|
|
|
|---|---|
|
Jag servar min bil själv och har tänkt börja med oljebyte var 1000 mil och undrar därför om det går att ställa om serviceindikatorn så att den räknar ner med ett kortare intervall eller om det alternativt går att stänga av den helt och hållet. Bilen är en 320 touring årsmodell 02. Örjan | |
|
Det slocknar en lampa varje 500lit bensin, säg 600-700mil ung. på din bil. Om du byter olja på varannan lampa hamnar du på mellan 1200-1400mil t.ex. Systemet bygger inte på fasta mil, så 1000mil kommer du aldrig få. Enklast är väl om du nu vill byta varje 1000 mil att gå på km-räknaren och bara nollställa serviceindikatorn när det blir gult. Det gör du med några knapptryckningar. Instruktion finns under gör-det-själv här på sidan. AE |
|
|
Hmm...slocknar en lampa?, vet inte riktigt vad du menar. Den indikering jag får nu är att den visar med digitalsiffror hur långt det är till nästa service när jag vrider på tändningen. Ja jag vet att det inte bygger på fasta mil utan på hur bilen körs också, tänkte bara att det skulle gå att få den till att räkna ner snabbare, till något som ungefär motsvarar 1000 mils normal körning. Har sett instruktionen på gör det själv sidan hur man nollställer och det är väl kanske lika bra att göra så istället och sedan bara skriva upp mätarställningen när jag gör oljebytet. Har gjort så på alla bilar jag tidigare haft, kör ca 1000 mil per år så det brukar vara lämpligt med ett oljebyte precis innan vintern kommer, då har man ny fräsch olja när det behövs som bäst. Örjan. |
|
|
Åhå, det är den typen av indikering. På vissa (5-serien E39 bl.a) är det 5 gröna lampor som en efter en slocknar. När den sista gröna slocknar tänds en gul. Servar man inte i tid då tänds en röd. Hur som helst tror jag på att använda km-räknaren. Med endast 1000mil/år är det nog inte dumt att få frisk olja då det förmodligen rör sig om korta körningar med div. kondens o.s.v AE |
|
|
Ja det är mycket korta körningar till och från arbetet, affären och dylikt, blir väl några enstaka längre turer på sommaren också. Örjan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.