|
|
|
|---|---|
|
Användning av rullbromsanläggning eller bromsprov på väg?? Frågan kom upp vid besiktning häromdagen. (Godkänd) För säkerhets skull gjordes bromsprov på väg, men enligt de uppgifter som fanns i Bilprovningens dator, såg det med egna ögon, stod ingenting om att rullprovningsanläggningen INTE fick användas. Det hade dessutom gjorts några år tidigare i Gävle på bilen. Fick i och för sig av tidigare ägare information om att fördelningslådan var bytt! Kan det vara orsakat vid den besiktningen? Nu är det inte det som är frågan, utan vad står det egentligen i Bilprovningens anvisningar? Enligt Jonny på Kundtjänst finns det en förteckning över fleraxlade drivna bilar som kan testas i rullbromsanl. Det är väl inte så olyckligt att man i Bollnäs har sämre underlag än på andra håll? Vore intressant om det hela kunde redas ut! mvh/Gunnar | |
|
Det framgår klart och tydligt av listan att bilen inte ska köras i rullbromsprovare. Mycket riktigt är det som du säger att bilen inte står med i listan över vilka bilar som får köras i rullbromsprovare, därmed ska man använda alternativ kontrollmetod. Alla har naturligtvis samma handbok med samma information. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| hej, skulle vara intressant och veta hur det är med min 330 xd 2002a. den körde dom i bromsprovaren. någon som vet om det tar skada på fördelningslådan ? | |
|
får för mig att nyare bmw har nåt slax Haldex, Torsen/Quattro system.. så att det inte ska vara några problem. men kolla upp det hos bmw handlaren om du inte får ett vettigt svar här. jag har då frågat på alla 4x4 bilar jag haft om dom tänkt köra den i bromstestarn, och vissa har blivit förnämade som att dom inte kan sitt jobb, och andra har tagit det på rätt sätt och förstått att det är mina grejjer och pengar det handlar om. min jeep grand tex fick inte köras på rullarna.. men alla gånger har dom vetat i förväg hur det varit. /mvh jocke Audi A6 2.7BiTurbo Quattro Avant Sportline -02 |
|
|
Upp till 30-40km/h ska det inte vara problem med att köra varken torsen eller haldex i bromsrullarna. Detta är avhandlat massor på tex nordicaudi.com, fyrkrafsarnas/tjänstebilsåkarnas eget forum :) Dock vågade inte besiktningsteknikern köra min dåvarande S8 på rullarna utan han utförde bromstest på alternativt sätt. |
|
|
Undantag här är Hondas RT4WD system som trots "haldex likanande" system som INTE går att köra på rullar för så fort framhjulen går ner på rullarna uppstår en skillnad mellan fram och bakaxel, tryck byggs upp m.h.a. den kardanaxeldrivna hydraul pumpen och bakhjulen kopplas in ( även med motorn avslagen....) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.