AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.277

Ta bort oljetråg på E30

Visa användare
11
DoubleD
Bmw 525 -94
Heej, jag har börjat tagit bort oljetråget på min Bmw 320 touring -89, jag har lossat alla bultar men tråget går inte att ta bort, det ser ut som att tråget fortsätter in i en annan klump före växellådan :s men det måste man väl inte lossa för att få bort tråget? hjälp mig kära bmw ägare, vad har jag kvar att göra? //MVH Dennis

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jo du måste lossa den kåpan vid växellådan och därunder sitter det fyra (tror jag) skruvar till.

///BMW - Was sonst!
jp
17
jpbrollan
325i Touring -89
Jag tror att kåpan "gömmer" 6st av de 25 (sexkant 10) oljetrågs skruvarna och kåpan mot växellådan sitter med 8st (4st sexkant 13 & 4st torx E10).

För info..
Jag behövde lyfta upp motorn och plocka bort oljepumpen för att få bort tråget.

//Jonas
La
55
Larusso
BMW 523i Touring -98 E39
Hej.

Min bmw e30 står uppallad på gården nu, med oljetråget hängandes under. Jag har nämligen fått ett hål i tråget av en sten. Ska svetsa igen tråget och passa på att byta packning samtidigt. Alla skruvar är borta, så det ligger fritt nu. Men finns det någon möjlighet att få bort tråget därifrån utan att lyfta ur motorn? Går det att komma åt oljepumpen och på något vis ta loss den så att man kan lirka ut tråget därifrån? När jag skruvat lös det så kändes det som att det skulle kunna gå, men pumpen är ivägen.

Tack på förhand för alla mekartips.

/ Jonas
Visa användare
11
DoubleD
Bmw 525 -94
tack för svar om dom gömda bultarna och att lyfta motorn . nu är tråget svetsat efter en spricka..

PS. Man är tvungen att lyfta upp motorn på ena sidan för att lossa tråget..

Jag såg då att en motorkudde hade gett upp. Det ger tendenser som en felaktig framvagnsinställning. Jag hade aldrig listat ut annars vad vibrationerna kom ifrån. det kommer å går..

jp
17
jpbrollan
325i Touring -89
Larusso:
jag tror inte det går utan att lyfta upp motorn.
I alla fall på min bil sitter det även en slags "oljetrycksvakt" ner i tråget som hindrar det även om du skulle lyckas pilla bort pumpen.

För att inte nämna hur svårt det skulle vara att sätta tillbaks pumpen ....med bara en glipa på 2-3cm mellan tråg och block.
tu
267
turboputte
320i- 84 turbo
318i- 89
det går utan att lyfta upp motorn nånting , men det är väldigt trångt. Släpp ner oljepumpen + oljetrycksreduceringsventilen i tråget så går det att dra ut.

Rätt jobbigt att sätta tillbaka dock om motorn inte är lyft något.
La
55
Larusso
BMW 523i Touring -98 E39
Hej. Tack för svaren. Men ni har gjort mig väldigt fundersam? Vilket blir mest krångel av dessa olika metoder? Om det går utan att lyfta motorn så vill jag ju helst göra det? Eller är det lätt att lyfta upp den? Är det mycket runt omkring som måste skruvas lös om man ska lyfta?

MVH / Jonas
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
När ja bytte tråget första gången på min så lyfte jag motorn, de enda som behöver lossas är två muttrar till motorkuddarna sen så lyfter du motorn så att toppen ligger imot torpedplåten, då går allt mycke lättare.

men man måste fortfarande skruva av pumpen så den faller ner i tråget (kanske även oljetryckskontakten, mins inte, va några år sedan) men det blir mycke lättare att skruva tillbax allt med motorn lyft dom centimetrarna iaf.

mvh Erik

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

(ärligt stulen av Jesperado)
jp
17
jpbrollan
325i Touring -89
Har du prylar (eller kan låna) att lyfta upp motorn med så kan du ju alltid börja med att försöka genom att INTE lyfta....
Om du sedan märker att det verkar hel kört att få tillbaks pump och ventilen som ligger i botten på tråget när glipan är så liten.... så kan du ju lyfta upp motor och montera dem sedan sätta dit tråget..

Har du INTE prylar att lyfta motorn med så tycker inte jag att du skall chansa med att montera bort pump och ventil...
Men "turboputte" lyckades ju så, rent teoretiskt så borde det ju funka även för dig? (jag kan ärligt säga att jag förmodligen inte skulle lyckats med mina "tjock fingrar" att pilla dit pump+axel+ventil i en glipa som bara var 2-3cm, det kan ju vara så att glipan går att få större men det vet jag inte eftersom jag ganska omgående hissade upp motorn redan för att få bort tråget)

Jag lyfte motorn med ett kraftigt spännband runt en 2x4" regel pallad med några träklossar.
Jag vågade inte använd en domkraft för lyftet, eftersom det kändes för osäkert att stoppa in armen i glipan mellan tråg & block...."knipps" så måste jag börja köra automatväxlat... ;-)
tu
267
turboputte
320i- 84 turbo
318i- 89
rekommenderat är ju att lyfta motorn lite granna , släpp fästena lite o lyft nåra centimeter. Det är extremt pilligt annars att få tillbaka grejerna.
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
man får inte bort tråget av att bara lyfta motorn, släpp ner hela framvagnen. mycket enkelt. att hålla på att låssa på pumpen på plats är rena döden, du ska ju dit med den sen o då ska den tätas och momentdras och passas in.
La
55
Larusso
BMW 523i Touring -98 E39
Hej. Och tack igen för mektipsen. Jag har nu fått bort oljetråget. Det som behövde göras var att jag lossade framvagnsbalken( eller vad den heter?) Och pressa upp motorn några cm med domkraft.
Nu har jag mycket skruving framför mig.

/ Jonas
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
du slapp lossa oljepumpen då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.