AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
17.461

Ännu en mätarfifflad importbil (525 d touring -04)

Sida 4 av 5
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
joholm. Jo jag säger ju det att vad man kan göra med mätarskruvarutrustning förutom att justera mätareställning har jag ingen aning om men kan bara ana mig till och du bekräftar härned mina aningar.

Men jag beskriver enbart de tekniska förutsättningar som finns dokumenterade och hur det är tänkt att det ska fungera och inte gå att göra normalt.

Och det har varit alltför många arbetslösa "datasnillen" under en period som kunnat lägga ned tid att knäcka såna här systemen för att försörja sig. :)

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Hasso

Läste ditt inlägg ännu en gång och du har helt rätt. Det som fick mig att skriva mitt inlägg var dina inledande rader. Din spekulation om arbetslösa datasnillen är sannolikt korrekt. Själv har jag hittat mycket av mina kunskaper på ryska internetsidor där engelskan fungerar relativt bra. En vild gissning från min sida är att många bilar försvinner in bakom den forna järnridån och där ändras förmodligen identiteten.

Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker!
Sp
63
Speeder
530im -01
Hasso säger - 'På nyare från-99-00 så finns mätarställningen även lagrad i EWS/nycklar om det är det du syftar på. Men man plockar ut ur bilen EWS, nycklar och Ljusmodul och programerar om dom efter att instrumentet justerats enligt manualen.'

Min info är från -98 och framåt. Oavsett så säger du ju härmed samma sak som jag sagt? Vad var det för snack om höga hästar? Ge dig. Du kan mkt om BMW, ingen tvekan om det, men inte allt. Du har nog grävt ner dig för djupt i kopplingsschema och tappat kontakten med verkligheten. =) Du sa ju själv i tidigare inlägg att EWS och DME är det som är länkat? Alltså tar du ut EWS *och* DME och kodar om eller hur? Fokusera nu farbror. =) Osnyggt och lamt försök att släta över att du hade fel.

Man kodar heller inte om ljusmodulens miltal, den är spärrad i hårdvara till att endast kunna ticka miltalet framåt. Man köper en begagnad med lågt miltal, tar ut original och kastar, tar ut EWS och DME och kodar om de 3 att fungera med varandra. Slutligen sätter man miltalet i instrumentpanelen till samma som i LCM.

Det här kostar pengar och tar tid. Det är meningen. En enkel koll mot service på verkstad i Tyskland verifierar korrekt miltal i många fall, då de flesta verkstäder där kollar miltalet i LCM vid service. Ingen strular med att byta och koda om allt det ovanstånde inför varje service och besiktning! I Sverige däremot skruvas det friskt i instrumentpanelen inför varje service och besiktning så att felaktiga miltal hamnar i papperen.

Joholm: Vad du säger stämmer alldeles utmärkt på BMWs äldre än -98 / -99.
Bara att koda om hur som helst på dem så alla som har dessa BMWs kan nog räkna med att de är skruvade, svensksålda eller inte.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Speeder i ditt första inlägg skriver du. Det går inte att ställa in miltalet i en DME efter -98. DME har inget med miltalet att göra.
Det var det jag försökt förklara genom att beskriv hur bilen är byggd och hur systemet med startspärr, mätarställningens lagring och mm är tänkt att fungera. Dessutom finns mätarställning även lagrad i växellådsmodulen under vissa förutsättningar sägs det, men det har jag ingen dokumentation som beskriver och inte fått bekräftat.
DME-EWS är sammkodade och utbyter rullande koder varje gång du stänger av och startar om bilen, därför går det inte att skifta varken EWS och DME och få bilen att starta om inte chassie numret finns i bägga två och den senaste kodning överförs till den nya enheten och endast nya enheter går att programera, om man inte har annan utrustning typ den som Joholm har. Är ju BMWs uppfattning också eftersom dom inte kan göra detta. och även beskrivet i deras systemdokumenattion
Därmed är det bekräftat som jag förstått och misstänkt men inte fått i klartext förutom den manual för mätarsjustering som jag har.
De går allstå att koda om gamla enheter med rätt utrustning. Vore en bra inkomstkälla för en verkstad tex, när div moduler gått sönder, istället för att åka till BMW och köpa ny för typ 8000 spänn.
Vilket också säger att det inte är nödvändingt att byta moduler på vissa bilar.
Iofs spelar det ingen större roll hur folk bär sig åt , om de byter ut eller kodar moduler om oavsett årsmodell, det görs utan att syns på nya som väl som på gamla BMW. Det är vi ju överens om i allafall.
Är väl så att "skurken" alltid är steget före.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Å en sån här annons är ju alltid interessant.
Länk

