|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Mugge: "Jo men går du emot DI så kommer siten aldrig kunna överleva om den blir så pass stor som den behöver bli för att kunna göra allmännytta." På vilket sätt kommer siten att inte kunna överleva? Siten ligger på en server nån annanstans, Internet-trafik är fri och regleras inte. /K |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Speeder, det lönar sig absolut. Sist jag kollade kostade det 500 euro att ratta en E60 osynligt, men det var innan tyskland förbjöd justering. Nu går det inte att hitta några hemsidor, så där har verkligen förbudet haft verkan. Troligtvis beror det på att polisen verkligen utreder dessa brott, men eftersom vår härliga svenska polis inte ens utreder brott med känd gärningsman (inte deras fel utan politikernas) så skulle ett förbud inte funka här. Tyvärr blir man fruktansvärt besviken, jag har letat bil i två veckor nu och trots mina kontakter är det svårt att hitta något det går att göra en bra affär på. Vad jag än kollar för bilmodell så finns det annonser på blocket med oreggade kontantkort där bilarna säljs till lägre pris i Sverige än de kostar i Tyskland. Kolla bara på blocket efter E55 AMG -03, Audi RS6, BMW 330-525-530-535 d eller bensin, så ser ni att de billigaste är billigare än i tyskland, eller kostar som en långmilare borde göra. Det är så himla tråkigt, för man tycker det borde bli bättre ju mer kunderna lär sig, men det blir bara värre och värre. Snart kommer ingen ärlig människa att importera bilar.... mvh Johan |
|
När man tänker på att sådana fifflare, ryser av tanken, troligen har barn också som växer upp med detta som ett naturligt beteende. Då är det svårt att tro på mänskligheten. Tänk att det finns dom som kan ha glädje av pengar som är gjorda på andras olycka. Positivt dock att detta forum bringar dessa ljusskygga figurer i dagen. Jag tror helt klart att Autopower har slagskraft nog att göra det svårare för sådana som vår vän (Hej Josef, om du är med) att sälja "10000-milare" i detta land. Håller med Johan i att det börjar se bedrövligt ut på svenska marknaden. Den säkraste affären just nu verkar vara att åka till en tysk märkeshandlare, men förstås inte den billigaste. "Buy quality, cry once" AE |
|
|
Håller med Johan om att man blir bedrövad av att utan framgång leta intressanta objekt. En annan sida av samma mynt är att absolut ingen längre, utan stor skepsis, har tilltro till mätarställningen på lågmilare. Har själv min 750 -96:a i garaget sedan fyra år. När mätarställningen på 9600 mil nämnes blir jag nästan alltid konfronterad med kommentarer i stil med "Det förstår du väl att det inte stämmer. Alla importerade E38:or är ju mätarsparkade". Det gör sannolikt att värdet på dessa lågmilare sjunker mer än det borde. Trist situation. Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker! |
|
|
Johan skrev: . Det är så himla tråkigt, för man tycker det borde bli bättre ju mer kunderna lär sig, Gemene man har inte en susning om problemet. För oss som huserar här är det kristallklart, men vi utgör bara en droppe i havet av presumtiva köpare. |
|
|
Näe alltså nu.. Det är så här att det finns ingen som kan 'ratta' miltalet i en BMW ljusmodul efter 1998. Jag har undersökt det här noga. För 500 euro har du kunnat få en annan bils ljusmodul och EWS (startskyddsystemet) bytt med medföljande nycklar från den andra bilen (annars går det inte att starta). Sen så kan ju handlaren eller privatpersonen be BMW om att få nya omkodade nycklar till den nya EWSen, under förevändning att han bytt pga haveri. Att ändra miltalet i instrumentpanelen är inga problem, det kan nästan vem som helst göra. Men! Jag _antar_ att alla vet att kolla så det inte