AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.182

Motorn vägrar starta, tändstift kontroll?

T_
20
T_Hammar
518i -94
I Söndags var jag ute och körde med min kärra några mil. Parkerade den hemmavid - inga problem.
På måndag morgon snurrar startmoton när jag försöker dra igång den, inget mer händer.

I många fall verkar det som om stiften kan vara sura när detta fenomen uppstår, men iom att jag kört flera mil dagen innan verkar det inte troligt att stiften skulle vara sura.

Min tanke är att jag bör först kika om stiften fått bensin till sig och OM de har fått det - se om de faktiskt får gnista.

Någon annan idé?

Jag har dock inte bra koll på motorn och är lite osäker på hur jag kontrollerar detta. Finns det någon som har en bra länk till hur man kontrollerar tändstiften?

(Bilen är en 518i, E34 -94 M40 (uttagen okt-03) )

Tacksam för svar!

/Tomas
T_
20
T_Hammar
518i -94
Ok, nu är jag närmare lösningen.
Efter kontroll av tändstiften, så ser jag att de är helt torra - ingen bensin kommer fram till motorn.
Har lyssnat efter pumpen i bagageluckan - inget ljud
Två möjliga felkällor är bränslepumpsrelät eller bränslepumpen. Jag tror att det är pumpen som är körd.

För ett par veckor sedan var det något miffon som tömde min tank och när jag körde iväg gick moton rätt knackigt - i efterhand tror jag att skit från botten sugits igenom pumpen och skadat den. Rätt troligt att de rört upp skräpet när de varit och tryckt ner en slang i tanken.

Nu har jag tänkt att först bygla förbi bränslerelät, men om mina misstankar befaras, att pumpen är körd, skall jag köpa en pump på biltema (verkar ligga på 450:-).
Är det någon som har erfarenhet utav bränslepump ifrån biltema? Passar de bra eller behöver man justera för att de skall funka?

/Tomas
P_
101
P_we
bmw 530i -89
menar du att pumpen ska gå på täningen? så är inte min den börjar inte gå förens man drar på starten. men testa o byggla relät o gå sedan bak o se om du hör pumpen.
T_
20
T_Hammar
518i -94
Ahh, ok, skall göra så. Tack för inlägget!

Jämförde med frugans brorsas bmw (inte samma modell), som började surra baktill när tändningen gick igång. (Iof, skulle kunna ha varit något slutsteg som surrade nu när jag tänker efter...)

/Tomas
T_
20
T_Hammar
518i -94
Sådärja... vid byglign började det surra och det var inget problem att starta på första fösöket. IT'S ALIIIIVE!!!!
Jag slipper alltså byta pump för nu. :)

Problemet är nu att hitta ett liknande relä. (Kan inte använda byglingen permanent, då pumpen då är på så länge batteriet är inkopplat... Skall det vara så? )

Har letat på part nummret "12621735424", men får då svaret att den sitter i 3-serien, inte på min 518i... Vad tusan har bränslepumpsrelät för part nummer på en 518 -94 (uttagen okt -93)

Har hittat samma del (till 3-serien) på en bildemontering - borde ju funka. Annars, vart hittar man sådant? Är det bara BMW som har dessa reläer?

/Tomas
T_
20
T_Hammar
518i -94
BMW hade relät - det jag hade (till 3-serien) skulle inte vara i min bil...
relät låg på 79:-, så jag dansar bort och köper det där... (sista 7 i part number på nya är: 8373700)

/Tomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.