|
|
|
|---|---|
|
Efter ha haft tre volvo 940´s har jag tänkt mig att byta bil! Fått erbjudande att köpa en 540iA -99 Sedan! Tyvärr så e det en långmilare med 26+ på mätaren och import! Eftersom jag ej har nån som helst erfarenhet av BMW så tänkte jag vända mig till er "proffs":) Priset ligger på 65000:- alla servicar e gjorda, bytt låda men den varnar för låg bromsvätskenivå! Har varit inne på BMW verkstad men dom hittar inge fel! Så vad tror ni? Ska jag slå till eller ska jag fortsätta åka Volvo! MVH/ Penzel | |
|
Tja! Har precis som du alltid åkt volvo och har sen en kort tid tillbaka bytt till BMW. Mitt omdöme så här långt är väl att visst, volvo är en enkel bil när det gäller tekniska lösningar, men jag har aldrig haft en mer välbyggd bil än beemern. Är absolut inget proffs, men komforten och prestandan är ju hästlängder före volvo även fast jag gick ner sex(6)! år i årsmodell! Nu har jag iofs lite krångel med kylningen, men det hade jag på volvon med.. :) Sen tror jag inte du kommer att få någon på det här forumet att avråda dig ifrån ett köp.. :) Lycka till! |
|
|
Från att ha åkt 3 volvo 940 bytte jag till en 520-97, detta gjordes 2001 och jag har aldrig ångrat mig. Frågan är om du verkligen skall satsa på V8:an, jag skulle hellre rekomendera en 528 ller 523. BMW CS #5206 |
|
| Jag vet inte hur mycket på bilen som är bytt osv, men du kommer garanterat få räkna med att bilen blir dyrare i drift än dina 940´s men kvaliten är och känslan är 1000%ggr bättre än en 940, svårt att bedömma om du just ska slå till på den bil du har tittat på när du berättar så lite om den, men jag säger bara en sak: Är det körglädje du är ute efter så är 540 den ultimata bilen är inne på min andra 540 dock e34 hade en e38 750 emellan och kvaliten är suvrän i dessa bilar som sagt du bestämmer själv om du vill lägga ut extra pengar på drift/underhåll för den extra körglädjen! | |
|
När du väl har provkört V8 bilen så är det "kört" :) Mustigare motor OCH bil för pengarna är nog tämligen svårt att hitta. Se däremot upp med kylsystemet lite mer än normalt råder jag dig till.. Kylaren+även exp.kärl bl.a. håller normalt inte som dina Volvosar troligen gjort+att kostnaden är något mer än om en Volvos kylare "far" i de flesta fall,dvs risk för överhettning med följdskador(läs främst toppackningsdefekter) om man inte är snabb att stänga av motorn i sådant läge.. Mvh Janne. |
|
|
En grej till>>>Läs gärna i "sök inlägg" för mera "kött på benen" vad gäller just årsmodell -99 av E39,finns en del "småfällor" till som kan upplevas "lite dyrt" att laga i en del fall..Bl.a var det väl i "skarven" kring -99 många fick problem med ABS styrboxen. Mvh Janne. |
|
| Är det den svarta på blocket? | |
|
Har du kört 3st 940:s så skulle jag börja med en 523 E39 istället för 540. Finns risk att det blir en smärre chock beträffande driftkostnader på bilarna. Driftkostnaderna för 940 är mycket bra för bilstorleken, trots bränsleförbukningen. Driftkostnaderna/försäkring för en 540 E39 är långt ifrån låga. Men ger i gengäld mycket körglädje och mos i maskin. Kvalitetskänslan i kupén kommer du inte bli besviken på om du väljer en E39 och kommer ifrån 940. Däremot sticker jag ut hakan och förmodar att driftsäkerheten är högre på Volvon. 940 är väl en av Volvos bästa bilar någonsin drifkvalitetsmässigt? Satsa på en E39 523-525 i bra skick är mitt råd. /L |
|
|
Jag hade nog också valt en 523-525 som instegsbil. Kommer du från en 940 så är det himmelriket ändå. Ska man köpa en 540 så tror jag det är en fördel om man är modellspecifikt insatt, annars är jag rädd att man lätt kan bli besviken genom olika kostnader som man inte kunnat förutse. |
|
|
Tack för alla råd å tips! Den egentliga anledningen till att jag just valt denna bil är ju att jag känner killen som äger den nu och som jobbar på auktoriserad BMW verkstad! Slipper ju kostader för arbete iaf:) En annan anledning är ju faktiskt att det är en V8! Lånade den igår kväll å körde lite.....men hallå! Prestanda, väghållning å körglädje! Kom på mig själv när jag låg å körde efter vägen hem, som nu e ganska kurvig! Tuffade på i lagom takt tyckte jag! 80-90 kanske! Men tittade till på mätaren......150!!!! Kul, kul! Vi får se imorgon om det blir affär! MVH/ Penzel |
|
|
sitter i den motsatta sittsen kört bmw i många år men trillade över en V70 till rätt pengar att ha som bruksbil. Men Volvon är ljusår ifrån vad bmw producerar. Volvon har trött/törstig motor, usel väghållning, ergonomin är inte vad den borde vara för en så här pass ny bil..men bilen duger som bruksholk (nästan iaf) |
|
|
Nu e papperen påskrivna! |
|
|
Grattis! Tänk på körkortet ibland bara så du inte blir av med det nu... ;) Mvh |
|
| Det där med att volvon är så enkel... Bmwn är ju extremt genomtänkt i allt egentligen... Kanske är samma med volvon... Vet ej, har ingen erfarenhet av det... Men om man har grejat med lite bmw så inser man snart att ingenjörerna ifrån bayern kan sina grejer. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.