AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.014

Är det så enket att byta E34 SI-kondensatorer som i mektipset på Autopower?

sw
460
swe-boy
420D -15
Behövs det inte mer info än detta eller är det bara jag som är trög?

Länk

Skulle vilja veta bla hur svåra lödpunkter det är osv.
Bättre bild med kanske.

Här finns mera beskrivning:

Länk

FP
sw
460
swe-boy
420D -15
Tackar.

Värkar va lite pill , nån vänlig människa man kan skicka till som gör detta för en päng?
sw
460
swe-boy
420D -15
I länken så står det uppradat klart och tydligt vilka komponenter man ska ha och deras artikel nr , dock stämmer inte dessa.
Vilka ska man ha??
Vilka stämmer inte? Kollade de olika elektrolytkondensatorerna med Elfa artikelnummer, alla stämde. Dock skulle jag valt enbart radiella elektrolyter för enklare montering. Det finns en stor mängd likvärdiga komponenter, är man osäker på dylikt jobb så bör man definitivt anlita nån lämplig elektronikverkstad. Förutom kondensatorer så brukar man behöva se över lödningar osv. Kom även ihåg att benämningen SI-kondensatorer är lite missvisande och en kvarleva från tiden när det satt backupbatterier för just serviceindikatorn. Fel i kondensatorerna kan orsaka alla möjliga felbilder på instrumentet, inte enbart knepig serviceindikator.

FP
sw
460
swe-boy
420D -15
Läste på länken och beställde de komponenter som behövdes från Elfa , 190kr ink frakt.
Fixade tid hos en kille som skulle löda det åt mig och körde dit.
När jag rivit ur hela skiten och gjort klart för lödning så visade det sig att kretskortet stämmde inte överäns ett skit med bilderna som är på länken.

Vansinnig och packa ihop skiten och åka hem!!

Skriv gärna dit texten "EJ M5"

Nån som har mektipps på hur jag ska gå tillväga nu?
Vad är problemet med instrumentet?
Även om inte utseendet är samma på kretskort osv i de olika bilarna (kan skilja även inom lika bilmodeller genom åren) så kan man oftast bedömma om det t.ex finns svullna eller läckande elektrolyter.
Själva bytet och lödjobbet är viktigt i sig men även att felsöka och bedömma, kanske mäta upp några komponenter osv.

FP
sw
460
swe-boy
420D -15
Är man inte så haj på el och kretskort så är bilder osv rätt nödvändigt.. om kretskortet helt plötsligt liknar aftikakartan istället för en sverigekarta så blir allt helt plötsligt som ett högskoleprov för en metallare.

sw
460
swe-boy
420D -15
Nån som behöver komponenter till sin gamla e34 så har jag liggandes
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.