AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.313

Rengjord diesel EGR ventil: bilen verkar gå bättre!

di
93
dieselking
X3 3.0d -04
X1 sdrive18d -10
Hej,

Har en 520D '99 som nu gatt 70.000 km (koptes ny).
Tyckte att det var lite slo pa laga varv, sa jag tankte: Varfor inte rengora EGR ventilen, kanske det hjalper ? Sagt o gjort!

Har har ni EGR ventilen:
Länk

Bilder pa min smutsiga EGR ventil.
Länk

Bild pa min rengjorda EGR ventil:
Länk

Jag samlade ihop allt sot i en pase: matte upp 2 dl sot!!!
Ar det dalig kvalitet pa diesel-soppan har i Madrid, eller???

Och slutresultatet? Jo, bilen ar faktiskt piggare nu. Verkar ha liiiite mera kraft pa laga varv. Maste nog vanta till semester-resan for att se hur den beter sig i 140 km/h och uppforsbacke....men det verkar lovande....

Hoppas att tipset hjalper nagon!

gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Du som bor i Spanien..när jag var där sist så lade jag märke till att de flesta mackar har två dieselsorter..är det en vanlig samt rme i den ena ??
di
93
dieselking
X3 3.0d -04
X1 sdrive18d -10
Finns den vanliga o den lite dyrare...jag kor med den vanliga.
Borde inte vara nagon storre skillnad (utom priset...eller?).

Nagon som importerat diesel-bil fran tyskland.
Hur ser era EGR ventiler ut? Ar de igensotade?

gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Jo..men är den dyrare någon form av biodiesel ?? jag frågade på en mack men han kunde inte ett smack engelska ..men jag förstod han menade något med miljö på den ena sorten..
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
En ärlig och spontan gissning: Lågsvavel och högsvavel? (Dyr och billig)

Svavel orsakar ju mer sot så det skulle kunna vara en förklaring. Svavel är ju också omiljövänlig. Vi har inte sådan diesel i Sverige, såsom dieselking också påtalar. Det skulle som sagt vara intressant att veta hur importbilarnas ventiler ser ut.

dieselking--> EGR-flödet (ventilposition) är mappat för ett visst flödestal på EGR-ventilen så om flödestalet ändras (p.g.a. sotbeläggning) kommer "fel" mängd EGR att matas till insuget vilket påverkar motorprestanda. EGR-doseringen påverkar också turboprestandan något vilket betyder att när man kör med motorn i de lastpunkter där EGR används kommer motorn att kännas annorlunda (i ditt fall slöare). Kolla om motorn sotar onödigt mycket och orsaken till det i så fall. Jag tycker nog att det såg lite väl sotigt ut men jag har ingen som helst erfarenhet av din bilmodell så jag kan inte säga det med någon säkerhet. CR-motorer från BMW är ju ganska "orykiga" rent generellt och det borde väl även gälla 520D E39?

//Kalle
528i -86
di
93
dieselking
X3 3.0d -04
X1 sdrive18d -10
Hej Kalle,

Tack for forklaringen till bilens lagre prestanda pga sotig EGR ventil. Din forklaring later vettig. Min bil gar battre nu faktiskt.

Tror dock ej att min bil sotar extra mycket. Titta pa den har lanken: Länk

(Det var efter att jag hittade denna sida som jag beslot at rengora min ventil.)

Om du tittar pa bilderna (text pa spanska i for sig...!) sa ar EGRen lika igensotad som min. Den har bilen har gatt 115.000 km enl. artikeln. Min hade gatt 70.000 (verkliga Km tal for min del).

Det kan ju ocksa vara sa att det ar nagot speciellt for dieseln i spanien. Darfor vore det kul att veta om nagon "hel-svensk"- eller tysklandsimport-bil har samma mangd sot i sin EGR ventil efter liknande km-stallning.

Nagon?????

di
93
dieselking
X3 3.0d -04
X1 sdrive18d -10
Har har ni (pa engelska) vad de olika spanska diesel-sortena, e+ och e+10, har for egenskaper:
Länk

Repsol ar Spaniens vanligaste tank-stalle.

Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
dieselking--> Jag kollade lite snabbt på repsol-länken och det verkar som att jag hade både rätt och fel. e+-bränslen verkar vara "svavel-fritt" såsom jag påstod men det verkar som att e+10-bräsnlet också innehåller 10 % GTL (gas-to-liquid) vilket är en syntetisk diesel som är gjord av fossil naturgas. De skriver också något om någon metalldeaktivator som jag inte är insatt i. Syntetisk diesel är bra och har fördelarna att den ger bättre förbränning och mindre utsläpp av skadliga emmisioner (inkl. partiklar). Är det dessutom BTL-diesel (biomass-to-liquid) så minskar man utsläppen av koldioxid men BTL finns än så länge i begränsat utbud (t.ex. www.framtidsbranslen.se)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.