AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.400

Köpråd Bmw 523 - Ny på bmw.

Sida 2 av 3
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det är business CD.

__
Bilblogg:
Länk
Okej det låter ju finfint det där, älskar den ljusa skinnklädseln.
Känns skönt att handlaren tar på sig att fixa eventuella fel som uppdagas i m-test.

Försäkring för mig ligger på ca 7900 för halv och 13003 för hel(5000kr självrisk)

Vet inte hur värt det är med helförsäkring, kanske väljer att ta halv istället.

Den här årsmodellen har väl inte det där vanosventilerna eller vad det heter. Vad innebär det för förbrukningen?

Är det några fler utgifter förutom (se nedan) som kommer tillkomma? Påställning av bilen betalas den av mig eller säljare?? (1500).
Inköp.
Försäkring.
Soppa.
Service/rep.
Skatt.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Nej du har inte dubbelVANOS. Det gör att du har lägre vridmoment på lågvarv (det finns dock vrid så det räcker för vanlig körning), samt att du har något högre förbrukning ingen jätte skillnad egentligen.

Det som påverkar driften mest är nog att du har 1500 mils serviceintervaller på en 98 istället för 2500 mil som det är på en 99.

__
Bilblogg:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Tja den bilen har rullat 5 år i Tyskland innan den kom hit 2002 så den ska ovillkorligen kollas mot BMWs databas med /garanti/serviceutdrag a 500 kr ca för att bekräfta mätarställningen INNAN köp. Den kan lika gärna rullat de 15.000 mil innan den kom till Sverige.

///MVH Hasso
Länk
Det verkar som om folk är väldigt godtrogna vad gäller importbilar och dess mätarställningar eftersom att det går att få så bra betalt för dem.
Min bil är nyare till samma pengar men ingen rusning för det...
Har pratat med handlaren ang 528an i skellefteå. Efter att ha förklarat att jag tycker den är prissatt i överkant och att jag inte vill betala 75.000 för den så sa han att han inte kan pruta ner den till 68 som jag ville för att de bytt in den för 64'kr och att de repat ACn för ca 5'kr Alltså skulle de gå back på affären.

Av någon anledning fick jag en känsla av att dom inte alls gett 64 för bilen, för de vet nog att den kmr bli tämligen svårsåld och att den är import förbättrar ju inte chanserna. Ska ringa vv och kolla vem tidigare ägare är och försöka få tag på denne för att kolla vad han fick för den.

Okej, nu har jag pratat med föregående ägare och han hade fått 59 för bilen. Alltså 5'k mindre än vad säljaren sa till mig. Hur ska man nu gå vidare på bästa sätt? Han nämde även att dämparna i framvagn var ganska slut, han nämde också något om missljud i vxllådan men sa att han inte var säker, kunde lika gärna vara inbillning sa han. Resten ska vara i bra skick.

Han sålde bilen till dom i mars -07 och hade den från 04. fråga också ang eventuell mätarskruvning och han sa att han då verkligen inte trode att du var skruvad. Inga ovanliga slitage eller något... Men man vet ju aldrig.

Men, hur fortgå? Säljaren "ljög" för mig i telefon, nu är jag inte så godtrogen att jag tror att det är något undantag, snarare en regel. men nu vet jag ju om exakt vad han ljugit om... använda mig av det?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag har svårt att se hur det skulle kunna hjälpa. Vill säljaren inte sälja bilen till dig för det pris du bjudit så gör han helt enkelt inte det. Att du sedan kan bevisa att han drog en vit lögn har ingen större betydelse för affären. Det enda det bevisar är att man inte kan lita på bilförsäljare.

Men visst, du kan påtala att du pratat med den tidigare ägaren och säga att enligt honom så är dämparna fram slut. Du kan också dra till med en vit lögn och säga att enligt den tidigare ägaren så viner det om lådan när det är kallt ute. Något som säljaren inte kan motbevisa idag. På så sätt kanske du får bilen lite lite billigare. Men med största sannolikhet kommer han inte att ge sig.

__
Bilblogg:
Länk
na
630
navi
BMW325xi -06
Handlare brukar kunna ändra sig när man står med kontanter i handen.
Så om du inte behöver låna, ta pengarna med dig och åk dit. Om du verkligen vill ha bilen för 68' så ta en chans. Jag har lyckats få ner priset på det viset flera gånger. De vill aldrig pruta i förväg, enligt min erfarenhet.
Sant, jag har redan pengarna så att vifta kontanter kmr jag göra. Att montera en multiratt i den där modellen är väl möjligt? Läste i guiderna att det gick på andra modeller, antar att det går på e39 också. Funderar på att åka dit på måndag för då ska acn vara åtgärdad.
Det du betalar för vid köp kahn är skatten så man kan ju kalla det för en "påställelseavgift" om du vill...
Årsskatten ligger på ca 2200 kr ( 183kr/mån )
För de pengarna får du alltså 8 månaders vägskatt.

Du får som sagt mer bil privat men om handlaren lovar att han fixar allt som
ev. inte är bra i ett M-test så tycker jag att han är seriös ändå..
Det kan kosta honom massor.

Du behöver ju då inte påpeka de dåliga stötdämparna alls.( eller det faktum att han ljög )
KONTANT eller inte har föga inverkan på en säljare då han får pengarna kontant hur som helst via finansbolaget.

Handlare verkar dessutom ha en kroppstemp på -17 som inte påverkas av något som helst...Någon annan köper nog bilen ändå!!

