AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.258

Varför klonkar min E36 i bakaxeln när man släpper gasen och gasar igen?

Ska försöka fatta mig kort.
Varje gång jag ligger i hastigehet, släpper gasen och gasar till igen så slår det till en gång bakifrån. jag kan inte förklara så mycket bättre och hoppas på hjälp denna gången, tack på förhand.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Slitna hardyskivor kan tro?

AE
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Länk Pos.1 Kolla efter glapp i den. med ett bakhjul upplyft och en växel i, be någon att vrida hjulet fram och åter. Kolla om växellådsmedbringaren står i stort sett stilla medan kardanstången vrider sig mer. Då sitter glappet där.

AE
Hardyskivan är dock nyss bytt. vilken är växellådsmedbringaren? tackar.
Bussningarna till bakaxeln? Jag slet loss mina från chassiet på min E36'a, visade sig på samma sätt som du förklarar. Klonkande\gnisslande från bakvagnen vid gaspådrag.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Växellådsmedbringaren sitter på utgående axeln från växellådan och har tre bulthål för hardyskivan lika som kardanstången. Kan ju vara bakaxeln, men kolla växellådsupphängning, stödlager och silentblocken som brukar bli slitna. Kommer det bakifrån kan det ju vara dom. Pos. 2,3 Länk

AE
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tillägg: När jag talar om silentblocken och CrashworkZ talar om bussningarna till bakvagnen så talar vi troligen om samma sak.

AE
Är det dyrt att byta eller är det ett skitjobb att byta själv om det skulle vara det? kan man köra med det sålänge tills bytet infaller utan att mer går sönder? tack på förhand.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ett hum om priset på delarna får du på realoem. Det finns en del skrivet på forumet om byte av blocken som iblant kan vara lite bökigt. Det förekommer att plåten spricker runt fästet i karossen. Troligen av ett långvarigt dunkande från slitna silentblock.

AE
Okej, jag tackar så mycket för infon. Och om det skulle spricka, vad gör man åt det då?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om sprickor uppstår svetsar man dessa, gärna med TIG. Det bästa är dock att fixa det INNAN det spricker då en svetsfog har betudligt sämre utmattningshållfasthet än den hela plåten.

AE
Tack för allting, Ha de skitbra =)
Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
Har just svetsat ihop min ..... kan ju säga att BYT innan det spricker.
Man måste skära upp balkarna och svetsa även invändigt i balkarna då det sitter ett stöd för fästet även invändigt.... + merjobbet för att plocka ner hela hjälpramen ....

Janne
okej, ska kolla upp detta genast =) tackar janne!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.