|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nu är det så här: Har en 525 12v som inte vill vara normalvarm. Nu har jag bytt allt i från termostat till topplockspackning men inget hjälper.. Pratade med ett proffs nu och han tyckte inte jag skulle fundera en sekund mer utan byta topp.. Jippie! :( Nåja, har nu iaf hittat en motor som funkar bra utan problem, en -93:as 525 24v och då kommer vi till frågan som jag hoppas någon av er vänliga själar kan svara på innan jag tömmer semesterkassan: -Passar allt rakt över? Jag får med styrboxen men tänkte på LMM, växellåda och såna grejer, funkar det? Mycket tacksam för snabba svar! /Johan | |
|
Det finns väl trådar om motorbyte från 12V till 24V om du söker i forumet. Mvh |
|
|
Köp en 525 24 v blir nog lika dyrt i längden som att byta motor. Är inte säker men jag tror inte det är samma katt samt avgassystem på 24v så du åker på att byta det med. |
|
|
Nu har jag letat i forumet och hittar inte vad jag söker.. Att jag måste byta kabelhärvan,styrboxen och avgasgrenrör, det hade jag kunnat lista ut själv, men passar bultmönstret i sprängkåpan? Jag har automat i bilen och den tänkta M50:n har haft manuell.. Snälla inga gissningar, det måste väl finnas någon som faktiskt VET!? delorian: Jag vet inte men 4 brakare för hela rasket motor, kablage, grenrör och ev låda.. Får man en 525 24v för det, så hojta till.. Mvh Johan |
|
|
Du har väl tänkt på följande aspekt: Din bil är alltså, om jag förstår saken rätt, en 520iA M20, som just nu har en 525-motor i sig. Ett sådant byte är inte särskilt iögonfallande och kan lätt slinka igenom bilprovningen utan bekymmer. Men en M50-motor.. tja låt mig säga så här: om besiktningsmannen har den minsta koll på saken och inte är sönderstressad, så lär han definitivt se att det är gjort när han lyfter huven. Det är ju en totalt annorlunda motor! Nu är inte din -88 helbilsgodkänd, och du byter till en motor som har bättre rening än original, så det kan kanske passera så långt. Men, du lägger en motor på 192 hästar i en bil som är reggad med 129... det är en nästan 50-procentig ökning! Detta kan bli besvärligt. Jag säger inte att det måste upptäckas, men om det upptäcks så kan du nog vänta dig en rätt omfattande intygscirkus - allt ifrån avgascertifiering, till hur mycket effekt en e34 får ha med si eller så stora bromsar, den och den bakaxelutväxlingen och så vidare... |
|
| Ok enor, jag fattar.. Har fått tag i en M20 nu istället.. :) Tack för sunt förnuft! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.