|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har som alla e39 ägare lite vibrationsproblem. Har bytt skivor och belägg fram gjort rent naven motionerat oken (som såg bytta ut). Hjulen skall vara balanserade ordentligt. Har lite lite lite vibrationer kvar, både lite broms vibb och allmän ratten rör sig lite lite vibb. Nu funderar jag på om det kanske är dags att byta styrlederna eller Casterstagen. Allt "ser" bra ut. Någon som kanske kan tipsa om vad jag skall byta först. Tänkte passa på att svarva de nya skivorna samtidigt också. Skivorna/ bromsarna har känns precis lika bra/dåliga sedan de byttes. Tips på var man köper delarna förmånligt, ebay? -Phil | |
| Jag var in på Biltema förra veckan och tittade fram och bakvagnsstag flertal av stagen hade samma nummer som den så kallade orginaldelen | |
|
Inte ALLA har problem :) Jag har haft lite småvibrationer sedan jag köpte bilen och det har blivit värre med tiden. Nu bytte jag bromsskivorna igår och det finns inte tillstymmelse till vibrationer i bilen. Men då har jag också bytt stabilisatorstag och nedre länkarmar tidigare i år. Men jag har ju så klart inte bromsat hårt än... |
|
|
Detta tycker jag om Biltemas stag. Bra att veta, om man som jag tänkte testa för att se om det verkligen är så dåligt som alla säger. "-----Ursprungligt meddelande----- Från: Niklas Persson Skickat: den 3 juli 2007 23:22 Till: kundservice Ämne: Stabilisatorstag BMW e39 Hej! Tänkte informera om kvalitéten på de stabilisatorstag ni saluför till BMW e39 [72-615/616] á 119:-/st Jag införskaffade dessa i oktober, till min BMW 530dT -01, och kan nu konstatera följande, efter info från sevice. 1600mil efter montage har gummit torkat och spruckigt fullständigt. Hur det nu är möjligt efter en så kort tid!? Dvs byte är aktuellt igen. Livslängden var drygt 10ggr kortare än BMW orginal, som höll drygt 18000mil. En komponent som betingar ett orginalpris på ca 300:- per sida. I detta fall kan jag skatta mig lycklig att jag inte köpt ett styrstag eller dylikt från er, som kräver en kostsam framvagnsinställning vid byte. Eftersom komponentens pris bara är en bråkdel av arbetsinsatsen tänker jag inte bemöda mig med att skruva dit undermåliga komponenter igen, utan BMW orginal är åter på plats. Se denna information i all välmening, med möjlighet för er att förbättra produkter och rykte. mvh/ Niklas Persson Biltema svar: Hej Niklas, Vill tacka för att du tog dig tid att skriva in till oss och jag ska se till att denna information kommer vidare till rätt person. Önskar dig en fortsatt bra dag och välkommen åter! Mvh Camilla" |
|
| Jag köpte Biltemas pendelstag till min TDS och den har gått mer än 10 tusen mil utan något märkbart fel på dessa stag, och tätningen var inte svart gummi utan en genomskinlig mer silikonliknande tätning på de jag köpte. | |
|
Köpte en styrled till en amazon en gång var helt slut och sprucken efter mindre än 1000 mil !?! Problemet med just biltema är att de har så skiftande kvalite, man vet aldrig vad man får. Saker som verktyg och spolarvätska är nog ingen fara. Har dock handlat hos biltema en hel del, mest pga att det är så nära. Handlar där dagligen. >pbengtss NR4 nedre länkarm? Länk NR6 stabilisator stag? Länk Casterstag pendelstag/knackstag Dessa jag funderar på att byta samt eller även styrleder. Styrlederna känns riktigt bra styva och fina inte lätta att röra på. Gissar att nr4 är den som slits mest, nr11 brukar den ta slut också, och reslutera i vibbar? Länk På E34 så var ju nr4 riktat bak, e39 så är det tvärt om. Vore guld värt om någon bara tipsade om vad jag skall byta först/ det som är vanligast. Alla delar är nog ganska jämt slitna. -Phil |
