AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.017

Är verkligen 130i säljbara?

Sida 1 av 2
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

jag har länge varit sugen på en 130i. Nu har jag äntligen hittat en mycket välutrustad sådan, med M-sportpaket och bla navi, i Tyskland. Men frågan jag ställer mig är om de går att sälja i andra hand? Jag brukar ju byta bil med 6-månadersintervall ungefär, och då är det viktigt att den går att sälja. Priserna nu börjar på 270-280', för sämre utrustade bilar som har gått längre. Men min fråga är om man verkligen får ut sådana pengar? Det är trots allt en liten bil, och knappa 300-ingen är mycket pengar även om "mitt" ex kostade minst 500-ingen som ny. Vad tror panelen, finns det köpare på begagnade 130i för knappa 300-ingen?

Mvh Johan
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
130i är en bil som lockar en viss typ av människor. Främst de yngre trendigare generationerna som dessutom är lite prestandafixerade, annars väljer man en billigare 1-serie med mindre motor. Gissar på att 130i som begagnad konkurrerar med M3 e46 om köparna. Svårbedömt fall...
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
du är inne på samma linje som mig, dvs "alla" vill väl ha en maxad 130i med M-sportpaket, men vill någon verkligen slanta 285' för den? Snarast väntar väl de flesta till de trillar under 200-ingen. Men igen, finns det en köpare så räcker det. Någon här som har köpt sin 130i begagnad?

Mvh Johan
Fr
8
FredCarr
E91 320d xDrive Touring -09
Jag tror det finns köpare! Jag köpte en beg.130iför 2 månaders sen för drygt 300. När jag letade 130i fanns det ytterst få bilar till salu, vilket även verkar vara fallet nu. Enligt min handlare skapade hans annons ett stort intresse med många förfrågningar.

130:an är den bästa BMW jag någonsin ägt, fantastiskt rolig att köra och jag är varken yngre eller trendigare!
Fr
1.137
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Risken är kanske att det kommer att bli ett antal 130 till salu om några månader när 135ic kommer: Man vill byta till det värsta inom 1-serien. för + 40-50 tkr får man en riktig dräpare som är standardutrustad med m-paket och diff. Jag är säker på att 135ic har alla möjligheter att bli en succé ( kanske på 130i och 335ic bekostnad?)
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
hmm, fast en ny 135 lär ju inte kosta under halvmiljonen, med jämförbar utrustning med "min" kostar den gissningsvis runt 600-ingen. Så jag tror inte en ny 130 eller 135 är någon egentlig konkurrent, utan snarare en billigare 1-serie som 120i eller 120d.

Jag är bra sugen, faktiskt la jag bud på den precis. Tyvärr tror jag det är i lägsta laget, men man måste prova!

mvh Johan
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
För att spinna vidare på ditt tema och kikar jag på en begagnad 120d - i Tyskland. Detta trots att det då blir den "gamla" 163-hästars dieseln. Att jag sneglar på Tyskland beror bl.a. på den magra utrustningsnivån på begagnade 120d här i Sverige.

Som exempel fick jag en offert på en ny 120d som jag hängde på en hel del utrustning (dock inte navigation, sollucka och pdc fram t.ex.) och notan slutade på närmare 330-tusen.

Svårt att få det att gå ihop åt ena och andra hållet.

Angående 130 så tror jag absolut på en köparkrets, förutsatt att den är näst intill fullutrustad. Jag tror att dessa köpare kan vara oerhört känsliga för magert utrustade bilar.
Lite spekulation från min sida. Dieslarna tror jag blir populära på begagnatmarknaden, speciellt 118d och 120d men även dito bensin. Dessa bilar är köpvärda, snåla, och kostar inte allt för mycket med bra utrustning.

130 och uppåt, både bensin och diesel, ligger väldigt högt i pris med "full" utrustning som nya. Den köpkrets som spekulerar på nya har förmodligen råd att fläska på och pengarna är inte största hindret. Som begagnade har dessa bilar förvisso tappat en del i värde men ligger ändå så pass högt att vanliga spekulanter tycker dom är för dyra och föregående kategori spekulanter köper hellre nytt.
Svårt att sia, men jag tror att dessa är är något kalla som 1:a generationen begagnatbilar.
Jag håller med "Bones" i hans spekulering. En 1-serie köps troligen primärt av helt andra skäl än rå prestanda. Jag tror att det rör sig om en väldigt liten köparkategori som i dagsläget är intresserade av biltypen.
Dessutom konkurrerar säkert 130iM med köpare som även har siktet inställt på helt andra bilmärken förutom just BMW. Det finns ju tex Mini Cooper S, A3 3.2 Quattro Sportback och Golf GTI DSG som dessa kunder också säkert kan tänka sig.

Närmar man sig 300kkr för en begagnad prestanda BMW så är man samtidigt farligt nära priserna för en något år äldre M3 E46.
130i är billigare i drift och ser mer praktisk ut än M3 E46, om du ska ha en dagligdagsbil köper du 130i och vill du ha sommarentusiastbil blir det M3 E46 = olika köpare.