gjorts nya nycklar precis före en bil ni är intresserade av ställts ut till försäljning!? Till sist vill jag påpeka att mätarfusk är _minst_ lika vanligt i Sverige! Det är som någon nämnde inte ens olagligt här! Men det är det i Tyskland! Jag tycker ni ska fundera på om inte den 'svensksålda' dyra bilen med låga mil faktiskt är den som oftast är mätarskruvad. Besiktningspapper o service papper betyder _ingenting_. Tror ni det har ni missförstått hela proceduren. Det går till så här i Sverige; * Före varje besiktning och service hos verkstad skruvas miltalet i instrumentpanelen tillbaka till vad man vill ha, tar 2 minuter per gång och kan göras av vem som helst. Därmed hamnar det miltal man vill ha i servicebok och i besiktningspapper. Tada! * Före försäljning av bilen inhandlas ny ljusmodul och EWS från en krockad likadan modell från skrot. Dessa byts ut och nya nycklar beställs. Sedan brukar man vänta ett halvår och mena att man skaffat nya nycklar för att man blivit av med ett par om någon skulle undra vid försäljningen. Så här skruvar man en svensksåld bil så ingen har något bevis att finna någonsin. (förutom att nya nyckar gjorts, men det händer ju att folk gör). Det här är _mycket vanligt_. Tjänstebilar som gått 30 000+ mil skruvas till 8500 mil och liknande. En 'tysksåld' bil är säkrare för där kan servicehistoriken kollas upp (även om det kan vara lite bökigt) -- och miltalet i ljusmodulen kollas vid service där eftersom det är *olagligt* att skruva mätaren där (den som inte kan skruvas, det kostar att byta för varje service så det är inte lönt). Sen kan vi gå vidare med att det i Sverige inte är olagligt att ljuga om att bilen har varit krockad. Bara att byta försäkringsbolag ett tag innan försäljning också så har kunden ingen chans att se något spår av det heller. I Tyskland aktar man sig noga för att undanhålla krockskador då det är fängelsestraff på detta. |
|
|
Men fortsätt ni att köpa skruvade, krockade, dyra svensksålda bilar med sönderrostade chassin och tro att ni är på den säkra sidan. =) |
|
|
Speeder, jag tror nog att de flesta här är på det klara med att skruvningen görs av den svenske importör som bjuder ut bilen här strax efter importen. Tråden handlar inte om bilar som annonseras i Tyskland. Sedan kan jag hålla med om att svensksåld inte behöver innebära korrekt mätarställning, m m. Med tanke på idag gällande lagstiftning kan jag mycket väl tänka mig att det minst riskfyllda köpet är att köpa Tysksålt i Tyskland. Att köpa en bil som såldes ny i Tyskland, men som nyligen tagits till Sverige är något annat. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Speeder: Du kommer med en massa teknisk information som är totalt felaktigt angående ljusmoduler och EWS funktioner. LCM och EWS har inte ett dugg med varandra och göra, däremot Nycklar- EWS och DME. Det går utmärkt att skruva en BMW efter 98, det dräller nämligen av dom och jag har manualer till att skruva alla BMW och de flesta andra bilmärken också. ///MVH Hasso Länk |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Speeder, du sparkar in öppna dörrar. Med en väldig kraft, kan jag tillägga. Jag håller helt med dig, det skruvas minst lika mycket på svensksålda bilar, jag säger inte emot det, då har du helt missförstått mitt inlägg. Dessa långmilare skruvas absolut i Sverige, det är min uppfattning. Men det skruvas nog fortfarande i Tyskland, men PÅ BESTÄLLNING av svenska bedragare. Gissningsvis sker 95 % av all mätarjustering rent fysiskt i Sverige. Att det inte är lättare att skruva en E60 förvånar mig mycket, den uppfattningen hade inte jag. Det innebär i så fall att 100 % av alla skruvade E60 skulle avslöjas vid ett DIS-test, och utan att på något sätt veta säkert så ställer jag mig tveksam till det. Skulle vara intressant att veta vilka källor du har? Är det BMW så köper jag det, men jag skulle vilja veta lite mer först. Mvh Johan |
