AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.811

Vibrerande ratt efter däckbyte?

Tjena

Bytte däck för ca 1 vecka sen och ratten vibrerar nu massor, speciellt vid inbromsning med mera. Min polare som bytte däcken gjorde en fyrhjulsinställning idag fast lyckades bara göra det på bakdäcken..
Däcken är balanserade.

Där fram vid styrlederna så gick det inte att skruva upp muttern, tydligen helt fast rostad eller han som var väldigt svag hehe

Vi båda tyckte att det på den vänstra styrleden vid första böjen utifrån(däcken) såg lite väldigt lite intryckt, kompakt ut, som om böjjen hade svullnat upp väldigt lite.

Han tyckte att jag skulle byta till vinterdäcken där fram för att testa om vibrationerna är kvar eller inte för att utesluta om det är fälgen eller styrleden.

Är det nån annan som haft liknande problem? Eller har nån idé för att lösa detta?
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Det var väl en ganska bra ide att pröva sommardäcken istället och se om det är fälg eller styrled
E3
1.828
E36
USA bilar
Var det inte diun polare som fick dig att tro att Durun och Kumho var "samma" däck?
Nu detta? Kanske du ska låta någon annan pula framöver..
Men i vilket fall, började vibrationerna när du bytte däck? Isåfall bör du ju kunna misstänka de i första hand, däcken sägs vara balanserade, men är det polaren som gjort det också? Gör om gör rätt är kanske ett tips då
Å andra sidan vibrationer vid inbromsning är ju ofta ett tecken på skeva skivor.
Förreseten, att ena låsmuttern satt fast, kan bero på att den kan ha varit vänstergängad, så han drog fast den istället?
Annars släpper det med värme och bra verktyg
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Låter som orunda hjul...

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Det där med däcken är en annan historia, det blev bara ett missförstånd oss emellan, men ja det är samma :)

Om det är vänster gängat eller inte vet jag inte, han skötte allt arbete, han sa att det inte gick att rubba, du kanske har rätt. Det jävliga är att det är semester tider nu o jag ska åka på "lång" resa med en rund dildo...

Jag ska sätta mig med den domkraften som följde med bilen och byta, hoppas det går att lösa. Balanserade är dem, massa vikter i fälgarna.

Jag tyckte det också kändes som att hjulen var orunda, jag körde sakta i en kö och det kändes som att bilen guppade upp o ner.. vinterdäcken får avslöja sommardäcken :)

E3
1.828
E36
USA bilar
Massa vikter i fälgarna? Än en gång, din kamrat vet inte vad han gör.. så gör om, gör rätt
Att hjulen inte är runda... kolla så däcken gått upp på klinchen som de ska
Durun är billiga, men brukar inte vara direkt irunda eller svårbalanserade
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Alla styrleder går att lossa. Lösningen stavas AGA. Se bara till att allt har rumstemperatur vid själva inställningen.

AE
Hur ser jag att däcken gått upp i klinchen? Vad är klinchen?

Ok om ni säger så, ska be han kolla det där igen, detta gör mig inte glad, han jobbar ju som meck då ska han ju inte faila...

AGA? Som i att aga barn? ;)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
AGA = värm med gasbrännare Länk

Erik

___
Ze
66
Zeus
bmw 325 -94 cab
Något som är väldigt vanligt i dagens läge är att man köper däck på nätet.
Och även om det är från samma märke så görs dom inte på samma ställen tydligen. Och jag får in dagligen folk som klagar på att det vibrerar i ratten när dom bromsar och tror att det är något glapp "bil meck på bmw".
Men det visar sig i 99 % av fallen att deras däck är nät köpta och det är bara skit vanligtvis. Om du köpte dinna däck på nätet eller som du säger "samma däck olika märken" skit snack. Kolla vart dom är gjorda och sen köp nya däck kommer lösa det. Och massa vikter borde sitta få vikter högst 40 g per sida på fälgen och 40 g är ändå mycket.

// mvh Stefan
Köpte däcken från firman som monterade dem, 1000kr/styck monterat och klart, allt gjort enligt alla lagar o regler.
Däcken ör från kina.

Vad tycker ni att jag ska göra? Ringa till verkstaden och säga att framvagnen vibrerar vilket den inte gjorde innan däckbytet?
Kan jag få dem o byta däck gratis eller måste jag pröjsa för tiden?

Jag känner onte att kan lita på min bil om den ska hålla på o vibrera mm..

Ze
66
Zeus
bmw 325 -94 cab
däcken känns ju jävligt bra om dom kommer från kina och desutom kostar 1000 kr /styck är ju hur billigt som helst och tyvär skit. Ja om det inte har gått för lång tid så borde det gå att ringa dom och klaga på att framvagnen vibrerar. Man kan alltid prova var lite hård mot dom bara för jag är säker på att det inte är fel på bilen utan däcken tråkigt men sant.

// mvh Stefan
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Lägg på vinterdäcken eller låna av någon E36-/E46-ägare, så du verkligen vet om det är däcken.

Erik

___
E3
1.828
E36
USA bilar
Vilken dimension har du på däcken? Antar att det blev de där SportOne (Durun) som du nämnde tidigare? Har du gett 1000:- för de och det är under 18" så har du klart betalat överpris, kring 800:- tog Däckverksta'n för 225/45-17 monterat och klart (Utan vibrationer...) Har du vibb nu och inte innan så är det giovetvis knas på däck/montering/balansering, dessutom nämnde du ju "en massa" vikter, då är det fel!! Man ska inte behöva vikta på mycket alls, inte ens med dessa däck, som faktiskt förvånat min gummigubbe i balans och rundhet, kvalitet vs pris
Ja jag har då betalat överpris, o de sa att jah fick ca 200:- rabbat per däck, ska inte vända mig dit igen..

Fick samma mått också jag har 17".
Jag har ju 1års garanti och har haft dem i ca 2 veckor, ska åka på lång resa imorn, jag får ta o ringa dem på måndag o klaga och begära nya. right?

Känns som sagt väldigt tydligt att det borde vara däcken iomed vibrationerna efter bytet..

Nämde att det vibrerar i fronten när jag bromsar till ett par arbetskamrater, de trodde "nästan" att det måste vara bussningarna, jag tror nog på däcken.
Men känns så konstigt att han inte kunde göra 4hjulsinställningen på framdäcken..

Ska bara orka byta däck, vet inte om jag hinner det ikväll.
E3
1.828
E36
USA bilar
Faktiskt så tror jag inte det är fel på däcken direkt, däremot monteringen/balanseringen
Som sagt, Durun brukar hålla ok klass med tanke på priset
Sen är det en annan sak att du betalt 1000:- och fått 200:- i rabatt, det är alltså 800 mer för 4 däck än de tar på Däckverksta'n (ordinarie pris dessutom)
Vilken däckfirma hart du anlitat??

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.