AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.361

Automatlådan växlar inte när bilen är kall

Jag har problem med att automatlådan på min 740iA -95 inte vill växla längre än till 2:an när den är kall. Men efter ca 2-3 minuters körning börjar den växla perfekt. Låter jag bilen gå på tomgång i 2-3 minuter innan jag kör iväg så växlar den perfekt med en gång. Olja och filter är bytt för ca 500 mil sedan. Jag har märkt samma tendenser på flera BMW (kallstartsprogrammet?), men aldrig så extremt som på min bil.

Hoppas på råd och tips från automatlådeexperterna här på forumet. Det är fruktansvärt frustrerande att behöva tomgångsköra innan man skall åka iväg.

Mvh,
Fredrik
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Menar du att den inte växlar "alls" hur mycket du gasar?? Eller är det som när man kör inne i stan. För min ligger i sportläge/kallläge ett bra tag innan den går över till normal.

//Thomas

Det är jobbigt att inte göra någonting...för man vet aldrig när man är klar.
Den växlar inte förbi 2:an alls. Eller rättare sagt i alla fall inte innan dryga 3000 varv. Jag har inte velat testa att dra den längre eftersom motorn är helt kall när problemet finns.
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Om den fungerar som den ska efter det så är den som min bil. Men ang minuterna så har jag inte funderat så mycket på det. Har du pratat med BMW?

//Thomas

Det är jobbigt att inte göra någonting...för man vet aldrig när man är klar.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Den ska växla senare när den är kall.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Fasen också, som bilhypokondriker vill man ju gärna att det skall vara fel på bilen. =)

Efter att ha testat lite mera samt sökt ännu mer på Autopower så uppträder tydligen bilen precis som den ska. Hittade ett inlägg av Molle i 5-Serie forumet som beskriver vad som gäller, se nedan.

Länk

/Fredrik
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Det är helt i sin ordning... blev själv orolig när jag köpt E38:an och den inte växlade förrän 3000 varv efter kallstart.

Fick svaret från en BMW mek... skall du ändra det får du allt "prata med Tyskland" :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.