AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
17.462

Ännu en mätarfifflad importbil (525 d touring -04)

Sida 5 av 5
Conan999
Anders-72: Jag skrev till mr Antonio: Hej din tok, du kan ta dina skruvade bilar o stoppa upp i arlset. Ett sånt pucko skulle vara kul o lura ordentligt på nåt vis.

Conan999
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Snyggt! Ja, det vore roligt om man kunde sätta dit honom på nåt sätt. Medans vi funderar får vi väl bara fortsätta att vara otrevliga mot honom :)

AE
Väldigt bra tycker jag att ni uppmärksammar mätarfiffel och diskuterar om det på det här sättet.

Går det inte att organisera upp det här på något sätt på något sätt? Samarbeta med blocket och andra sajter? Lägga ut en bra informations web sajt för att hjälpa folk att undvika köpa skruvade bilar? Samt ge information hur de ska ta reda på om en bil är skruvad eller inte?

BMW själva kanske kan sponsra lite. Det kan inte vara bra för dom heller med alla dessa skruvade bilar som kommer in i Sverige.

Få saker göra mig lika upprörd som kriminalitet och bedrägeri. Det är bara hårt mot hårt som gäller. Vi är i Sverige är oftast tyvärr så enormt mesiga när det gäller hantering av kriminalitet och följande straff, det ska "vårdas" hit och dit. Tyvärr måste därför vi som medborgare ta ett större ansvar.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Mats_epost:

Lagen är ganska hårda mot brottsligar i Usa tex , tror du att dem lever i ett tryggare samhälle där för den sakens skull eller?????

Vart är risken störst att bli ihjäl skjuten i tuffa Usa eller mesiga Sverige?

Finns faktiskt människor som har problem o behöver vård/hjälp för att kunna klara sig i livet som vanliga människor gör!

BMW M-POWER
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

GINO: visst har du en poäng men det finns också en hel del personer som förbrukat sina chanser till vård genom att direkt efter avslutat köra vidare där dom avlsutade innan dom blev inlåsta.

I vissa stater i USA så kör dom ett system som leder till att 3:e gången du blir dömd för ett brott så blir inlåst på lång tid även om brottet i sig är av mindre allvarlig karaktär. Detta för att motverka sk återfallskriminella. Om det fungerar i praktiken vet jag ej.

Bedrägeri i de flesta former anses generellt som ett allvarligare brott i USA än i Sverige och jag tror att den typen av verksamhet som tråden handlar om har det svårare att överleva i USA. USA's skattemyndighet är vad jag hört rätt så effektiva och handlingskraftiga och straffen för skattefusk är hårda.

När det gäller risken att bli skjuten i USA så är den säkert större än i Sverige men det beror ju till största del på deras liberala vapenlagar och landets historia.

Jag har bott i en mindre ort i USA i några år och jag upplevde mig minst lika trygg där som hemma i Sverige. Poliserna är fler och mycket mer synliga och brott som rån, inbrott i hus och bilar, skadegörelse, misshandel ute på stan upplevde jag förekomma betydligt mindre än i t ex Lund.

Sen finns det ju helt klart områden i USA som man bör iakta viss försiktighet i.

___
//Ulf
Mo
53
Morfendite
X3 3.0SD -07
"Finns faktiskt människor som har problem o behöver vård/hjälp för att kunna klara sig i livet som vanliga människor gör!"

-Självklart finns det sådana och givetvis skall man hjälpa dem som verkligen vill ta sig ifrån kriminalitet och droger. Men att se mellan fingrarna när folk vill utföra kriminella handlingar leder bara till disrespekt och mer kriminalitet. Fel är fel och rätt är rätt. Det kan man inte ändra, även hur mycket man bryr sig eller tom älskar den som begår en kriminell handling. Jag vill rikta kritik mot en mentalitet där man inte bryr sig tillräckligt för att säga till ordentligt där det behövs. Att inte bry sig hjälper ingen ut ur kriminalitet.

Vänligen / M
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Håller med er till 100% när det gäller bestraffning av kriminella.
Det jag försökte säga var att dem som behöver hjälp skall ha den chansen att få det oxå!

Självklart ska den som begår olaglig handling straffas, det är inget snack om den saken.

BMW M-POWER
Ni som vill hänga ut personer här som säljer bilar som är mätarskruvade, tänk på att alla kanske inte vet om att deras bilar är mätarskruvade. Det är nog inte ALLA som gör en grundlig koll innan dom köper en bmw.
Vem skall avgöra vem som säljer i ärligt uppsåt och vem som säljer medvetet skruvade bilar?