|
hasso, de manualerna får du gärna visa mig innan jag tror dig. du får ingen connection med LCM via dator, det enda du kan göra är att pulsa på en pin så miltalet går till max 99999999-nånting och därmed dölja det verkliga miltalet. LCM är länkad med DME, som är länkad med EWS. |
|
|
Ber om ursäkt om jag gick fram för hårt.. Men jag är delvis tysk och blir upprörd över uppfattningen att det finns så mycket lurendrejeri i Tyskland när det i själva verket finns ett mycket striktare regelverk och hårdare lagar och straff än i Sverige. Som Johan sa, det är i Sverige som det skruvas, importbilar som svensksålda. Hur tror ni tyskarna uppfattar Sverige baserat på detta egentligen? |
|
|
Av de fem begagnade BMW jag köpt har jag handlat fyra i Tyskland och varit mycket nöjd med dem. Tyvärr så blir ju den enögda föreställningen i Sverige att det är just "tyskimporterade" bilar i allmänhet som är riskabla. Att sedan sådana bilar som köps i Tyskland av en svensk privatperson och brukas av denne ett par år i Sverige är väl så pålitliga som "svensksålt", faller tyvärr bort i de grova filter som begagnatmarknaden använder sig av. De fifflande importörernas beteende svärtar dessvärre oförskyllt ned även de hederliga objekten. |
|
|
I annonsen med den svarta c320:an står det: Tipp topp ny skick En ägare Garanterade mil Hur gör han nä köparn står och vill se bevis på detta? Jag tror få skulle ta honom på orden. |
|
|
Hasso, om det är som du säger, att alla BMWs oavsett årsmodell kan skruvas tillbaka i LCMn (och inte bara ticka fram till max miltal för att dölja egentliga miltalet) -- då faller ju resonemanget med 'svensksålt' som säkert och robust helt tycker jag. Det skulle innebära att ett antal människor i Sverige har tillgång till samma 'manualer' och bara enkelt skruvar sina BMWs före besiktning och service? |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
LCM har inget alls med startspärrfunktionen att göra. Jag har skiftat LCM vid tillfällen i några veckor vid reparationer av den gamla som sedan sätts tillbaka. Det enda som händer är att synkningen mellan instrumentet och LCM står still och mätarställning står still i den icke kodade ljusmodulen. Vilket rätar till sig när originalt sätts tillbaka. Det går inte att skifta EWS - DME eller LCM - Instrument mot ett annat begagnat, utan att det får konsekvenser. Samtliga måste kodas in och det kan enbart göras på nya enheter. LCM och instrument med kilometertal 0. Du kan ta EWS- nycklar- DME komplett kodad kitt från en begagnad bil och får den att starta. Men du kan aldrig byta enstaka beggade DME-EWS enheter annat mot en ny okodad enhet. På nyare från-99-00 så finns mätarställningen även lagrad i EWS/nycklar om det är det du syftar på. Men man plockar ut ur bilen EWS, nycklar och Ljusmodul och programerar om dom efter att instrumentet justerats enligt manualen. Om man läser av felminnet med Bosch diagnos på bilar efter -99-00 så lagras även miltalet när felet uppstår, där har jag hittat felkoder reggade vid 18.000 mil fast ljusmodul o instrument visar 12.000 mil. När skruvarna varit klumpiga nog att inte rensa felminnet samtidigt :) Skaffa dig ett kopplingsschema, och BMWs fordonsutbildningspärmar, och lär hur en E38-E39 fungerar innan du sätter dig på höga hästar. Tacho adjustingmanuals i pdf är på nästan 90MB avd. BMW är på 8 MB och så mycket kan jag inte mejla. Dom medföljer vid köp av mätarjusteringsutrustning, men går nog att ladda ned på nätet nånstans. För min del får du tro vad du vill, men jag har lite svårt när det