AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.164

Hur luftar jag kylsystemet rätt på E39?

Da
64
Daniel_25
528 iA Touring -98
Köpte min 528 Touring 98 för en mån sedan.
Nu förra veckan började den larma för lite kylarvatten, så när motorn var kall fyllde
jag upp till max strecket, och körde vidare utan problem i några dagar,sen märke jag att tempen gick upp nästan på rött, så jag luftade med skruven på kärlet, och tempen blev bra, men igår,

Så steg värmen igen och den stannade nära rött, så jag tänkte lufta igen, men
då när jag öppnar huven så sprutar det ut vatten ur skruven på kärlet, stängde av bil och den fortsatt att spruta vatten rakt upp, 2 meter typ.
Nu visade det sig att skruven gått av, så nu har jag köpt en ny och ska fylla
upp systemet igen. Men då kommer mina frågor:

1: Varför blev bilen så varm?, vad kan ha gått sönder?
2: Hur luftar och fyller jag på vätska så att det blir rätt, ska bilen vara igång?
3: Jag har restvärme, och två luftskruvar, en på kärlet och en på slangen, den
övre slangen.

Tacksam för svar!
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
läs hassos mekatips på gör-det-själv,så får du exakt veta hur du skall bära dig o lufta systemet.finns ju en till luftskruv,den på termostathuset också.vad kan vara fel termostat+huset,inte ordentligt luftad.vatten pumpen.nått att börja luska i alla fall.men läs hassos mektips,innan du börjar med något...
Do
96
DonCorleon1
328 Touring -00 Facelifted - M - Sport
Jag skulle börja med att sätta dit en ny termostat kostar inte mer än ett par hundringar!
sen när det är dags för luftning så häll fullt i luftningshålet på kylaren och fyll upp exp. kärl.
Pumpa upp liter tryck i systemet och lufta ett par-tre gånger tills all luft är ute.
Funkar för mig varje gång tar 5 minuter!
Dock så bör du inte lufta på termostathuset (den du säger sitter på slangen), jag skulle göra det en gång men det slutade med att huset sprack.

Lycka till!
pb
9
pbi
520 97
Hej Jag tycker att du skall kplla co halten i kylaren
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.