AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.875

Är Zebralagen avskaffad?

Sida 1 av 2
Li
90
Lidmalm
Polestar 4 LRDM Performance -25
Jag har "hört" att denna lag om väjningsplikt mot fotgängare skulle vara slopad. Kort och gott, stämmer detta?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Nej man har inte slopat zebralagen vad jag vet.

Men här i Göteborg så har de tagit bort många övergångsställen med hänvisning till att zebralagen gör att många blir påkörda. Därför tar de bort övergångsstället för att fotgängarna ska vara de som får väjningsplikt.

Ta bort övergångsställen är något de även gjorde i Malmö när jag bodde där.

Så det verkar som om det funnits ett missnöje med zebralagen hos vägverket sedan en tid tillbaka.

__
Bilblogg:
Länk
Jag tycker att det är fel att vi bilister alltid ska ha väjningsplikt mot gående på ett övergångsställe. De är så högfärdiga så det finns inte ibland, och jag stör mig riktigt mycket när man stannar för dom och dom vägrar att "tacka" .. få väck den lagen, snälla :)

Bmw, For thoose who love's to drive ;)
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Varför tacka om du måste stanna?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Även om man har väjningplikt på ett övergångsställe för fotgängare så har vi som fotgängare inte rätt att kliva rakt ut framför en bil utan att se sig för.

///MVH Hasso
Länk
kilroy
hasso har helt rätt. Tyvärr är zebralagen ytterligare ett exempel på den "luddighetsprincip" som alltför ofta kännetecknar trafiklagstiftningen.

Jag förstår inte heller varför fotgängarna skall tacka. Brukar Figgeh lyfta på mössan eller vifta tacksamt varje gång en bil stannar för rött ljus eller vid stopplikt då Figgeh har företräde...??

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Hörde också något om att det skulle ändras så jag gick in på vägverket. Inget nytt där. Samma regler som tidigare.

"Ett övergångsställe är en del av en väg som ska användas av gående när de korsar en körbana eller en cykelbana. Övergångsstället är markerat med vägmarkering och/eller vägmärke.

Det finns bevakade och obevakade övergångsställen.

Vid ett bevakat övergångsställe regleras trafiken av ljussignaler eller av polis.

Vid obevakade övergångsställen har fordonsförare väjningsplikt mot gående. Gående får inte gå ut på övergångsstället utan att ta hänsyn till fordon som närmar sig.

Tänk på att fordonsförare inte har någon väjningsplikt mot den som cyklar på ett övergångsställe. Men den som leder en cykel räknas som gående, vilket innebär att fordonsförare har väjningsplikt"

ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Nere i byn gäller inte Zebralgen. Iaf har ingen bilist stannat frivilligt för mig. Inte ens Kling & Klang tycks bry sig. Möjligt att jag störde dom under brådskande tjänsteärende på väg till den lokala "Mosasuggan". I den stora staden beter sig dock merparten av fotgängarna som helidioter.......Zebralagen kan för min del avskaffas.

Prova att stanna vid ett övergångställe i Moskva..........Dom har omvänd Zebralag..

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Enligt en kille på som är från spanien.
"i spanien gäller följande sätter fotgängaren foten i gatan så bryter han mot lagen, det som gäller är"
" gå fram till övergångsstället vänta tills bilen stannar, gå sedan över gatan"

så borde det vara här också regeln skall gälla folk som väntar vid övergångsstället, inte slänger sig ut i gatan.
Vad spelar det för roll om du som fotgängare hade företräde, när du inte har några ben kvar?
kilroy
Det händer faktiskt att bilister som kört på fotgängare på övergångsställen blir frikända pga...

"Gående får inte gå ut på övergångsstället utan att ta hänsyn till fordon som närmar sig."

