AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
972

Vad ska man se upp med vid köp av E39?

Hejsan, är i planerna på att byta bil, och har börjat kolla in 530d e39 och undra vad man ska tänka på vid ett köp hade tänkt lägga ut kring 100 papp och helst en sv-såld och även vad dom ungefär drar per mil?

thx
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Läs begagnatguiden för E39 som du hittar i menyn till vänster så får du svar på dina frågor.

__
Bilblogg:
Länk
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Vibrationer vid färd och inbromsning samt AC
Och rost. Alla karrosskarvar, nederdelen på dörrar, bakluckor, skarvarna längst fram under motorhuven samt skärmkanterna bak. Har sett många E39 med häpnadsväckande mycket rost, även välskötta exemplar från de sista årsmodellerna. Å andra sidan verkar många ex klara sig bra, även med obefintlig skötsel. Verkar ha med karosskitets vidhäftning att göra. Antingen är kitet felaktigt eller så har karossytorna haft någon orenhet som orsakar felet?

H
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Skärmkanterna bak har jag inte sett några rostiga på E39, men jag har väl inte tittat på alltför många. Det är ju ett stort minus i ViBilägares rosttest, men de stora problemområgena är inget som en besiktning på en ny bil skvallrar om. Kittet verkar vara problemet. En del säger att det blir hårt och släpper in fukt genom småsprickor, men det kan säkert ha med vidhäftning, kemisk sammansättning m.m. att göra, men det måste ha med kittet att göra. Lägger till "fågelbadet" (påfyllningsrörets plåtsskrålla) till listan.

AE
Rostiga skärmkanter bak hade jag inte heller sett, tills häromdagen då jag inspekterade en i övrigt fin touring från 2001. Vad jag kunde bedöma vad det originallack, och båda sidorna var angripna. Tragiskt.

H
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.