AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.261

Fri service men kort körsträcka - gratis ändå?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hej

Är i stånd att beställa en BMW 118d och funderar på vad som gäller med den fria servicen. Jag kommer att köra tämligen kort per år (max 1200-1500 mil) då bilen främst kommer att gå i Stockholm till och från mitt jobb (1,5 mil enkel). Vad är det som gäller med den fria servicen? Är det bara indikatorn som gäller? Misstänker att det är den som gäller för service men det skulle ju i så fall innebära att bilen bara fick service 1 gång på 3 år? Känns väldigt knapert måste jag säga och inte alls förtroendeingivande med tanke på hur känsliga bilarna är för bra olja numera.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Indikatorn säger hur många mil det är kver till service SAMT vilket datum den senast ska göras. Intervallet är två år om man inte kör så mycket. Indikatorn kommer alltså säga till om service efter två år.

Gissar att BMW inte tar in en bil på fri service om inte indikatorn säger till om det.

Själv litar jag på att bil- och oljetillverkarna vet vad dom gör när dom sätter intervallet för oljebyte och kommer att hålla mig till detta. Nu kör jag iofs dryga 3000 mil/år. Annars kan man ju alltid göra ett extra oljebyte själv om man vill.

M v h
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Okay, så oljebytet kommer alltså att ske efter 2 år? Känns lite risky med tanke på hur viktig oljan är. Kanske får göra det själv, är ju inte direkt rocket science.

Detta leder ju in på en annan relaterad frågeställning. Är det "skadligt" med enbart stadskörning? Nu pratar vi alltså inte kortsträckor (för det är det inte frågan om) men däremot kökörning och mycket lågt tempo. Att det sliter mer än ren landsväg i 70 förstår jag men behöver jag vara orolig? Vanligaste sträckan kommer att vara Bromma->Värtahamnen och där ingår ju ganska mycket köer.

//Lövet

Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Jag har för mig att datumet endast indikerar bromsoljeservice?. Tidigare så var det minst 1 gång om året för olja, men sedan ett par år tillbaka är det indikatorn som gäller. Om det fungerar som på min bil så är det milen för olja och tid för bromsvätska, dvs bromsvätskebyte efter 2 år och oljebyte efter 2500-3000 mil ( inget oljebyte förrän år3 om du tuffar 1000 mil om året) Jag har själv nyligen sett snart 3 år gamla bilar under 3000 mil utan något servicetillfälle och som säljs som "fullständig servicehistorik". Inget svårt att få ihop en servicehistoriken.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nej, det är ju det som jag är orolig för. Har ingen lust att åka runt utan oljebyte men samtidigt känns det ju surt att behöva betala för oljan själv när servicen är "gratis".

//Lövet

På min står det både körsträcka och datum, fast inte när man startar bilen. Man måste in och fippla med färddatorn för att kunna se datumet för oljebyte också.

Förövrigt hade jag ett intervall på två år även på min förra bil, en E46 -04. Detta enligt serviceboken på den. Jag tror att BMW ökade intervallet från ett till två år om man kör lite någon gång under E46's senare år.

M v h
Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Lite märkligt att man har så olika system för "samma" fria service: på 5:an så kommer de kommande servicepunkterna ( olja, bromsolja, bromsklossar, tändstift osv) upp i I-driven tänkt turordning utifrån hur man kör i dagsläget, dvs kör jag mer stadstrafik och hårdare på bromsen så ändras intervallmilen till nästa klossbyte och likadant när jag kör mycket landsväg så kan oljeservicen flyttas längre ner i listan, men alltid mil som intervall förutom för bromsolja och något mer som har fasta datum.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.