|
|
|
|---|---|
|
Tänkte förbättra lacken efter jag lagat stenskott med mera, funderar också på vad det är för skillnad på wax och polish.. Jag undrar om det finns nån produkt som man kan jobba in för hand istället för en riktigt vax maskin? | |
|
Ex smartabs polish med hårdvax/mirror funkar bra o köra för hand, men handjagning är helt värdelöst. Köp en dubbeltrissig maskin på biltema, c oihlsson etc så tjänar du mkt tid o får ett mkt bättre resultat. Folk tror att amn inte repar när man gnuggar för hand, men en oscillerande maskin ger ett mkt jämnare resultat. MVH/ |
|
| Ok, jag är mest rädd för att få en ljus hinna av vax på bilen, har vaxat en bil för 5 år sedan och det var min morfars haha :) | |
|
Jag gjorde det i söndags kväll, pyste ner till Micro och köpe Sonax (röda flaskor) Polish & Hårdvax. körde över bilen med polish först, sedan dagen efter körde jag med hårdvaxet. Jag tycker att jag fick en blank och fin bil, och dessutom en lite fettig hinna vilket jag tycker känns bra. Jag kan rekomendera Sonax polish/hårdvax, mycket bra resultat. Låt det sitta på ett tag innan du torkar av polishen. Bmw, For thoose who love's to drive ;) |
|
|
Jag rekomenderar dig o pröva smartabs motsvarande nästa gång du polerar bilen:) MVH/ |
|
|
kan någon säga med en sakkunnig bakgrund om det verkligen är skillnad mellan t.ex. sonax och smartab eller är det bara "tyckare" som säger si eller så? för det här med poler och vaxmedel är ju väldigt personligt jag kommer inte överens med turtle medan andra tycker det är kanon o.s.v. men jag har en fråga men ge mig bara svar på den om DU VET och inte bara tror för det har jag gjort i snart 50 år och ändå inte fått ett korrekt svar. min fråga: bilen är blank handpolerad och vaxad ingen oxid tog hand om bilen 2 år gammal kanske putsar då och då ibland 14 dagar emellan om jag tvättat men utan högtryck det är bara en cabbe som är hobbybil, kan jag fortsätta att underhållssköta lacken men sonax använder nu den blå med nanoteknik eller finns det ännu finare produkter då jag inte behöver maskinpolera bort någon oxid? mvh Uffe/bildock |
|
| Här finns en test av vaxpolish. Den är några år gammal. Om någon har någon nyare test får han gärna lägga ut den. Länk | |
|
Jag har hyffsad koll, arbetar en del med produktutveckling, samt bilvård och har tillgång till de flesta fabrikat. Inget proffs använder Sonax röda, om dem inte får betalt för att säga det... Smartab är sveriges, och ev europas största leverantör till proffs. Jag tror det finns en anledning till det.. Smartabs polish med hårdvax är ju i princip densamma som mirror, och Superblank som platinum. Sen finns det ju såklart många fler bra märken, men mackmedlen är sällan speciellt bra, då dem säljs för att man ska köpa nya ofta.. Proffs letar dryga produkter med bra kvalitet och pris... MVH/ |
|
|
NicklasO: Av vilken anledning använder de inte Sonax? Tar det slut fort eller blir inte resultatet bra? Har sonax hemma nu nämligen :P Bildock: Använd punkter och kommatecken så blir ditt inlägg kanske läsbart! |
|
|
Sonax har proffprodukter som är ok, men inte mer, dem används av proffs:) Men har bara marginaler av marknaden.. Använd upp sin sonax burk duu o sen testar du nåt annat, och få en egen uppfattning. Det fanns en tid då jag oxå tyckte sonax plåtburkar var jättebra:) MVH/ |
|
|
Thorssa tackar för den kommentaren! men det var iallafall rättstavat som det sällan är nu för tiden och då kan vissa ord få en helt annan betydelse än vad som var ämnat och DÅ kan det vara väldigt besvärligt att veta vad skribenten vill säga mvh Uffe/bildock |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.