Klarar bilen M-testet är den ju värd pengarna och du vet vad du har köpt..
Ja, givetvis är det så att det är värt pengarna om den går igenom m-test.
Näe, men jag tror jag ska erbjuda 70.000 inkl mtest och att han fixar.

Det erbjöd han sig göra på 75.000 så det är en prutning på 5000kr vilket han borde nappa på.
Givetvis har jag fullständigt förbisätt att det inte finns farthållare på bilen för den sitter väl på multiratten(vilket bilen saknar).

Nu sitter väl jag inte och kör långfärd men vore ändå skönt med fh.
Jag blir inte klok på bmw och deras utrustning. Finns det inga som hellst riktlinjer?
Saab finns det ju iaf komfort, pilot, sport osv paket och där står det exakt vad som finns. Men på bmw verkar det vara helt individuellt, eller att det är jag som bara inte förstår!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Bilen kan vara utrustad med farthållare fastän den saknar multiratt. Då har du en extra spak vi ratten varifrån du styr farthållaren. Precis som på den äldre E34 karossen.

__
Bilblogg:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Du SKA FÖRST köpa ett garanti/serviceutdrag från BMW som bekräftar mätarställningen INNAN du köper bilen.Om bilen är körd på normla vägar, ska inte stötdämparna vara slut efter 15.000 mil, något slitna men fullt fungerande är mera normalt, även om man kan tänkas byta dom för att få tillbaka bästa möjliga vägkänsla Inga missljud ska heller förekomma, utan bilen ska kännas helt OK. En välskött E39 klarar lätt 15.000 mil utan att förlora "nybilskänslan", därför är dom så tacksamma att backa typ 10.000 mil utan att det överhuvudtaget märks i slitagehänseénde förrän dom rullat ikapp dom saknade milen.
Vad förra ägaren tror är ovesäntligt angående miltalet, han har ingen kolla alls på det.

///MVH Hasso
Länk
Mugge: eftersom det inte står något i annonsen om fth så antar jag att den saknar det. Får höra på måndag.

Okej, måste säga att ju mer jag tänker på det desto mer är jag inne på att inte ta den där.
det som är tveksamt är ju att det är en import, att den saknar multiratt(varför??? Snikversion verkar det ju ändå inte vara), måste dubbel och trippelkolla milen.
"Förra ägaren" köpte bilen av någon som hette mikael. Men enligt vv så var det någon Ahmed eller sådant som stod som ägare, importör var förmodligen någon släkting till ahmed eftersom de stod skrivna på samma adress och hade samma efternamn. Bara där får jag ännu en dålig vibb. Handlar inte om rasism men så känner jag.

problemet är att så fort jag hittar en bil som ser ut att vara den rätta, så gräver jag lite och hittar något jag inte gillar. Att det ska vara så här j*vla svårt att köpa bil trode jag inte :(.

De saker jag skulle föredra är:
vanliga/komfortstolar --- EJ SPORT
Hyffsad stereo, eg business cd
Färddator
AC
Manuell
Multiratt (gärna m-ratt eftersom den är 100ggr snyggare.)
Fjärr c-lås
ABS/antispinn
gärna under 70'k (kan tänka mig att gå upp mot 80 men då ska det verkligen vara något speciellt med bilen
------------------------------------------------------------------------------------------
Fördelar men definitivt inget krav:
Bensinvärmare med tidinställning vore super när man ska på jobbet i -30 och kl 04.30 på morgonen... Har ej mv-stolpe i dagsläget.
Taklucka
Få ägare/välskött
gärna inte import

Börjar känna mig tjatig, men får hålla ut, är inte lätt detta med bilköp i den här prisklassen har jag insett. Superbra support här på forumet dock! Tack alla som tar sig tid!
För att fortsätta tjata av mig lite så har jag hittat ännu en bil, tyvärr också det en import. Ägaren är JonteP här på forumet.
Länk

Nackdelen är väl att den bara har kasettspelare vilket måste bytas ögoaböj efter köp.

Vad anser ni om priset? Jag utgår ifrån att JonteP hittar till denna tråd så du får värja dig lite.

Något som oroar mig är miltalen, 4500mil från -99 till -05 känns lite, jontep har inte själv kollat upp miltalen men enligt bilfirman han köpt den av är den 100% riktig och han fick med ½års garanti. Men jag känner att jag vill kolla upp det innan eventuellt köp. Hur gör man det enklast? M-test kmr också göras.

Som ni ser är 79 verkligen i överkant av vad jag kan betala så får nog försöka få ner priset lite, inga problem eller hur jontep? :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Största nackdelen är att du kan ha en AC reperation på 10.000 kr om det vill riktigt illa annars kan det stanna på 6-8.000. med en kondensorbyte so är det vanligaset felet. Har du riktigt bonntur så kan det klara sig med en provtryckning och fyllning a 2-2500 kr. dvs det bästa är att låta säljaren fixa AC så blir det mindre lotteri. Hur du kollar upp miltalet har du fått reda på tidigare. Riktigt snygg bil för övrigt.

///MVH Hasso
Länk
jo det där med acn låter ju lite farligt, de flesta skriver "behöver fyllas" sen är det totalt achaveri eller nästintill. Så antingen får nog han åtgärda det eller så blir det prut på jävligt många lappar. Acfunktionen testas väl i M-test, men de kanske inte tar reda på VAD som är trasigt.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En AC som behöver fyllas har ju rimligtvis läckt?! Sedan är det storleken på själva läckaget som är lotteriet i det hela.

AE
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.