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Inte för att det angår mig, men ger det inte Autopower ett högre anseende att gallra bort "vissa" annonser?!
JA han verkar iallafall ha gott om pengar dom bilarna kostar väll mille tillsammans om inte mer, så de går nog inte så dåligt för hans blåsningar

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Annonsen med LCM-boxarna påminner ju lite om dom annonser man kunde se för några år sedan med "vattenvärmare för bil, båt och husvagn". Den vattenvärmaren såg ju ut som kokkärlet till vilken hembränningsapparat som helst här ute i skogen. Och att värma vatten är ju inte olagligt.

AE
blackmanswish:
Kapital går att låna, ingen mening att imponeras av saker man inte vet bakgrunden till...och han har säkerligen tjänat en hel del på sina "bilaffärer" :(

Mvh,
/Wille
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Har själv köpt en modul av mannen med det stora utbudet.
Det jag ville komma åt var "Follow-me-home" funktionen vilket kräver en LCM III. Det stora antalet nyare ljusmoduler som finns till salu i nämnda annons samt hos ett antal säljare på EBAY har till stor del sitt ursprung i uppgradering till original BMW diodbakljus på E39:or.
Detta kräver i många fall en ljusmodul av nyaste sort vilket följer med dessa bakljus i det set som BMW själva säljer.
Följdaktligen orsakar varje sådan "ljus-uppgradering" en överbliven ljusmodul.
Om man inte byter ljusmodul till den som är avsedd för diodbakljusen så kommer felindikeringen för trasig lampa bak att tändas i instrumentet.
Detta går visserligen att programmera sig runt eller genom att modifiera bakljusen men min gissning är att de flesta inte har utrustning eller kunskap för att göra detta.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Visst finns det köpare av moduler med ärligt uppsåt också helt klart. Precis som att en halv eller en procent av vattenvärmarköparna värmer vatten också. Men han som säljer modulerna måste väl begripa varför det finns en sån marknad.

AE
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Kan självklart finnas en annan bakomliggande orsak än min spekulation. Mitt intryck från min affär med säljaren är dock att han inte hade en susning om hur man programmerar modulerna. I ett worst-case scenario var dock denna uppenbara omedvetenhet kanske bara ett sätt att hålla eventuella misstankar borta. För att gå tillbaka till ursprungsärendet så håller jag med om att det är mycket trist att bilköpare blir lurade vilket i förlängningen också skapat en situation där gemene man är skeptisk till allt som har med bilimport att göra. För att i viss mån balansera upp de uppfattningar som finns vill jag gärna betona att av alla bilaffärer jag gjort i livet ligger de bilar jag köpt i Tyskland i absolut topp vad det gäller både utséende och driftsäkerhet. Detta gör att jag själv hellre köper en bil från Tyskland än en svensksåld. Såvida vi inte talar om nybilar vilka jag alltid har köpt i Sverige.

kan vi inte på något sätt göra en gemensam anstränging och sätta åt snubben? Vet dock inte hur det skulle gå till?
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Äntligen några som åker fast:

Länk
Mo
53
Morfendite
X3 3.0SD -07
Jag har lagt en fråga i importtråden som har vissa likheter med denna och vore väldigt tacksam för svar.
Conan999
Denna Josef eller vad han nu heter verkar vara helt urblåst.

Conan999
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Är det någon som har en 7-serie med dragkrok? Jag har släpvagn! Tänkte att vi kunde åka ner 5st på en "artighetsvisit" till Josef :) Om det nu går att hitta en sån där hal fisk. Släpvagnen ja, öl såklart!

wille: imponeras faktist inte ett dugg va det han håller på med skulle inte imponeras av det även om han så blev mångmiljönär, tycker det är omänskligt och fult att lura människor på pengar, det är ju trots allt dom man sliter och jobbar hårt för, mvh

Conan999
Jag kunde inte låta bli att skicka ett "roligt" mail till honom. Han blev visst inte så glad heller hehe. Han skrev följande svar: "du kan få stå i kö för att få kyssa mig i röven". I hans mail står det att han heter Antonio.

Conan999
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Haha, ju mindre glad Antonio, desto gladare är vi andra! Inte utan att man blir nyfiken vad du skrev? Det var väl inget "sista priset kompis" kan jag tänka :) Skall jag köa, så är det inte för några vanliga kyssar ialla fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.