Jag kan hålla med om det är en bilfirma som säljer en skruvad bil för dom borde göra ordentlig koll innan dom säljer en bil.

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Självklart ska all mätarskruvning avslöjas. Är man så ovetande/klantig/dum (välj själv) att man har köpt en skruvad bil, är det knappast en ursäkt för att lura nästa köpare. Att man inte vet är inte heller någon ursäkt. För övrigt, hur ska gränsen dras mellan de som har medvetet respektive omedvetet skruvade bilar? Ska man tro på någon som säger sig inte ha en aaaaaning om att bilen är skruvad? För ingen lär ju vara så dum att han erkänner att just han har skruvat bilen....

Mvh Johan
Hmmm nu börjar vi väl komma in på området att göra något i "god tro"? Samma problem som om man "råkar" sälja vidare stöldgods? Sådant brukar väl bedömas från fall till fall av domstolar.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
God tro existerar inte längre, du som köpare har en undersökningsplikt som är väldigt omfattande.

Mvh/ Niclas
Jag vågar påstå att SAMTLIGA som livnär sig på att sälja begagnade bilar (oavsett om det är en legitim handlare eller en skum figur med en mycket mörk plånbok) vet om när de annonserar ut en skruvad bil på Blocket.

De allra flesta säljer inte heller EN skruvad bil, utan en hel drös per år. Och visst, jag förstår dom - lättare pengar är svårt att göra. Allt du behöver för att tjäna 50 papp är en bekant med kunskap att skruva mätare. För oavsett hur mycket alla vi som hänger på bilforum vet, så köper Svensson dessa bilar. Utan några större omkostnader och med kontoret på fickan eller i en friggebod kan man få ett ekonomiskt bra liv.

Vet inte hur många gånger jag hört folk ropa ut att de gjort "vääärsta fyyyyndet" när de köpt en bil som "borde kosta 30-40 000 mer" och efter uppmaning kontrollerat mätaren och helt plöstligt börjat vråla svordomar. Svensson lär sig ALDRIG och därför kommer mätarskruvningen heller aldrig att försvinna, så länge det inte tas fram ett system som inte går att fiffla med. Vilket jag inte ens tror går att ta fram.

Angående import vs svensksålt så är riskfaktorn högre när det gäller import, det finns ingen som kan argumentera emot det och vinna. Undantaget GIVETVIS de bilar som handplockas och nagelfars av entusiaster och som importeras för eget bruk - det jag pratar om är kommersiell löpande-band-import.
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Programmer, jag måste bara kommentera det du sa om "three strikes"-lagen som finnsi USA. Kan ju låta bra på pappret att komma åt återfallsförbrytare, men i praktiken innebär det att en person som har åkt fast med en ringa mängd cannabis eller som har snattat tre gånger får 25-life.

Problemet med deras oerhört stränga straffskala är att när man väl har begått ett brott så vet man att man bli inlåst en väldigt lång tid om man åker fast, så varför inte begå fler brott då? Livet är ju ändå förstört om man åker dit. Det gör dessutom kriminella mer benägna att ta till drastiska metoder för att inte åka fast.

Däremot håller jag med om att det är bra med fler poliser. Här hemma ser man ju bara polisen när de är på utryckning eller när de bedriver skatteindrivning medelst laser, aldrig fotpatrullerande på stan etc.
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Samme "Antonio"?

Länk

Länk

Ngn som vet vad dessa vagnar gått i verkligheten? Ligger de på 20.000 mil så är de väl ändå rätt ok prissatta om man känner till att de är skruvade och värderar dem därefter? (därmed såklart inte sagt att det är ok att fara med osanningar som den här snubben i så fall gör, det tycker jag INTE).
Notera att han säger att båda är silver. Den ena verkar väl mörk för det... Dessutom är bilden genom dörren på den som verkligen är silver knappast tagen på den bilen (se färgen på B-stolpen).

Finns i Hbg, men man ska ringa till Tyskland...? Resten (OBS METARSTÄLNING...mycke välvårdat kan garantera...) är också ganska förtroendeingivande. Inte.

Hej på dej, Antonio!
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Nog är det skruvat så det räcker till. Den billigaste 530d T hos en auktoriserad BMW handlare i Tyskland ligger på 25.000€ och har gått 14.000 mil. En med 10.000 på mätaren kostar runt 30' €

Freude am fahren
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.