AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
17.463

Ännu en mätarfifflad importbil (525 d touring -04)

Sida 2 av 5
De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
och den funkar..
Det är så j*vla upprörande varje gång man ser något liknande, men förvånad har man slutat bli för länge sedan. Det är en sån tråkigt stor mängd av alla importer som fått sin mätare "justerad" vid landsbytet. Det säger ju sig självt om man tittar på tyska annonssiter och ser att bilarna i en del fall är dyrare där, att enda sättet att få till någon förtjänst är att tilltala en annan målgrupp. Som exempel personer som till varje pris vill ha en bil med maximalt 10' mil på mätaren.

Nu verkar det även vara populärt med US importer?

Mvh,
/Wille
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
fy och usch, nu har han lärt sig att be tyskarna ta bort annonserna också. Jag sökte på ett par av dem, men inget napp. Det man direkt ser är att de inte är ärliga, det finns helt enkelt inga bilar med den utrustningsnivån och mätarställningen ens i närheten av de priserna. Tyvärr luktar det momsfiffel, men det kan naturligtvis vara en kombination också.

Mvh Johan
Jag har också märkt dessa aktiviteter ute på nätet. Bla är det folk som utger sig för att vara en orivatperson som påstår sig vara i behov att sälja bilen på grund av ändrade familjeförhållanden eller dy.

I själva verket är det folk som köper och säljer bilar inom ramen för vad man betraktar som näringsverksamhet.

Köper man bilen av en sån person, gäller inte konsumentköplagen och man har inga skydd. Kan tänka mig att en del av dessa personer inte har några problem att vara flexibla gällande ärligheten kring säljobjektet.

Jag har funderat på att börja föra logg över privata bilförsäljare på nätet som förekommer väldigt ofta i annonserna. Man loggar namn och telefonnummer bland annat.

Då jag har en del andra engagemang har dte varit svårt att få tummen ur. Finns den nån annan som har börjat logga sånt?

Man kan skapa loggapplikation på nätet så de som vill och har vårt förtroende att logga, kan göra det. Det vore ett kraftfullt verktyg i kampen mot bilskojarna.

/K
Visa användare
183
tånni
3.0 CS-73
325i touring -89
Hur vet ni att det är samma bil? Det är baksätesbilden som är samma (kanske "lånade" den), men på de övriga 5 bilderna är det ju en annan bil: inte samma färg, inte samma ratt, inte samma klimatanläggning.

Eller "josef" kanske är en känd fifflare?

mvh
/Johan
Josef är ett namn jag ser hela tiden på blocket. Behöver inte vara samma Josef, men jag har ofta undrat varför folk med namnet Josef tenderar att sälja fler bilar än vad som borde vara statistiskt rimligt för en person med det namnet. Namnet har ju trots allt viss begränsad förekomst bland killnamn i Sverige.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Stämmer som tånni säger att bilderna i Blocketannonsen är från två olika bilar. Vet inte hur den ursprunliga annonsen som blev borttagen såg ut? Inte alls omöjligt att säljaren "justerade" annonsen lite andra gången för att undvika att få den raderad. Var bilderna i den första annonsen identiska med mobile-annonsen så är det ju inte så svårt att få Blocket att ta bort annonsen men med olika bilder så kan det ju bli knivigare. Sen kan man nog räkna med att josef läser här på forumet...

___
//Ulf
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är ju en anledning till att dölja reg. numret om bilderna är på en annan bil. Om det däremot är "rätt" bil d.v.s samma som på Mobile.de är bilen alltså reggad i Sverige eftersom tyskskyltarna var avplockade i Mobileannonsen. Om så är fallet borde den ju rimligtvis stå någonstans i Sverige och då skulle ju någon som har nära kunna åka och kika om inredningen stämmer med Mobileannonsen. Lite bökigt, men är det en fifflare bör han få det 100ggr bökigare.

AE
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Kika skrev:

"Jag har funderat på att börja föra logg över privata bilförsäljare på nätet som förekommer väldigt ofta i annonserna. Man loggar namn och telefonnummer bland annat.

Då jag har en del andra engagemang har dte varit svårt att få tummen ur. Finns den nån annan som har börjat logga sånt?

Man kan skapa loggapplikation på nätet så de som vill och har vårt förtroende att logga, kan göra det. Det vore ett kraftfullt verktyg i kampen mot bilskojarna."

Låter som en bra idé
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Den första annonsen var identisk, samma bilder som mobile.de annonsen. skilde enbart 10.000 mil.typ.:)
Länk
Länk

///MVH Hasso
Länk
Nån som är duktig på att koda online-loggböcker? :p

/K
I johans första inlägg är det ju inte samma bil på blocket som mobile.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
POWERM, vad skilde?

Mvh Johan
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Verkar som om länken i första inlägget snappar den nya Blocketannonsen. Den var med all säkerhet borttagen när jag första gången klickade på länken. Hasso har sparat annonserna ett par inlägg upp i tråden.

AE
POWERM:
Kolla de "Print Screen" dumpar som Hasso bifogade i tråden, två inlägg över ditt. Ursprungsannonsen finns där. Som det skrivs i denna tråd så kollar säker "Josef" eller någon "han" känner bl.a. på detta forum...

Mvh,
/Wille
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Robert Lundberg,

Jag skrev en databas och webbsida som arbetade mot databasen, vilket var tänkt att ligga ute på nätet för sökning. Men det var oklarheter kring om huruvida det var i linje med lagen att göra så. Kontaktade Datainspektionen och de kunde inte ge mig ett snabbt svar utan behövde starta en utredning i ärendet och skulle då få stå med info om hur, var och varför informationen ska lagras med mera. Vilket kändes för jobbigt. Så det hela rann ut i sanden.

Vill du starta en sådan tjänst så måste du vara beredd på att det kommer finnas mycket pappersarbete runt om kring.

__
Bilblogg:
Länk
Datainspektionens regler omfattar bara svenska register!?

En LAMP/WAMP som ligger på ett webbhotell utomlands omfattas således inte... Eller? *blink*
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jo men går du emot DI så kommer siten aldrig kunna överleva om den blir så pass stor som den behöver bli för att kunna göra allmännytta.

__
Bilblogg:
Länk
käre josef måste gilla o skruva till 10000mil de flesta verkar stå på den siffran i annonserna;)
Jaja alla har vi förkärlek till något haha:P

When batman takes a vacation he does the Gumball
Sp
63
Speeder
530im -01
Kan det verkligen löna sig att skruva? De måste ju köpa en DME och en EWS från en krockad likadan bil, med lämpligt miltal och sedan mecka med att byta dessa. Verkar riskabelt.. en koll hos BMW visar ju att nycklarna egentligen går till en annan bil!

Det går inte att ¨'ställa in' miltalet i DMEn på en BMW efter '98, endast i instrumentpanelen och alla kollar ju i datorn i dag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.