AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
520

Djupgående motorstyrning info?

Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Var kan man hitta information på vilka adresser som används för vad i motorstyrnings boxar (BMWs)??

/// Kristian
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Dom som vet lär inte dela med sig gratis...
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Lite går att hitta på nätet om man söker på Motronic, och om man har chans att skaffa lite olika boxar och läsa av Epromen så kan man jämföra sig fram till endel. Men det är lite pyssel. Sedan kan man även köra programkoden "baklänges" genom en disassembler och få en form av program man kan följa, men det är jobbigt när det är många rader, och kräver att du vet för vilken processor programmet är skrivet. Det har jag gjort för LH-jetronic program men det är rätt jobbigt, och en Motronicbox styr ju även tändningen så det blir ännu mera program att snurra bort sig i. Men jag vet att det finns speciell utrustning som loggar programadresser så man kan sevar processorn ligger och hämtar data under körning, då kan man få hjälp att hitta rätt. Det finns även program som letar igenom prommet och hittar möjliga datafält, och sedan kan man jobba vidare därifrån. Ett sådant har jag testat men tyckte väl sådär...

/Mats J
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Det är väl nog svårt att få någon att dela med sig gratis. Men det brukar finnas ganska mycket personer med dåligt samvete på nätet som delar med sig av information som andra vill hålla hemligt.

Jag har suttit och jämfört orginal och modifierade mappar, med det är väldigt jobbigt.

/// Kristian
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag hittade lite kul info:
Länk
Fins ju några bin filer om man vill jämföra.

Dessutom lite om montera manuell låda i E32
Länk
Länk
Länk

/Mats J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.