|
|
|
|---|---|
|
Kompisens far skall sälja sin från jobbet utköpta 330iT. Det är en faceliftad 02:a med 20.000 mil på mätaren (hur har han hunnit köra så långt???). Den är okej i lacken, det finns några uppslagningsskador och något mindre skrap här och där så den är inte perfekt men helt okej. Fullservad skall den vara. Utrustning: Stora navigatorn Automatiska Kilman Sportchassie (inte fullt M-Sport paket) Skinn med sportstolar Komfortpaketet (fast med defekt regnsensor) Sollucka + "allt det vanliga" Ingen CD och inte förberedd för växlare vilket är ett minus. Nya vinterdäck på nya fälgar (inte original), bra sommardäck på original. Bilen har aldrig drabbats av djur eller tobaksrök. Jag skall få bilen för 120.000 vilket jag själv misstänker motsvarar marknadsvärde för en långmilare. bilpriser.se säger 10.000 till men jag hade nog inte gett 130.000. Blocket-priser jämför jag inte med för jag tycker att de ofta är tilltagna i överkant jämfört vad bilarna går för. Vad tror ni? Behöver någon mer info om bilen så skriv! Vågar man köpa en bil som har gått såpass långt? Det är mest långresor gjorda med bilen enligt kompisens farsa och det antar jag stämmer. | |
|
Vet ej om priset är rätt, har själv en 330ix touring 03:a som gått 7000 mil. Hade tidigare en 330xi touring 01:a som gått 17000mil. Det viktigaste är väl att kolla vad som är bytt samt vilken service som kommer härnäst och när. En inspektion2 går ju på en del. Hur är skivorna och beläggen? Är det xenon? Och är de i så fall bytta. Mina pajade runt 16500mil. Har han bytt några ABS sensorer? Jag fick byta två vid 16800mil. |
|
|
Det är Xenon, aldrig bytta. Bromsdetaljer vet jag faktiskt inte när de är bytta, men skivorna SÅG i alla fall bra ut... Inspektion två grjordes alldeles nyligen så det är olja nästa gång. |
|
|
Om du ska slå till borde du be en verkstad kolla upp hur skivor och belägg är. Om det börjar närma sig byte ska du pruta en del. |
|
|
Priset är fast och jag har två dagar på mig att bestämma mig, sedan skall den ut på Blocket. Det är alltså en "Ja" eller "Nej" fråga det här... =) Jag ska ta en titt på skivorna. Jag byter själv om det skulle behövas men det kostar väl en slant till en 330... Någon som vet vad det går lös på? |
|
|
säg 115000 och ha förhoppningsvis en väldigt trevlig framtid med en fin bil:D When batman takes a vacation he does the Gumball |
|
|
Jag hade ringt till en eller flera bilhandlare för att kolla vad de hade köpt in en motsvarande 330 bil för. Med detta som grund hade jag därefter lagt ett lämpligt bud på bilen. Din kompis farsa lär ju inte få mer för den om han försöker byta in den. Tänk också på att den inte lär bli lättsåld med 25kmil på mätaren om du tänkt sälja den om ett par år. Du kommer att då få konkurrera med säljare som sitter på 02:or som rullat hälften... Jag tycker du skall ha lite is i magen, betala för guds skull inte för mycket då de allra flesta BMW köpare är väldigt kräsna när det gäller utrustning, mil och skick. En 20 000milare för 120kkr säljs knappast samma dag som den kommer ut på Blocket... Du har ju som köpare friheten att välja en bil som rullat hälften för sisådär 140-150kkr. |
|
| Jag har tittat på flera bilar och problemet är att det är extremt svårt att hitta svensksålda. De importer jag har tittat på som har gått hälften så långt känns ändå inte som ett lika tryggt köp. Fast jag kanske överdriver risken för backade mätarställningar? | |
|
Jag har haft flera BMW som gått en bra bit över 20.000 mil innan jag sålde dem, och om man lägger in i beräkningen att man kan få en del kostnader för utbyte av slitdelar så har jag inte haft några problem med de bilarna. När det gäller priser så sålde jag min förra 330Xi touring, 2001, 17.000mil för 100.000 jämnt, men då var det rost i höger bakskärm p.g.a. en reparerad parkeringsskada. Annnars var bilen fin. |
|
| Borde lagt till på min förra 330Xi touring att jag sålde den nu i Juni, samt att den var svensksåld. | |
|
Troligen är en 00 eller 01:a ett "smartare" alternativ. Jag kan få en 01:a som har gått 12.000 för 110.000 men faktum är att tack vare uppgraderingarna i styrningen så blir 02 och framåt en helt annan bil anser jag. Dessutom har 02:an jag nu funderar på bättre utrustad än 01:an. Bland annat så skall DSC enligt uppgift vara betydligt bättre än ASC. Frågan är om utrustningen och känslan är värd 10.000 SEK + 8.000 mil... Att jag känner säljaren och vet att de många milen åtminstone är ärliga talar ju också för affären. Jag har fyra timmar innan jag skall ha bestämt mig. =) |
|
| Jag hade nog hostat upp någr få tusenlappar till och fått tex. Länk | |
|
En bilaffär är ju sällan en bra affär så jag skulle nog lägga några tior till och få det jag helst av allt vill ha. Nu vet jag inte om bilen är specad exakt så som du vill ha den men det saknades CD vad jag förstod. Vill du kanske ha M-pkt också? Det låter som ett bra pris men inte fantastiskt så jag är tveksam till att JAG skulle ta den. Men det känner du nog bäst själv :) |
|
| Det är mycket enkelt att själv byta bromsskivor och de är inte så farligt dyra till 330i. Man kan få billigare skivor på bildelsimporten.se som är lika bra som original. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.