|
|
|
|---|---|
|
Hej allihop! Har haft en 523iA touring i 4 år snart och känner att det är dax för en leksak också. Så nu letar jag febrilt efter rätt Z3:a. Har börjat få koll på en del vad gäller motor, M-chassi mm, men undrar om det skiljer mycket mellan årsmodellerna vad gäller åkkomfort. T ex mellan en 98:a och en 01:a. Kort sagt: åker jag bättre i en nyare modell? Har det hänt mycket mellan modellerna vad gäller säten, fjädringar etc. /Thomas | |
|
Så nu när du letar leksak så frågar du efter åkkomfort? Have it your way.. Men oftast brukar väl ekvationen: åkkomfort + körlgädje = false Z MMM Coupe |
|
|
Körglädje tar jag för givet att jag får oavsett årsmodell. Jag fattar att det är bättre åkkomfort i en ny V70 än en z3. Kan någon annan tyda min fråga? Till Anders ställer jag om frågan: Är åkkomforten lika kass på samtliga årsmodeller? /Thomas |
|
|
Nu har inte jag erfarenhet av olika årsmodeller men vad jag vet och hört så ska det inte vara så stor skillnad. April 99 gjordes en facelift där några grejer ändrades ,bland annat så blev suffleten förstärkt så det är lite bättre isolerat. Sportstolar eller m-stolar sitter man mycket bättre i tycker jag. Sen vet jag inte om det finns så mycket mer som skiljer på äldre modeller och nyare när det gäller komfort. Andra ändringar som gjordes i samband med faceliftet är mer kosmetiska, som annan bakskärm, flytt av lite knappar på instrumentpanellen. Sportchassi har jag inte erfarenhet av mer att jag vet att den är lite hårdare fjädring och kanske är den lite sänkt. Mer erfarna får rätta mig om jag svamlar. Andra får väl fylla på med mer, just nu kommer jag inte på något mer när det gäller komfort. Ps. Till komfort borde även AC-räknas så det man vara en sån sak man vill ha och borde finnas i större utsträckning på nyare modeller. Mvh |
|
| Glömbe nämna att det bättre stoppning i säterna efter faceliftet. | |
|
Åker 2,8 -97 med M-chassi och 18". Visst tusan är det lite stötigt, men herreje vad slickad den är i kurvorna. Lite gocartfeeling! Tror att komforten är ungefär densamma, men på bilar som gått längre har bussningar mm slitits mer och det ger sämre komfort. Så enligt min mening har körsträckan och allmänna skicket nästan mer betydelse än årsmodellen! Lycka till med letandet! |
|
|
Tusen tack, Rollebolle, för seriöst svar! Det du nämner om bakskärmen, är det att dom blev lite "smalare"? Själv älskar jag det breda och bulliga :) /Thomas |
|
|
Tack även Magirus, ditt inlägg dök upp medan jag skrev till Rollebolle. /Thomas |
|
|
Bara glad att kunna hjälpa till. Bakskärmen är lika bred på modellerna från 97 till 02, undantag för M som är något bredare och har inte ändrat utseende genom tiden. Har för mig att 96:orna är lite smalare men inte 100 på det. April 99 kom faceliftet och medförde att bakskärmen bled bulligare eller hur man ska uttrycka det. Det som många kallar för "breda baken" försvann. Många tycker att baken innan faceliftet är att föredra då den ser lite maffigare ut, mycket på grund att den är mer platt, ännu starkare effekt blir det om man sänker bilen lite :) Jag var på en mindre BMW-träff i helgen och parkerade bilen bredvid en Z tillverkad innan faceliftet och vi tittade just på hur dem olika baken ser ut. Jag måste säga att kollar man rakt bakifrån så tycker jag dem ser lika feta ut men lite från sidan så blir den nyare modellen lite smalare. Mvh |
|
|
Bakskärmar efter facelift är exakt lika breda men de är samtidigt lite högre, de är lyftade, vilket får den optiska effekten att de kanske inte ser lika breda ut. Kombinationen med de L-formade bakljusena som faceliftmodellen har gör dock att faceliftmodellen ser BETYDLIGT mera modern ut än pre-facelift. Denna ommodellering av bakdelen gjordes för att det just var den tama bakdelen som Z3 fick kritik för vid den tiden. Att det skulle vara så många som föredrar pre-facelift det är för mig en gåta... |
|
|
Z3 Thomas: Ang ljudnivån så säger folk att efter faceliften så fick sufletten ett innertak som gör att ljudnivån sänks rätt rejält. Går tydligen att eftermontera på "pre-facelift". Om det nu gäller Roadster. Hur det är att "åka" i övrigt med en faceliftad vet jag tyvärr inte då jag själv har en gammal. |
|
| Och nu när jag läser tråden en gång till så känner jag mig som en papegoja ;) Nåväl ni får leva med det. | |
|
Bra Tomas! Blev lite orolig.. Finns ingen komfort i en Z3, spelar ingen roll om man har gamla eller nya bakskärmarna.. e36 framvagnen & e30 bakvagnen är ritad innan det fanns stora hjul, den är redan spårkänslig med orginal 17" Det enda som går att justera är Toe-in.. Sen finns det säkert folk som påstår att det finns komfort, vaför inte finns ju folk som ser Elvis, JFK eller att man får samma komfort genom att gå upp 2" samtidigt som sido greppet ökar. Glöm inte hardtopp både snyggt & praktiskt (gärna Hamann) I slutändan så är det väl bara en fråga som du skall ställa till dig själv: Är du POSÖR eller CHAUFFÖR Väljer du 1: Så skulle ja rekommendera SLK eller en 1,9 med 19" & 3" slutrör.. 2:an är vikt för M Coupé Lycka till / Anders Z MMM Coupe |
|
|
Tack allihop för bra synpunkter. Mvh Thomas |
|
|
Komfort??!! Jag tyckerman åker som en gud i min kan inte tänka min många bilar jag hellre sitter i sitter bättre i bilstolarna än soffan i vardagsrummet. Tror tamejfan jag ska köra in bilen i vardagsrummet i vinter och kasta ut övrigt möblemang. Då skulle man kunna sitta i bilen och kolla smokey & the bandit..... : ) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.