet inte hur man gör i iTunes eller om man äns kan göra det, men jag förutsätter att man kan det, klarar inte BMW stereon av att läsa en spellist fil och följa den? Vilket format är spellist filerna som iTunes skapar?

Funkar inte det så föreslår jag att du ordnar filstrukturen (filträdet) i din iPod så att du har ett antal mappar, en för varje bokstav i alfabetet om du har extremt mycket musik eller mappar för A-D osv.. Därefter artist i dem, sedan album.

Hoppas jag kunde vara till någon hjälp.
ka
1
kaylee
330i - 07
Jag försökte med att göra en spellista för varje bokstav i alfabetet, men bara dom tio första eller så visas i bilen trots att alla finns i ipoden. Jag har samma problem med när man väljer artister, bara dom första visas.

Brukar bmw komma med uppdateringar till mjukvarorna? Det skulle jag gärna ha här.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.