sprids direkt felaktig tekniskt information. Jag har mer teknisk dokumentation om nyare BMW än BMW har själva på verkstäderna, och samarbeter med Bentleys manualer i USA som gör proffsionella verkstadmanualer till de flesta bilmärken. Sedan vilka tricks mätarskruvarna har för sig för att programera om begagnade enheter och koda om dom som nya det vill jag inte veta :), det finns säkert flera olika utrustningar enligt säker källa så kostade de mest avancerad utrustningarna för matarsjustering ca 150 tkr för 6-7 år sedan när det började skruvas BMW på avancerat sätt dvs ingen kunde upptäcka detta. Snikskruvning upptäcks ju vid enbart en datauppkoppling när LCM instrument skiljer. Men detta har det slutats med, då en diagnsodator är var mans egendom i dag. ///MVH Hasso Länk |
Speeder : Svensksåld är som sagt helst ingen garanti :) t.o.m svårare om inte omöjligt att kolla upp om det görs på rätt sätt och inte på fel :) läs gärna detta :) Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Kom igen nu. Hur många skruvade bilar har upptäckts på Autopower de senaste två åren? 30-40? Hur många av dessa har varit svensksålda? 2 såvitt jag minns. (Den i Hassos blogg plus en vit 523 kombi). Med reservation för att mitt minne kan vara lite dåligt men tendensen är solklar. Att det skulle skruvas lika mycket svensksålt är bullshit. Däremot så görs säkert skruvningen i Sverige men bilarna kommer i nästan alla lägen från Tyskland eller Italien. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
En bidragande orsak till att så många mätarfifflade importbilar upptäcks här på autopower är ju att annonserna (med samma bilder, man tar sig för pannan) finns kvar på mobile.de. I och med att en hel del autopowerbesökare verkar skanna av både den svenska och den tyska marknaden rätt ofta ökar chansen att upptäcka mätarskruvade importbilar. Den möjligheten förekommer inte på den svenska marknaden. Jag misstänker också att klantigt utförd mätarskruvning är vanligare på importbilar, där man delvis förlitar sig på att nationalitetsbytet skall dölja skruvningen. |
|
|
Hasso Med risk för att bli betraktad som "mätarsparkare" och inte den BMW- och data-entusiast jag är så måste jag framhålla att din uppfattning inte stämmer med min erfarenhet. Min datautrustning är inte särdeles avancerad men jag kan ändå tömma ur all info ur både EWS, LCM och IKE modulerna, bearbeta den och med framgång skicka tillbaka den. Därmed kan jag ändra chassinummer, mätarställning samt nyckelkodningen i EWS. Allt hade sin början i att mitt instrument för några år sedan och efter vinteridet ilsket signalerade texten EEPROM-IKE. Efter mycket interface-letande, forum-nötande och eget datapulande vet jag nu relativt väl vad hex-koderna i dumpfilerna har för betydelse och vilka konsekvenser en ändring kan få. Har många gånger stått i garaget med fjärilar i magen och en bil som inte startar men allt har hittills gått att lösa. Tur att man inte behöver räkna timpeng på allt detta jobb bara för det har i vissa fall tagit våldsamt med tid i anspråk. Slutligen kör jag idag med en begagnad LCM-III box från en E39:a i min 750 och som enligt BMW i Mölndal är omöjlig att koda in till min bil med "Follow-me home" funktion mm. Det fungerar dock utmärkt efter min egen insats. Ingen manipulationspunkt lyser och rätt mätarställning samt chassinummer kommer upp på DIS. Jag vill påstå att all info som ligger i ett RAM-minne sannolikt går att justera och rekommederar alla som står i begrepp att handla bil för stora pengar att lägga större kraft på att försöka spåra bilens historia genom tidigare ägare än på att förlita sig på ett intyg från BMW på att milen stämmer. Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.