AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
488

Vill ha mer pulver i min m5

Ex
131
Ex3mX
M5 E34 92b 3.8l SOLD!
Vart ska man börja?
Har redan ett helbygga ifrån ferrita med dubbla racing kattar som klarar 400hk vadera
funderar på att mappa den hoss TurboCenter

Vad ska man göara sen? turbo/kompressor?
Vart finns det info om sånna byggen...

kör i diket eller smaka på
(¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸shockvågen ¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯)
th
141
thorphedo
525 - 91b
räcker det inte till original eller?
Am
569
Ambush
540i/6-94
Det är väl bara börja byta till smidda kolvar, bättre ventiler, vevstakar, vevaxel osv och sedan börja överladda. Lär bli dyrt dock...mycket dyrt
54
107
540Niklas
540Touring -98
Du kanske ska ta att börja med att lära dig trafikreglerna ?

SUPPORT YOUR LOCAL BIG RED MACHINE
Kolvar måste du byta.
Dels för att få lägre komp + att originalkolven är sintrad och håller inte långsiktigt för några större effektökningar.

Ventiler håller högsta kvelitet, natriumkylda på avgas, går med all säkerhet at köra överladdning med.

Vevstakar håller oxo mycket hög klass, dessa borde fungera utmärkt om du inte siktar på gigantiska siffror... Är nog snarare varvtalet som dödar staken än vridet.

Vevaxel borde hänga med en bra bit, ej hört ngn som haft problem med den vid överladdning.

Har byggt en likanade maskin (nästan klar), vänta tills efter sommaren så får vi svar på om det håller
!!!

Ex
131
Ex3mX
M5 E34 92b 3.8l SOLD!
Skönt att höra att det är fler som bygger om....

Vad är det du sätter i en turbo eller kompressor?
Vad har/kommer det kosta?
Funderade lite på kolvarna, borde inte det vara smida kolvar?

Turbo blir det.
Vågar jag nog inte tala om... Men det landar över vad jag fick ge för mitt autobhanlok...

Jo der borde verkligen vara smidda kolvar! Men det är det inte...
Redan när du trimmar utan överladdning, kammar, insug, avgas, portning m.m. rekomenderas att byta kolvar om det ska hålla ordentligt i längden.
Först på s50b32 (m3 3,2liter) Blev det starkare kolvar har jag för mig. Sedan är det stor skillnad på smidd och SMIDD kolv... Kolla på dalhems får du se på billiga smidda mahlekolvar! Dessa är nog sämre än de som sitter original i M5, tillverkas nere i jungeln nån stans. Borde inte heta Mahle...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.