|
|
Jag har skakningar i min också har fått hjulen balanserade efter konstens alla regler, jag ska prova att byta nr 4 samt 11 däckverstaden sa det finns ett glapp. Det var nr 4 och 11 som var oslipade samma reservdelsnr som du länkar till då jag tittade förra veckan |
|
|
Stab.stag på höger sida byttes på min bil dagen innan jag köpte den vid 7100 mil. När jag hade den inne på Insp II vid ca 10500mil blev jag uppringd om att dom ville byta höger länkarm då spindelleden var mycket glapp. Det har jag inte ens märkt, men den blev bytt och hjulinställning gjord. Tror att stabilisatorstagen ger sig till känna vid endast smågupp om dom är dåliga, men länkarmen kan vara svårare att märka av. AE |
|
| Bra länk till de delar ni söker...Länk | |
| Det var ju så lite prisskillnad mot Mekonomen så det var knappt lönt att skicka efter | |
|
Vilka tillverkar BMW original länkarmar ? Jag vet att MECA använder sig utav märket Meyle som är tysk högkvalitet. Att Biltema har samm OEM nummer på sina länkarmar, byter det då med automatik att det är samma länkarmar som BMW själva saluför ? |
|
|
Jag köpte länkarmar på Meca. Bra rabatt för M-medlemmar. |
|
|
HW. Ja det vore intressant att veta..men man kan undra varför detta nr var på de stag jag tittade på..samt en del stag var slipade |
|
|
När jag köpt upphängnings delar till Merca har Lemförder varit vanliga. Jag tror dom levererar till BMW också. Länk AE |
|
Transocean |
hehe, meyle, bmw... köpte temas styrled igår för 98 norska kronor, hur lätt som helst att byta, rattvibbarna försvann vid hård broms. Skall byta den andra sidan när jag får tid. |
|
Transocean: Visst du köpte biltemas led och vibbarna försvann men har du otur så har du anmärkniongar på den redan vid nästa besiktning pga bristande kvaliet... |
|
|
Visade sig att mina Casterstag tagit helt slut på kanske 800mil sedan jag hade ner delar i framvagnen och undersökte senast. (bytte båda hjullagrena och en abs givare fram) Inget mysterium alltså. Gummibussningen var helt mjuk och sprucken på båda sidorna, båda lederna var för lätta att röra. Nya är beställda från Tyskland till ca halva Biltemapriset inkusive frakt med bussningen ipressad till skillnad från Biltema. Hoppas bara de kommer i veckan så jag slippar vara utan bil. -Phil |
|
|
gto80: Bild 4: 1 uppsättning (båda stagen) Mekonomen 2434:- waarwest 1690:- Bild 11: 1 uppsättning (båda satagen) Mekonomen 2738:- waarrwest 1790:- Bild 6: 1 uppsättning (Båda stagen) Mekonomen 598:- waarwest 300:- Det är ändå en slant att tjäna för oss vanliga knegare. |
|
| Jo jag såg det sen jag tittade på M5 de är dyrare ..men det är ointressant ändå ska jag skicka efter så blir det på Ebay förövrigt så håller väl WaarWest Biltemas stagpriser | |
|
Har inte ens kollat på Biltema om dessa stag finns där, köper inga grejer där ifrån till mina bilar,speciellt inte framvagnsdetaljer. Köpte casterstag till 530:in från waarwest och dessa var av märket MAPCO och det tror jag inte dom har på Biltema. Har inte vågat mig på att köpa på Ebay än men det karnse är värt att prova?? |
|
| På Biltema är det nog av och till inget större bekymmer med att köpa stag som jag tidigare skrev så när jag tittade så var ej nummer bortslipat och det var samma nr som i bmw;s oem | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.