Mvh kilroy

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Länk

__
Bilblogg:
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag vet inte vart lågvattenmärket går i övriga landet men de senaste dagarna har jag kört lite i 08:s citykärna som omväxling. Vid varje obevakat övergångsställe jag stannat vinkar de jag släppt över i enlighet med lagen glatt och ler. Såklart man ler tillbaka då. En bil är något hårdare än ett höftben och bromsar kan man använda som man använder intelligensen när man kör. Mvh asken
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
det är väll så att fotgängarna måste "visa tydligt att dom har för avsikt att gå över vägen" för att vi bilister ska stanna, har fömig jag läst det på vv.se men hittar det inte nu.

själv så har ja inga problem emd fotgängarna, de tär cyklisterna, borde vara förbjudet med cyckel utan vettig uppkörning och en STOR teoridel i trafikvett.

mvh Erik

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

(ärligt stulen av Jesperado)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Lagen är oförändrad.
I Malmö delar polisen ut rätt mycket böter till folk som inte följer lagen, oftast för att man inte känner till detaljerna kring lagen.
Här i Malmö stad är det vanligt med dubbla körfält på bägge hållen med refug i mitten. Övergångsstället går då genom refugen och kan på det viset bli väldigt långt. Kör jag i körfältet längst till höger och någon kliver ut på överångsstället i körfältet längst till vänster har jag som bilist väjningsplikt, fast att jag och fem bilar till ledigt hinner köra förbi innan fotgängaren ens hunnit fram till refugen.
Det var nog inte så lagen var tänkt att användas, men den är skriven så...

Jeppe

Eftersom jag har barn stannar jag alltid vid obevakat övergångsställe (bror duktig), samt väntar på grön gubbe om barnen är med eller andra barn är i närheten. Däremot när jag är ensam kryssar jag över vägen i luckorna... Riktigt illa är det dock att ha övergångar vid cirkulationsplatser. Jag är av den åsikten att utryckningsfordon som påkallar fri väg är dom enda som kan ignorera fotfolket.

Cykilster/mopedister är en helt annan sak...
Ac
383
Acous
e21 318i -82
väldigt många stannar för cyklister när de inte behöver det, stör mig på detta när man är bakom en sådan bil.
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Precis Acous, det verkar som både cyklister och bilister räknar cyklisterna som fotgängare i detta sammanhang.

"BMW six appeal"
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Acous: Problemet är nog att det inte är tillåtet att köra på en cyklist, oavsett om han/hon cyklar på ett övergångsställe.

Jeppe

kilroy
Att cykla på övergångsställe för fotgängare är ju dessutom inte förbjudet vilket ytterligare komplicerar saken. Vill man ha entydighet i lagtexten så borde man helt enkelt förbjuda cykling på övergångsställen.

Mvh kilroy

Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
När lagen ändrades för några år sedan så gjorde polisen i Göteborg en drive där de stod vid Götaplatsen och såg till att alla bilar stannade vid övergångsställen som hade någon fotgängare i närheten som kunde tänkas gå över.
Resultatet blev att nästan inga bilar kunde köra eftersom det rör sig så mycket folk kring övergångsställena så att det nästan aldrig är fritt fram för bilarna.
Kaoset var ett faktum och bilköerna blev jättelånga.
Polisen var väl givetvis nöjd eftersom de såg till att en lag efterföljdes; Vägverket var förmodligen också glada eftersom ingen dog (lite kaos få man väl tåla för att uppnå nollvisionen).

Jag tycker att det bevisades att vissa lagar måste användas tillsammans med sunt förnuft så att trafiken fungerar. Om polisen håller sig borta från Götaplatsen brukar allt funka perfekt.
JP
156
JPB
728iA - 99
Släpper alltid fram gångtrafikanter vid övergångsställen. Får många glada vinkningar för det (här i Gbg) men har ibland fått arga hyttningar från bilister bakom för att jag stannar för gående, hittills dock ingen BMW-förare ;-) Men en sur Audi-snubbe i en A6 här om veckan både viftade och tutade när han demonstrativt gasade på som f-n och drog om.

Tycker det är ok som lagen är idag, men surar till ibland på cyklister som kommer som raketer och bara svänger ut. Värst är det nog vid Korsvägen/Mässan (ni som kört där vet säkert hur det är...)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.