Tror 130i blir riktigt lättsåld, enda bensinmotor jag skulle välja i en etta.

Stephan
Fr
1.137
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Apropå 135 priser så tror jag med tanke på standardutrustning i tyskland och tysklandsprislista att en väl utrustad går att få för 500 tkr då baspriset lär hamna runt 370-380 tkr. Självklart ingen konkurrent till "din" bil som begagnad men vad jag menade var att utbudet av beg 130 kommer säkert att öka när detta inte längre är den "värsta" 1:an= lägre priser. ( Ingen mer än jag som är sugen på en 135ic?)
Jag tror att många överskattar hur många 130 som har sålts, när jag bokade min 3d på BMW-Danderyd var jag den första som beställde en sådan. När hörde med säljaren för några veckor sedan var jag fortfarande den enda beställning de hade tagit emot.
Enda intressanta konkurrenten som jag såg innan jag bestämde mig var VW R32, av de som Kristoffer nämner är det endast GTI'n jag skulle kunna tänka mig att ersätta min beställda 130 med.

Håller med Stephan till fullo!

135i blir en riktig dräpare, när kommer den motorn till 3d och 5d?

Mvh,
/Wille
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Tror nog att Wille har en poäng. Även om det just nu är en orgie i miljöbilar så talar vi i det här fall inte om en tvåtons bränsletjuv. En 130 kommer att hitta köpare även de kommande åren. Det är kanske inte så många i Sverige som har beställt 130 så den blir därför attraktiv.

Jämförelsen M3 - 130 haltar betänkligt tycker jag. Försäkringspremie, underhåll, osv. Nej, håller verkligen inte med. Två helt olika bilar.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jo, en M3 E46 är totalt annorlunda 130i. M3 är en sportbil, med allt vad det innebär i driftskostnader. Den är kul, men 130i är enligt min mening "busig" på ett sätt en sportbil inte kan vara. Svårt att förklara, det är mer min känsla. Jag dyrkar verkligen 130i, missförstå inte min oro för andrahandsvärdet med något annat, och jag kommer absolut att köpa en sådan inom två år. Men det kanske blir senare om jag inte får ihop ekonomin nu...

Mvh Johan
Fr
1.137
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Jag förstår precis vad du menar med sportbil-busbil. Tror också att 135 blir den nya busbilen- 0,1 sek långsammare än m3 e46 upp till 100 och bra mycket billigare på alla sätt och vis och säkert bara ca 35 tkr dyrare än en 130iM med 41 kusar mindre ( och grymt snygg!) Idag innehar helt klart 130iM epitetet BMW:s busbil nr1!
Mixtus/Johan: Det är precis min uppfattning, jag började leta e46 M3 för ett halvår sedan för att få en uppfattning om fel/brister/priser/löpande kostnader etc. Det som M3-köpet sprack på var just totalekonomin, underbara bilar annars :)
Andrahandsvärdet hoppas jag såklart att det inte faller som en sten på min kommande kärlek, men under tiden kommer jag ha en kul/snygg/hyfsat bränslesnål bil som jag planerar att behålla minst 3år. Ekonomiskt hade det varit mycket smartare att köpa en 120d (som jag också kollade på) med drygt 16% rabatt som jag fick på den utrustning jag ville ha.
Det är inte alltid man är smart ;)

Mvh,
/Wille
Jag kanske kan hålla med om att jämförelsen mot M3 kanske haltar något, dock kvarstår det faktum att en 130iM troligen i dagsläget främst är intressant för en BMW-frälst begagnatkund med 300kkr på fickan för sitt begagnatköp.
Hur många sådana finns det egentligen när det kommer till kritan om vi räknar bort oss (däribland jag själv) som "gärna hade haft en 130iM"? Kanske dessa även drömmer om M3:an som ju faktiskt fungerar hyffsat som året-runt bil.

Vet att det i våras var kampanj på fabriksnya 120i/120d med M-sportpaket för 265kkr hos BMW i Lund och Malmö. En sådan duger säkert gott för trendkänsliga cityslickers som kanske inte har bilar som sitt största intresse. Då kan man ju alltid impa på kollegerna att man köpt en helt ny bil :-)
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Hm, så nu blir jag kallad för cityslicker bara för att jag gillar 120 ...

;-))
Mixtus: Aboslut, det är point-of-no-return för oss båda ;-)
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Ha-ha! Glöm nu inte att lägga upp bilder på pärlan. 1-serien är i mina ögon lite av "den fula ankungen. Gud vad ful jag tyckte den var i början. Med det nya m-paketet så är den bland det grymmaste som finns på marknaden idag. Nej, det måste bli en 1-serie, men jag har en bit att vandra eftersom min 318 måste bort först.
Visa användare
183
tånni
3.0 CS-73
325i touring -89
denna verkar preiswert och sehr geschnygg:

Länk

mvh
/Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.