|
|
|
|---|---|
|
Hej. Uptäckte idag att det hade blivit två djupa jack i bromsskivan på högersida fram. Åkte iväg en sväng med bilen och fick felmeddelandet Brake light Circuit. Det började skrapa lite från högerframbroms precis som att belägget skulle vara slut, och helt plötsligt gick bromspedalen att trampa i golvet utan att det istort sett bromsade alls! Gick ut och kollade belägget och såg att det inte var speciellt slitet. Till saken hör också att bilen besiktigades för ca: 100mil sedan utan någon påpeckning på bromsarna överhuvudtaget..Nu tyder ju jacken i skivan på att det är något fel på belägget, men det ska väl inte gå att trycka pedalen i golvet för att en sida är dålig? Ska givetvis plocka isär så fort jag får tid, men tänkte ifall det finns någon här som har någon bra idè om vad som skulle kunna vara fel? MVH Kristofer | |
|
Fick samma meddelande i min m3.. då var det bromsljuskontakten som var trasig och bromsljuset funkade inte. kostade ca 250kr på mekonomen.. det där med att pedalen gick i golvet tycker jag är konstigt har diu kollat på beläggen på insidan, ifall om dem är slut?? |
|
|
Hej. Har fixat problemet nu...Tydligen så hade ena belägget " ramlat isär " och det var bara stål mot stål när man bromsade! Måste ha hänt helt plötsligt eftersom bromsarna tog hur bra som helst dagen innan..När jag bytte belägg så såg jag också att det inte fanns någon kabel till slitagevarnaren..Så den hade väl kommit emot något längre in i karossen och började varna helt plötsligt.. Så antagligen kanske det hade blivit något fel med abs systemet eller liknande..Den fick väl helt spatt när det inte bromsade alls på ena hjulet kanske...Annars har jag faktiskt ingen bra förklaring.. Men tack för inlägget // MVH Kristofer |
|
|
Ok skönt att det inte var värre.. har för mig att det sitter en slitagevarnare fram (vänster) och en bak(höger) |
|
| Var hade du köpt det belägget som "ramlade isär"? | |
|
Jasså sitter det bara en fram vänster och en bak höger? För fram vänster så fanns det en..Men det var högersidan som var den dåliga..Det sitter alltså ingen varnare på den sidan? Då kan ju det vara förklaringen..;) Hur funkar slitagevarnaren egentligen. För den verkar inte funka något bra på vänstersidan, bytte ju belägg där också och ändå så varnar den..Kan man bara ta bort den och linda in den i eltejp? Eller är det så att den varnar när den inte har kontakt, eller tvärtom? MVH Kristofer |
|
|
Hej igen. Det var inte jag som satte dit det belägget..Måste förra ägaren ha gjort..Men det lutar ju åt att det kan vara Biltema isåfall..;) Tyvärr.... |
|
|
När belägget blir tillräckligt slitet så stöter varnaren i skivan så det jordar. skulle jag tro.. |
|
|
Ja precis...Men då borde det väl funka att bara ta bort den och isolera..Då borde man väl inte få något felmeddelande..eller? MVH Kristofer |
|
|
hade nog fel. slitagevarnaren fram på min m3 är tvinnad runt fjäderbenet. Och slitagevarnar lampan lyser... fast dem kostar 200kr fram och 135kr bak på mekonomen.. inga större summor direkt om man vill släcka den irriterande lampan. |
|
| Nej precis, men det är ju så att min är inkopplad på vänstersida, och beläggen är nya men likförbannat så lyser lampan...Vad gör jag?? :) | |
|
Då får du nog byta ut den. Om det nu inte är slitna bak också.. Men dem går lätt sönder när man ska lossa dem från dem gamla beläggen. |
|
| Tänkte att jag skulle byta den eftersom jag fick med nya till dom här beläggen..Men jag hittade inte någon skarv på sladden. Den verkar gå direkt från beläggen och in i bilen, så jag vet inte vart kontakten är så att man kan byta ut den...trodde det skulle ligga en skarv nära skivan någonstans.. | |
|
Om du följer kabeln från oket så ska det sitta en "dosa" i hjulhuset strax innan den går in i motorrummet. där i "dosan sitter skarven.. (kanske blandar ihop med e39) men jag tror att det sitter på samma ställe. |
|
|
Ok, tack för hjälpen. Ska kolla det.. MVH Kristofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.