|
|
|
|---|---|
|
det stundas för oljebyte i min autlåda på 540-98/5 1: Vilken olja ska det vara? 2: hur mycket ska man köpa för ett (1) normalt byte? 3: Filter? ska det också bytas samt hur ska man gå tillväga vid bytet? har läst och sökt men hittar mängder med olika svar. blir förvirrad då =) mvh Peter | |
|
Ska uppfylla ZF Lifeguardfuid V klass och den oljan heter ESSO LT 711 41. Finns att köpa hos tex BMW, VAG, Jaguar, Peugeot och Citroen handlare dock i olika förpackningar och till olika priser men innehållet är samma. VAG, Peugeot och Citroen handlarna brukar hålla något lägre priser än BMW. En annan möjlighet till hyggligt pris är att ta me sig en dunk och få oljan upptappad hos en hygglig aukt ZF renoverare som har oljan på fat. Räkna med ca 5.5 liter + en någon liter extra för ev spill. Byt filter. Jag klistrade in en beskrivning nånstans som jag inte hinner leta upp nu. Det vanligaste misstaget är väl att fylla på med ny kall olja tills det rinner över och sedan plugga igen och så klart! Då blir det ca 1 liter för mkt olja i en 5hp24. Det andra vanliga misstaget är att öppna påfyllningspluggen med motorn avstängd. molle |
|
|
www.castrol.com alt står der! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
HMSW: Nja du där är du fel ute även Castrol för den delen, du kan inte blanda och ge hur som helst med Transmissionsoljor. Enbart ESSO LT enligt ovan vid oljebyte i BMWs 5 serie - ZFlådor mfl. Däremot så finns det möjlighet att byta fabrikat mot likvärdig olja vid renovering där alla olja töms ut. Har gjorts vid några tillfällen och verkar fungera. Vet inte vad Molle325 har för uppfattning om detta men det vore ineressant att veta. Valvoline har nån olja som används vid tillfälle. ///MVH Hasso Länk |
|
beklager, litt rask der ja. Men hva anbefaler du i forhold til oljeskift på låda. Hvordan får man ALL olje ut av kassen? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Man får inte ur all olja utan vid första bytet ca 4-5 liter när man ta ned tråget o byter filter som Molle ovan säger, han är ZFexperten, sedan får man köra en stund och sedan tappa ur och fylla på, köra en stund tappa ur och fylla, så har men i teroin bytt alla olja. dvs man sköljer in den nya oljan. För att få ur all olja så måste du riva ned lådan och tömma även konvertern. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Ja det finns substitut till Esso LT 711 11 och Shell LA 2634. I andra hand skulle jag då endast välja en olja från en oljetillverkare som garanterar att oljan är ett substitut för just Esso LT 71141 alt Shell LA2634. Det har på senare år dykt upp flera såna ATF och fler lär komma. Här är några exempel: Pennzoil Multi-Vehicle ATF: Länk Svensk Länk Castrol Import Multi-Vehicle ATF (finns antagligen inte hos Castrol i Europa) Länk Valvoline Maxlife ATF Länk Amsoil Synthetic ATF: Länk (klarar tom GMs nya Dexron VI) Kanske Normax säljer den i Sverige? Det ska vara som i exemplen ovan att oljetillverkaren i sin applikationslista UTTRYCKLIGEN ANGER att oljan kan ersätta JUST Esso LT 71141 respektive Shell LA2634. De nya typer av syntetiska ATF oljor som klarar detta har ofta varunamn som "Multi-Vehicle ATF" till skillnad från de äldre sk Dexron II och III oljorna som idag allt oftare benämns "conventional ATF" och som passar för äldre lådor som 4-växlade ZF tom 1994 där växling assisteras av mekanisk frihjulsväxling istället för elektroniskt kontrollerad slirkoppling som introducerades på ZFs 5-växlade lådor (alla grönskyltade samt 5HP30). ZF ställer sig dock inte bakom dessa oljor utan det är oljetillverkarna själva som tagit fram oljan efter egna mer eller mindre omfattande tester i ZFs grönskyltade lådor. molle |
|
|
Länk Statoil har också nånting.. |
|
|
Kanske en dum fråga men är pennzoil och valvolines mfl. oljor blandbara med Essos LT 71141? Eller bör autlådan tömmas helt på olja för att sen fylla på med pennzoil alt. valvolines olja |
|
|
hej ska byta olja på min 540 tänkte jag och pris jägare som man är så undrar jag var ni har köpt eran olja och vilket pris och tillverkare mvh mikael |
|
|
är det ingen som vet ? mvh |
|
| I denna Länk tråd nämns en del priser och möjliga inköpsställen för ESSO LT 71141. | |
| Längst ner på mektips hittar du inköpsställen Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.