AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
760

Smällande ljud när P-läget frigörs (328ia)

hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

När bilen står i P-läge och i viss påfrestning/lutning så smäller det till ganska ljudligt (troligen från bromsarna?) när P-läget frigörs. Det sker alltså inte när någon växel läggs i (D eller R) utan när jag försiktigt drar spaken från P så...smäller det till.

Är bromsarna kassa? Vad är det som "låser" bilen när lådan står i P läge? Det kanske skall tilläggas att den vanliga handbromsen är helt kass. Samband?

Tacksam för svar...

mvh Henrik
Det är en typ av sprint eller klack som låser i motsvarande uttag i en roterande del i lådan. Själklart kan det låta en del om man frigör spärren när bilens tyngd trycker på, prova att hålla ner bromsen ordentligt. Det har ingen direkt koppling tll defekt handbroms fast en bra handbroms (sällsynt) hade klart avlastat P-spärren i växellådan en del.

FP
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

OK, tack för svar. Skall testa att trycka ner bromsen ordentligt nästa gång och se om ljudet minskar. Det låter ju (och ibland t o m känns) lite väl hårt när bilen står i lite lutning. Har faktiskt inte upplevt det på någon annan automat tidigare så man undrar ju om något är slitet
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Sprinten flyttas mekaniskt av fjäderkraft och din handkraft via en stång från växelväljaren och sprinten hakar i mellan två tänder på det tandande hjulet 42.090 på sidan 11 Länk som sitter på lådans utgående axel så att sprinten låser kardanaxeln. När bilens tyngd ligger på vid losstagandet, verkar de två tänderna som en katapult på sprinten som far iväg som en pistolkula i sin bana vid lossandet. Fotbroms och att snabbt rycka spaken från P kan dämpa katapulteffekten och därmed smällen i sprinten.

Men den klena P-spärrren i lådan ersätter inte handbromsen. Det räcker med att lägga i P när bilen kryper framåt för att knäcka sprinten. Dyrt.

molle
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Tusen tack för svar. Var lite orolig då det ju låter lite som ett "nu-gick-något-sönder-och-det-blir-dyrt" ljud men som jag förstått det nu så är det alltså normalt.

Ahh. Vad skulle jag göra utan er på Autopower...vänliga själar som räddar mig från ångest!

Trevlig sommar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.