AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.299

Byta automatlåda 750 e38

Håller på att byta motor i en bmw 750 -95. Ska flytta över lådan ifrån den gamla motorn. Så nu är frågan om jag behöver tänka på nått speciellt när jag tar bort å sätter dit den. Har aldrig skruvat med en automat förut. //Mattias
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Rent generellt skall man se till att convertern aldrig åker ur ens det minsta ur automaten för då kan den sedan åk in fel sedan (och paja pumpen). Det är vad som gäller för andra automater men jag vet inte hur det ser ut på en BMW.
Se alltså till att lossa converter från flexplatta innan du släpper automaten.

/Mats J
Paap Reeder
... byt vevaxelpackboxen samt packboxen in i lådan på konvertern ... när du ändå har grejorna nere s a s.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
.... och övre trågpackningen.

MVH /// Paap R
Okej blir mer att handla då. Kommer jag behöva dra runt motorn för att få bort alla bultar? Kan bli problem isåfall eftersom motorn sitter fast.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Ja då kan du bli tvungen att ta loss automaten med convertern kvar på motorn, och lossa convertern senare. Men då måste du ta reda på hur convertern skall sitta i automaten, det är inte bara att trycka in den. Måste sitta i rätt läge.

/Mats J
Okej. Nån som vet hur den ska sitta? Borde väl vara några märkningar.
Paap Reeder
Hej!
Osis att du inte var hemma idag när jag fikade i grannskapet.

Konvertern har två klackar som skall in i motsvarande klackar i primärpumpen.
Har inte klackarna greppat och man drar fast sprängkåpan pressas primärpumpen sönder.

Konvertern väger bly och med den i handen skall man känna att klackarna greppar.
TROR att ett mått skulle vara att konvertern till alla delar skall likasom sitta innanför sprängkåpan men det måste Molle uttala sig om.
Klackarna är bara max 5 mm höga så det är knepigt att veta "var faen dom egentligen är".

I ZF vstbok står det:
"Converter is in its correct installed position, if drive ring is below case edge"
... vilket enligt min bedömning betyder det jag sade: alla delar klart innanför sprängkåpans "fästytering"

MVH /// Paap R
Har fått dit lådan å motor, men jag behöver kolla hur mycket olja det finns i å antagligen fylla på eftersom det rann ut lite när jag tog bort oljekylaren. Hur gör man detta? Ringde till bmw å frågade å de sa att man var tvungen att göra den i nån test med dator antar jag får att kolla om det var tillräckligt, stämmer det?

/mattias
Är även konstig när kör man på nån växel å sedan ska bromsa till stop, du vill den dö ibland. Nån som har nått förlag på fel? //Mattias
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Kan det vara så att det sker efter att lockup varit inkopplad och att denna sedan inte frikopplar i lägre hastigheter?

molle

Ja kanske jag vet för det har varit som han inte växlat ner som han ska men blivit bättre nu när jag kört lite mer med den.

//Mattias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.