|
|
|
|---|---|
|
Jag behöver få tag i en motorstyrenhet. Vart kan man vända sig? En ny kostar ca 22000 och en utbytes ca 12000. Vill gärna få tag i något till vettigare pris. Bilen är en 750iA -91. | |
|
Bilskroten? www.bildelsbasen.se Eller ECP i Vara Eller kolla Powerbörsen Vad är ditt problem med den du har? /Mats J |
|
|
Hade bilen på felsøkning och fick svaret att det var elfel i boxen. |
|
|
Vad är problemet med bilen som gjort att du hade in bilen på felsökning? /Mats J |
|
|
Den går helt plötsligt bara i safemode. Det är jäkligt frustrerande och ha en bil med 300Hk och köra i 40Km/h. Tror du (Mats J) att det finns en genväg runt det hela? Har läst här på forumet att det kanske kan vara kretskortet som oxiderat.... Tog semester igår så jag har inte hunnit kolla. Sen vet jag faktiskt inte vilken av plastlådorna som är motorstyrenhet. |
|
|
Motorstyrboxarna sitter under svarta locket höger bak i motorrummet. Där sitter fyra boxar. Främsta är ABS sedan en motronic för vänsterbanken, sedan EML boxen och bakerst boxen för högra cylinderbanken. Är det EML boxen som dom säger att du skall byta? Kan man nolla alla felkoder så den går bra igen ett tag? /Mats J |
|
|
Jag ska kolla lite i morgon. Återkommer. |
|
|
Det tog lite tid att få besked... Men för att vara på den säkra sidan så lämnade jag bilen till bmw-verkstan för felsökning. Dom kom med det glädjande beskedet att det inte är en styrbox som pajat utan "bara" pedalvärdesgivaren. Det är den lilla elektroniska klumpen som gaspedalen är kopplad till. Det tragiska i detta är att en ny sådan kostar ca9000kr! Denna fjantiga grej gör att bilen går i safemode och bara kan varvas ca 1300 v/min. Nu har jag lagt ut en sökning på bildelsbasen, men det ser dystert ut... Är detta en del som ofta går sönder? Kan man nolla felkoder själv eller behöver man en data till det? |
|
Paap Reeder |
ECP fixar en pedallägesgivare lätt som en plätt. Genom att koppla loss batteriet i ca 30 min så nollas alla koder men då måste du synka spjällen efteråt. MVH /// Paap R |
|
Många tack för ett snabbt svar. Synka spjällen??????? Spjällmotorerna? 2 min innan jag läste ditt inlägg så beställde jag en sådan av just ECP.. :) |
|
Paap Reeder |
... du drar 3 ggr på tvåan till över 5000 rpm och motorbromsar ner till 0 kmh. Sedan låter du V12:an spinna i ca 5 min på tomgång ..... så är spjällen synkade. Stäng av och starta på nytt. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.